17. desember–17. januar

Cavalleria rusticana / Pagliacci

To italienske operaer på én kveld 

Intro

Cavalleria rusticana og Pagliacci er to fortellinger om helt vanlige mennesker, som styres av følelser, hykleri og dobbeltmoral, forteller regissørene Kasper Holten og Paul Curran. Verkene av Mascagni og Leoncavallo beskriver hverdagslivet i Sør-Italia på slutten av 1800-tallet, med pasjoner, sjalusi, opprør og død. De korte operaene er skrevet på samme tid og oppføres nesten alltid i tospann. 

På scenen står et svært sterkt sangerlag, med blant andre den unge stjernesopranen Lise Davidsen i rollen som Santuzza. 

Gled dere til kjente operaperler som intermezzoet og påskekoret i Cavalleria rusticana, og Canios arie «Vesti la giubba» fra Pagliacci, enhver tenors paradenummer. 

Virkelighet og følelser

Forfatteren Giovanni Verga var den mest betydningsfulle italienske representanten for verismen, en litterær stil som beskrev de lavere samfunnslags virkelighet. Mascagni valgte seg da også et av Vergas dramaer som utgangspunkt for sin enakters opera Cavalleria rusticana. I motsetning til det mytologiske universet hos Wagner eller livet blant makthaverne i Verdis Don Carlo, dreier operaen seg om hva mennesker i sine følelsers vold kan finne på mot hverandre, mener Kasper Holten.

Paul Curran har iscenesatt Leoncavallos Pagliacci, der menneskelige følelser er i konflikt med samfunnets restriksjoner, det være seg kirken eller ekteskapet.

Lise Davidsen vant Dronning Sonja Musikk-konkurranse høsten 2015. Hun gjorde rent bord i verdens største sangerkonkurranse, Placido Domingos Operalia i London. Domingo lovpriste hennes «fenomenale, dramatiske stemme«. I forbindelse med at hun ble tildelt Statoil-stipendet for unge kunstnere, uttalte juryleder Leif Ove Andsnes: «Sjelden har noen gjort en større entré i det norske og internasjonale musikkliv. De av oss som har vært så heldige å høre henne «live», har blitt slått av kraften og kjernen i hennes stemme, av hennes følsomme musikalitet og sterke nærvær". Nå gjester hun oss i Cavalleria rusticana, der hun skal synge mot Henrik Engelsviken.

Hovedrollene i Pagliacci synges av den russiske tenoren Mikhail Gubsky, og Marita Sølberg og Yngve Søberg.

Dette er en samproduksjon med Det Kongelige Teater, København

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Originaltitler Cavalleria rusticana / Pagliacci
  • Musikk Pietro Mascagni / Ruggero Leoncavallo
  • Librettoer Targioni-Tozzetti og G. Menasci / Ruggero Leoncavallo
  • Musikalsk ledelse Antonino Fogliani
  • Regi Kasper Holten / Paul Curran
  • Scenografi Mia Stensgaard
  • Kostymer Anja Vang Kragh
  • Lysdesign Bruno Poet
  • Ansvarlig for gjenoppsetningen Hilde Andersen

    Roller

    Hovedroller

    • Canio

      Mikhail Gubsky
      Spiller følgende dager
      • 17. des 2016
      • 21. des 2016
      • 29. des 2016
      • 31. des 2016
      • 3. jan 2017
      • 5. jan 2017
      • 7. jan 2017
      • 14. jan 2017
      • 17. jan 2017
    • Nedda

      Marita Sølberg
      Spiller følgende dager
      • 17. des 2016
      • 21. des 2016
      • 29. des 2016
      • 31. des 2016
      • 3. jan 2017
      • 5. jan 2017
      • 7. jan 2017
      • 14. jan 2017
      • 17. jan 2017
    • Santuzza

      Lise Davidsen
      Spiller følgende dager
      • 17. des 2016
      • 21. des 2016
      • 29. des 2016
      • 31. des 2016
      • 3. jan 2017
      • 5. jan 2017
      • 7. jan 2017
      • 14. jan 2017
      • 17. jan 2017
    • Tonio

      Yngve Søberg
      Spiller følgende dager
      • 17. des 2016
      • 21. des 2016
      • 29. des 2016
      • 31. des 2016
      • 3. jan 2017
      • 5. jan 2017
      • 7. jan 2017
      • 14. jan 2017
      • 17. jan 2017
    • Turiddu

      Henrik Engelsviken
      Spiller følgende dager
      • 17. des 2016
      • 21. des 2016
      • 31. des 2016
      • 3. jan 2017
      • 5. jan 2017
      • 7. jan 2017
      • 14. jan 2017
      • 17. jan 2017
      Stefano La Colla
      Spiller følgende dager
      • 29. des 2016

    Filmer, lydklipp og introduksjon

    Fra sceneprøvene med Cavalleria rusticana og Pagliacci, md Lise Davidsen og Marita Sølberg
    Sopranen Lise Davidsen om å synge i Cavalleria rusticana
    Marita Sølberg i rollen som Nedda i Pagliacci
    Marita Sølberg synger Qual fiamma avea fra Pagliacci. Med Operaorkestret og John Helmer Fiore. Simax
    Introduksjon Cavalleria Rusticana/Pagliacci med Svein Erik Sagbråten

    Cavalleria: Handling

    Påskemorgen i en liten landsby på Sicilia. Santuzza er blitt kastet ut av kirken på grunn av sin affære med Turridu. Hennes verden faller sammen da hun oppdager at Turridu har en affære med Lola, hans gamle flamme, som i mellomtiden er blitt gift med Alfio, landsbyens rike kusk.

    Santuzza konfronterer Turridu, som anklager henne for å kvele deres kjærlighet med sjalusi. Da Lola går så langt som å provosere henne, avslører Santuzza affæren for Alfio, mens resten av byen er til påskegudstjeneste. Alfio og Turridu utfordrer hverandre til duell.

    Intervju Lise Davidsen

    Norges nye stjerne

    Tekst: Siri Lindstad

    Endelig får det norske publikummet oppleve henne i en full forestilling! Lise Davidsen fikk hjertene våre til å slå flikkflakk da hun i 2015 sang seg til topps i Dronning Sonjas musikkonkurranse. Nå gjør hun Santuzza i Cavalleria rusticana.

    – Det blir spennende! Jeg har aldri gjort denne rollen før, sier Davidsen på telefon fra København, hvor hun bor til vanlig.

    – Stykket varer jo bare en time, men Santuzza er på scenen hele tiden, og det skjer veldig mye i løpet av den korte tiden.

    #EnHeltSykDag

    «En ny Kirsten Flagstad.» «Ingrid Bjoners etterfølger.» Slik hviskes det blant kjennerne. For når hørte vi sist en så fantastisk stemme? Varm og fløyelsmyk koloratur blandet med teknisk sikkerhet og raffinert kunstnerisk uttrykk, var ordene juryformann Sophie de Lint brukte om Davidsens sopranstemme. Ikke lenge før hadde Lise Davidsen fått 2. plass samt publikums- og medieprisen i den prestisjefylte Belvedere-konkurransen i Amsterdam. Og hun hadde vunnet Placido Domingos Operalia. #EnHeltSykDag skrev hun på instagrambildet hun la ut av seg selv og Domingo.

    – Den største utfordringen med Santuzza-rollen blir nok å porsjonere ut sorgen og alle de andre følelsene hun skal gjennom. I noen stykker har man en halvtime på å forberede seg til et stemningsskifte. I Mascagnis musikk er overgangene derimot ganske brå. Tsjing! Der var vi inne i noe nytt, og oi! Der skjedde det noe. Og jeg tenker at slik må det være, for hadde Santuzza hatt tid til å tenke, hadde hun nok aldri sagt noe av det hun sier. Nå lar hun bare følelsene strømme fritt.

    – Synger som den jeg er

    Davidsen er fra Stokke i Vestfold, fra en familie som ikke var spesielt opptatt av musikk, har hun fortalt. I oppveksten var det først og fremst håndball som stod i hodet på henne. Men hun sang også i kor og spilte gitar, og en jul fremførte hun «O helga natt» i Arnadal kirke. Det gjør hun fortsatt i den lille langkirken av tre, hver jul.

    Så bar det til Griegakademiet i Bergen, hvor Davidsen tok en bachelor i sang, og siden til Det Kongelige Operaakademiet i København, hvor hun tok en master i 2014. De første årene av utdannelsen hadde hun sunget som mezzo. Sangpedagogen hennes, den legendariske Susanna Eken, mente imidlertid at hun var sopran.

    – Innfallsvinkelen min i dag er da også som sopran. Santuzza har blitt sunget av både mezzoer og sopraner, og jeg synger rollen som den jeg er, med den stemmen jeg har. Jeg har nok en mørkere klang enn om en ren sopran skulle ha gjort rollen. Noen steder må jeg switche litt mellom det mørke og lyse, mens andre steder går det kanskje lettere for nettopp meg. Og det er jo noe av det som er fascinerende med opera, hvordan ulike stemmer gir ulike tolkninger av rollen.

    En skikkelig operaopera

    Lise Davidsen har sunget mye tysk det siste året, blant annet Freia i Wagners Rhingullet ved operaen i Frankfurt i vår. Hun har dessuten vært å høre ved Bayerische Staatsoper og på Nobelprisutdelingen i Oslo for ett år siden. Våren 2017 skal hun synge Strauss i både inn- og utland.

    I Cavelleria rusticana får hun derimot brynt seg på den italienske verismostilen.

    – Mascagnis musikk innebærer en litt annen måte å synge på, teknisk sett, en litt annen måte å føre linjene på. I en del andre stykker må man legge til følelser, men her er det så mye som er lagt inn i frasene at man heller må trå til side og bare gjøre det som er skrevet.

    En skikkelig «operaopera», kaller Lise Davidsen Cavalleria rusticana, et stykke som passer for alle, også de som ikke har vært så mye i operaen før.

    – Selv er jeg veldig glad for at vi har såpass mange forestillinger. Det gir meg tid og rom til å utvikle rollen ordentlig. Det er noen som mener at dette er musikk man skal vente med å synge, til man har blitt litt eldre og mer erfaren. Og hadde stykket vært lenger, hadde jeg nok ventet med å gjøre rollen. Men ettersom den bare er på en time, føler jeg at jeg kan bære den, sier 28-åringen.

     

    Pagliacci: Handling

    Prolog

    Tonio forteller publikum at den kommende forestillingen ikke er oppdiktet, men virkelighet.

    1. akt

    En teatertrupp ankommer en landsby i Calabria. Truppens leder, Canio, inviterer landsbyboerne til forestillingen senere samme kveld. Tonio erklærer sin kjærlighet til Canios hustru, Nedda. Hun avviser ham, og han sverger å hevne seg. Nedda møter sin elsker fra landsbyen i smug, og de avtaler å flykte sammen etter kveldens forestilling. Tonio oppdager dem og henter Canio, som setter etter elskeren, som imidlertid unnslipper. Da Nedda nekter å avsløre sin elskers navn, foreslår Tonio for den sjalu ektemannen at han holder utkikk etter elskeren blant tilskuerne til kveldens forestilling.

    2. akt

    Det er kveld; landsbyboerne ankommer, og forestillingen begynner. Stykkets handling er til forveksling lik den virkeligheten som nettopp har utspilt seg. Parallellen til virkeligheten blir etter hvert så overveldende for Canio at han faller ut av rollen, og forlanger i raseri å få vite elskerens navn. Nedda forsøker å holde spillet gående, men forgjeves – Canios desperate sjalusiutbrudd lar seg ikke lenger stanse.

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 695 NOK
    • /
      1 pause

    desember 2016

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt

    januar 2017

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt