28. september–23. oktober

Hedda Gabler

Ibsens drama som dans

Intro

Velg dato og klokkeslett

«Jeg vil for en gang skyld ha makt over en menneskeskjebne» 
Hedda Gabler

Høsten 2017 møter vi Hedda Gabler som dansedrama på Hovedscenen. Hun er en av verdensdramatikkens aller mest kjente skikkelser, et ikon skapt av Henrik Ibsen. Det dypt psykologiske stykket blir til kammerballett, skapt av regissør Marit Moum Aune til ny musikk av Nils Petter Molvær. 

Hedda er rasende, og  skuffelsen er i ferd med å spise henne opp. En seks måneder lang bryllupsreise i Europa er tilbakelagt, og nå skal hun etablere et hjem med sin mann, Jørgen. Ingenting har blitt som hun hadde tenkt. Og da hennes tidligere kjæreste Eilert Løvborg dukker opp, reagerer hun på et vis som blir farlig for alle, også for henne selv.

Omstridte kvinner

Det er andre gang den ettertraktede regissøren Marit Moum Aune setter opp et stykke av Ibsen som dans. Hun hadde regi og koreografi på Ghosts – Ibsens Gengangere sammen med Cina Espejord. Denne forestillingen har blitt en av Nasjonalballettens største suksesser og er etterspurt verden rundt.

  • Gratis introduksjon en time før hver forestilling

En ny, sterk Hedda Gabler

(…) mørk, følelsesladet og estetisk vakker

(…) tar danseteater til et nytt nivå

The intensity burns in Marit Moum Aune’s Hedda Gabler for Norwegian National Ballet

SeeingDance


    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Hedda Gabler

      Grete Sofie Borud Nybakken
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017
    • Jørgen Tesman

      Philip Currell
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017
    • Tante Julle

      Samantha Lynch
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017
    • Assessor Brack

      Shane Urton
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017
    • Eilert Løvborg

      Silas Henriksen
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017
    • Thea Elvsted

      Eugenie Skilnand
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017
    • General Gabler, Heddas far

      Kristian Alm
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017
    • Diana

      Klara Mårtensson
      Spiller følgende dager
      • 28. sep 2017
      • 30. sep 2017
      • 4. okt 2017
      • 6. okt 2017
      • 7. okt 2017
      • 10. okt 2017
      • 11. okt 2017
      • 17. okt 2017
      • 18. okt 2017
      • 23. okt 2017

    Podcast/Introduksjon

    Introduksjonsforedrag Hedda Gabler ved Gabrielle Tillson

    Film

    Hedda Gabler, scenetrailer
    Publikumsreaksjoner etter premieren
    Ta en titt inn på prøvesalen og se hvordan Nasjonalballetten jobber med Marit Moum Aunes versjon av Hedda Gabler
    Grete Sofie Borud Nybakken
    Hedda Gabler

    Intervju med Marit Moum Aune

    Skjønnheten som forsvant

    Av Hege Duckert


    Bortskjemt. Briljant. Manipulerende. Er dette Hedda Gabler?

    - Vi må våge å se verden fra Heddas synsvinkel og ta innover oss hennes fortvilelse, sier Marit Moum Aune, regissør av kveldens forestilling.

    Skjønt – er det regissør hun er? Hele sitt profesjonelle liv har Moum Aune jobbet med dansere, uten selv å kunne danse et trinn. Men, som hun sier, hun jobber med skuespillere og musikere også, uten at det betyr at hun kan fremføre replikker eller spille et instrument. Først og fremst er hun historieforteller. I arbeidet med sin forrige Ibsenballett, den kritikerroste og etterhvert verdensberømte Ghosts - Ibsens Gengangere, utviklet hun en metode for samskaping mellom henne og danserne, som hun også har tatt i bruk denne gang. Hun støtter seg på ballettmester Christopher Kettner, som sikrer det faglige, og koreograf Kaloyan Boyadjiev, som utarbeider massescenene etter hennes anvisninger.
    Helst vil hun at danserne skal slutte å være så flinke.

    - I dansen er man opptatt av koreografen som en slags mester. Jeg ikke opptatt av å være noen mester, men en som samler folk og på magisk vis klarer å få frem en felles smak, sier Moum Aune.

    Vi snakker sammen et par uker før premiere, og hun er på alle måter midt i arbeidet. Ensemblet er kommet langt nok til at hun ser konturene av forestillingen, men ikke så langt at hun kan lene seg tilbake. Ikke så langt at hun ikke er redd.

    - Det er sårbart å drive med kunst, vi henger oss så lett opp i hva andre mener, sier hun.
    - Akkurat som Hedda Gabler?
    - Ja, hun er forferdelig opptatt av hva folk mener om henne, redd for å miste ansikt. Og det er vi kanskje alle sammen. Hedda er grusom og ødelegger for andre, men mest ødelegger hun jo for seg selv.

    Hedda Gabler

    Hvordan slipper vi unna selvkritikken?
    - Vi må øve. Dansere er spesielt selvkritiske. De kjenner hver muskel i kroppen, de har trent dem alle sammen, de er ekstremt disiplinerte. Selvkritikken er nødvendig for at de skal klare kompliserte, tekniske utfordringer, da kan den faktisk være en ressurs. Men andre ganger er selvkritikken drepende, for eksempel når vi skal improvisere. Derfor har jeg brukt noen øvelser for å få danserne til å skjønne at alt sammen ligger i dem, i selve mennesket. Danserne er vant til å drive med aksjon: De handler. For meg er reaksjon viktigere, hvordan de forholder seg til hverandre. Vi har øvd på kontakt. Jeg har så lyst til å påvirke danserne til å få ut det frie mennesket inni dem. Når dette kombineres med erfaring og disiplin, er de uslåelige. De har jo både Balanchine, Kylián og klassikerne i kroppen.

    Et fransk filmteam har bedt om å få filme forestillingen, selv om de ikke har sett den ennå?
    - Ja, det er stas. Og skummelt. Tenk om de blir skuffet? De har allerede filmet ”Ghost”, og tok Hedda usett. Om ”Ghost” sa de at de ikke hadde sett en slik forestilling før. Selv om jeg sier hver dag til danserne ikke prøv å være original. Prøver man for hardt, blir man pretensiøs.

    Improvisasjon. Gruppearbeid. Reaksjon. Er det slik en ballett blir til?

    - Det unike med Nasjonalballetten er at de danser klassikere den ene dagen, og eksperimentelt moderne dans den neste. Det er unikt, et spenn ingen andre kompanier har. De driver på en måte med triatlon. Får du først en danser til å bli trygg på prøve, til å stole på sin egen medskapende evne – da har du en kunstner som er villig til å gå langt i følelsesuttrykk. Og det synes jeg er deilig. Danserne står i en tradisjon med store, romantiske følelser, de våger virkelig å kaste seg i hverandres armer.

    Hedda Gabler

    Krever det mot, det?
    - Ja, jeg opplever at særlig vi som kommer fra teatret har en redsel for lidenskapen og dype følelser i kunsten. Vi har lenge vært låst i det postmoderne, tanken om at vi skal ta et skritt tilbake. Postmoderne regissører gjør sitt beste for å blokkere identifikasjon – i frykt for at folk skal være naive og tro det de ser er virkelig. Men krever ikke scenekunst en fin blanding av naivitet og intellekt? Jeg har ofte sittet forundret i teatersalen og tenkt at mange teatermennesker er litt flaue over teatrets naivitet. All bra kunst er på grensen til det latterlige.

    Og her kommer Hedda, general Gablers datter. Hun som frykter det latterlige. Hun som er vant til å ri gjennom byen med alles øyne på seg. Hun som avfyrer sin fars pistoler uten mål og mening, hun som erter, egger, forfører og oppmaner til dåd. Hedda opptrer selv som regissør, og behandler menneskene rundt seg som om de var skuespillere.

    - Den som ønsker seg en tørr, akademisk utgave av Hedda Gabler blir skuffa. Og vi forteller ikke kronologisk – du må legge fra deg dette programmet når forestillingen begynner.

    Hovedrolleinnehaver Grete Sofie Brorud Nybakken sier det rett ut: Hedda er en bitch?
    - Hedda er vant til å være i sentrum, og plutselig er glansen forbi. Hun gifter seg med en mann som er dummere enn henne. Talentene hennes blir ikke brukt. Hun opplever at hun faller ned i mengden. Hun minner meg om Eva Linde i Dag Solstads Genanse og verdighet, som jeg også satte opp som teater og med Ingrid Lorentzen som danser: Den store, falmete skjønnheten, som resignerer.
    All god dramatikk handler om forventninger. Skuffelsen er en motor. Hedda er ekstraordinær og vil ikke være et hverdagsmenneske. Hun går ned med flagget til topps.

    Som så ofte hos Ibsen ender det med døden?
    - Ja, døden er en lengsel, som seksualiteten, men jeg vil ikke idyllisere den. Selvmordet er forferdelig. Vi må ta inn over oss Heddas smerte, fortvilelsen. Ta det her skikkelig på alvor, tenke at det står om liv og død. Det vi viser er jo veien til selvmordet.

    Litteraturprofessor Atle Kittang har påpekt at heroismen hos Ibsens karakterer ikke er moralsk, men dramatisk, og må forstås slik. Må vi legge fra oss moralen før vi dømmer Hedda?

    - Ja, Hedda kommer rett og slett til et punkt der hun tenker at verden har det bedre uten henne. Ibsen laget sine egne spilleregler og endret hele verdensdramatikken. Når du leser Ibsen må du rett og slett lese Ibsen, ordene på sidene, anvisningene hans. Alt skjer innenfor et kort tidsrom, det er tett og intenst.

    Hedda Gabler

    I Operaen skjer det også på liten plass. Marit Moum Aune har lekt seg med en fyrstikkeske, og fått scenografen til å bygge en ”boks inne i boksen” på scenen. Heddas liv er trangt og lite, hun hun higer etter frihet og storslagenhet. I balletten må alle Ibsens ord og replikker forstumme.

    - Du må finne paralleller i dans, fortelle på en annen måte. Du kan få sagt mye du ikke får uttrykt med ord. Alle detaljene i stykket er med, men satt sammen på en ny måte. Jeg lar for eksempel Tesmans tante Julle strikke, en diger genser til Tesman, en slags navlestreng til denne klønete nevøen. Å strikke er jo det siste Hedda ville gjøre. Hun bare rekker opp.

    Hedda Gabler

    Professor Toril Moi, som har sett flere oppsetninger av Hedda Gabler enn de fleste, påpeker at mange av oppsetningene med teatrets største tolkere – som Cate Blanchett og Annette Bening – mangler en forståelse av Heddas trang til skjønnhet. Hvilken rolle spiller skjønnhetslengselen her i Operaen?

    - Noen av tablåene vi lager er som bildekunst. Jeg håper skjønnheten gjennomsyrer forestillingen. Nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg vil at det livet jeg har levd skal være en ressurs i forestillingene jeg lager, derfor leser jeg hva andre har tenkt først ganske langt ut i prøveprosessen. Men Toril Moi skriver noe om skjønnhetslengsel som treffer meg. Estetikken, enten den er stygg eller pen, appellerer til oss på et emosjonelt plan. Ibsen møter oss med kreativitet, og det kreative inneholder både følelser og intellekt. Begge deler er like viktig for det kreative. Jeg vil at både danserne og publikum skal forstå noe, og i dét vi forstår blir følelsene overveldende. Danserne har utvist en fantastisk vilje til gå helt ut med disse følelsene. De er ikke flaue. Det synes jeg er ekstremt befriende.

    Hedda Gabler føler seg ikke bare innelåst i Jørgen Tesmans trange stue. Hun blir også presset av assessor Brack, som lover henne taushet i bytte med seksuell intimitet.

    - Jeg tenker på Brack-karakteren som Heddas tvillingssjel. Han er, som hun, en spiller, han setter i gang et lite teater. Hedda kommer i en situasjon der hun føler seg presset, der handlingsrommet synker, og der hennes egne evner blir låst. Det kan gjøre et menneske grusomt.

    Nasjonalballettens ensemble er flerkulturelt. Tolker de handlingen ulikt?
    - Det er bare fordeler med en internasjonal cast. Kulturforskjellene tvinger oss til å begynne å snakke, og forklare hverandre hvordan vi ser verden. Her fins det briter som skjønner klassesamfunnet mye bedre enn nordmenn, her fins katolikker som forstår skam. Sammen blir vi mer villige til å gå et skritt lenger. Vi står i det sammen. Alle danserne kan stykket nærmest utenat. Når de begynner å improvisere, har de karakterene inni seg.

    Samtaler. Felles tolkning. Dristighet.

    Det er vakkert!
    - Ja, sier Marit Moum Aune, det er nettopp dét det er. Skjønnheten i Hedda Gabler. Jeg ble så enormt påvirket av sceneforestillinger da jeg var ung, og ønsker at publikum skal få oppleve det samme. At de skal stoppe opp og kjenne at følelsene ligger i kroppen. Kunstopplevelsen i seg selv har en verdi. Jeg håper den sitter i publikum lenge.

    Handling

    Den som ønsker seg en tørr, akademisk utgave av Hedda Gabler blir skuffa. Og vi forteller ikke kronologisk – du må legge fra deg dette programmet når forestillingen begynnerMarit Moum Aune

    Hedda Tesman er datter av general Gabler, som nå er død og ikke har etterlatt henne noen formue. Hun er i slutten av tyveårene. Etter noen år med et aktivt sosietetsliv har hun giftet seg med Jørgen Tesman, en stipendiat i kunsthistorie. Jørgen har vokst opp hos sine to tanter Julle og Rina, og nå håper han å få tildelt et professorat ved universitetet.

    Når stykket begynner har Hedda og Jørgen nettopp vendt tilbake etter et halvt års bryllupsreise. Jørgen har benyttet tiden til studier og arkivarbeide, mens Hedda betror husvennen assessor Brack at hun selv har kjedet seg på reisen. Til tross for tydelig motvilje mot ektemannen er hun blitt gravid, noe hun hittil har benektet overfor omgivelsene.

    Jørgen blir ved hjemkomsten møtt med den dårlige nyheten om at han kommer til å få konkurranse til professoratet fra en av Heddas tidligere beundrere, Eilert Løvborg. Løvborg er kjent som en begavet men alkoholisert bohemtype, men de siste årene har han levd et nøkternt og tilbaketrukket liv og skrevet to avhandlinger under inspirasjon fra og i samarbeide med Thea Elvsted. Ved stykkets begynnelse har han kommet til byen, og har med seg et av manuskriptene. Thea, som er dypt forelsket i ham, har forlatt sin mann og reist etter ham.

    I løpet av knappe to dager setter Hedda i scene en rekke hendelser som får dramatiske følger. Hun får Løvborg til å drikke seg full og delta på et herreselskap hos assessor Brack. I løpet av festlighetene mister han manuskriptet til sin nye bok. Jørgen Tesman finner det, og overlater det i Heddas varetekt. Men Hedda unnlater å fortelle Løvborg at hun har manuskriptet. Hun gir ham en av farens pistoler for at han skal ta livet av seg "i skjønnhet", og brenner manuskriptet. Løvborg blir imidlertid drept ved et vådeskudd i et horehus, og Brack, som vet hvor pistolen kom fra, bruker sin kunnskap til å prøve å presse Hedda til å bli hans elskerinne.

    Thea og Tesman finner hverandre i arbeidet med å rekonstruere Løvborgs manuskript ut fra notater Thea har tatt vare på. Når Hedda skjønner at hun er i klørne på Brack, og uten livsoppgave, tar hun den andre av generalens pistoler og skyter seg.

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Hedda Gabler

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 595 NOK
    • /
      1 pause

    oktober 2017

    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort