21.–25. juni

ROOMS by alexander ekman

En levende installasjon der du går rundt på scenen

Intro

Velg dato og klokkeslett

Sist han var her lagde han en helt ny svanesjø i 5000 liter vann. Nå tar koreograf Alexander Ekman hele scenerommet med sal, sidescener og bakscene i bruk og tar deg med på en vandring i dans og opplevelser. Dette er en forundringspakke du ikke vil gå glipp av. 

Alexander Ekman er et internasjonalt navn i dansens verden, kjent og ettertraktet for sin særegne evne til å pare ballett med humor og lekenhet. Etter at Ekman, komponist Mikael Karlsson og designer Henrik Vibskov skapte A Swan Lake i 2014, skrev Aftenposten: «Vilt, vått og vidunderlig», og mente den flytter grenser for hva vi kan gjøre med teater. Nå skal team Ekman flytte grenser igjen!

Dette er en del av festivalen Hedda-dagene, som du kan lese mer om på Facebooksiden deres og på www.heddadagene.no.

  • Anbefalt aldersgrense på forestillingen er 10 år, grunnet bruk av scenerøyk og bevegelig scenografi. 
  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Fotografering, lydopptak og mobiltelefonbruk er ikke tillatt
  • Koreografi Alexander Ekman
  • Kostymer Henrik Vibskov
  • Musikk Mikael Karlsson
  • Lysdesign Paul Vidar Ramon Sævarang
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Ballettskolen
  • SangerElisabeth Teige
  • Klaver Sigstein Folgerø, Thomas Knudsen, Charles Rinaudo, Zelina Sannum, Yoko Toda
  • Marimba Jonas Blomqvist, Jonas Bonde
  • Strykere Dominic Griffiths, 1. fiolin / Hannah Wilder, 2. fiolin, Ai Kanda, bratsj / Ulrikke Henninen, cello / Eric Nilsson, kontrabass

    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Andre roller

    Ekman om Rooms

    Åpner scenerommet

    Med den banebrytende vannkoreografien til A Swan Lake skapte Alexander Ekman og Nasjonalballetten en av de største publikumssuksessene etter at Operaen flyttet til Bjørvika. 

    I ROOMS sprenger han grenser igjen. Alexander Ekman slår ned veggene på Operaen og inviterer publikum opp av stolene og inn på scenen.

    Hovedscenen slås sammen med sidescenene og bakscenen til en gulvflate på 2000 kvadratmeter, hvor Ekman og hans dansere skal boltre seg i fire eksklusive og unike forestillinger.

    – Jeg sto alene nede på Hovedscenen i Operaen en gang da alle veggene til backstageområdet var åpnet. Jeg sto og kikket på dette enorme spacet og tenkte: Jävlar! En dag skulle det vært heftig å skape noe i dette rommet. Da Operaen ville snakke med meg om nye ideer etter A Swan Lake, så sa jeg: «Jeg kommer tilbake hvis jeg får bruke hele rommet backstage». Og nå gjør vi det. Det skal bli jätte-jätte-jättekul.

    Publikum går rundt i handlingen

    40 rom skal bygges i scenerommet, og Nasjonalballettens dansere flytter inn. Musikere fra Operaorkestret, sopran Elisabeth Teige og fem pianister på hvert sitt flygel er også bestilt. Så inviteres publikum på besøk i scenelandsbyen, fire dager i juni.

    ROOMS er en stor begivenhet. Vi skal for første gang åpne opp hele scenerommet på Operaen og skape en unik forestilling på veldig kort tid. ROOMS handler egentlig om ulike liv, ulike mennesker og deres historie. Kanskje vil publikum kjenne seg igjen i ulike karakterer.

    Det mest unike med ROOMS er at publikum kan gå rundt i verket mens handlingen utspiller seg.

    – Publikum bestemmer selv hvordan de vil oppleve forestillingen. Hvilken vinkel de vil se fra, hvem av karakterene de vil fokusere på, hvor lenge de vil se forestillingen. De blir mye mer delaktige enn når de sitter fast i en stol i salen. Jeg tror det blir en artig opplevelse.

    Alt lages på 2 uker

    Men er ROOMS egentlig et danseverk? Eller er det mer performance-kunst? Eller kanskje en kunstinstallasjon?

    – Ja, altså... Det synes jeg publikum skal få bestemme selv. Det er nok alle tre faktisk. Hvis jeg må bruke ett ord, vil jeg nok si at det er en stor happening. Dette med sjangere er problematisk når man jobber kreativt og vil være fri til å skape noe nytt. Må vi sette en merkelapp på alt? spør koreografen.

    – Hvordan skal forestillingen bli til?

    – Alt skal lages på to uker. Vi kommer til å forberede danserne med ulike improvisasjonsteknikker og oppgaver. Strukturen og rekkefølgen på scenene kommer nok til å være helt planlagt, men innholdet, dansen og hva danserne kommer til å si, vil variere.

    – Hvordan går det til?

    – Danserne får informasjon før hver forestilling om hvordan de skal bevege seg. Vi kommer også til å bruke et in-ear-system så de hører når de skal gjøre spesielle ting. Jeg kommer kanskje også til å gi nye instruksjoner live. Slik at hver forestilling blir unik. Å skape en forestilling på denne måten er et nytt konsept for meg, og det føles veldig spennende.

    Født med høy selvtillit

    – De fleste forestillinger på Operaen planlegges flere år i forveien. Tar du ikke en stor risiko når alt skal lages på to uker?

    – Man tar alltid en risiko når man skaper nytt. Det kan alltid bli skitdåligt. Men jeg har jo blitt født med en helt merkelig selvtillit og risikovillighet, jeg slenger meg inn i alle slags risikable prosjekter. Vi må jo gjøre noe med denne tiden vi har på jorden. Så jo, vi tar en risk og ser hva det blir. Men jeg kjenner meg ikke urolig for at dette blir en stor flopp. Vi har så mange bra ingredienser: rommet, lydsystemet, lyset, vidunderlige dansere, Mikael Karlsson lager musikken og Henrik Vibskov lager kostymer. Jeg bare gleder meg.

    – Hva tror du arbeidspresset har å si for resultatet?

    – Jeg liker de raske prosessene. Det passer min måte å skape på. Når alt føles ferskt og nytt for danserne, blir resultatet mer levende. Slik tror jeg det vil føles for publikum også: Levende, ferskt og unikt.

    Sommeravslutning for danserne

    – Hva gleder du deg mest til med ROOMS?

    – At det er sommer i Oslo, og alle i teamet bare vil gjøre noe morsomt sammen. Dette skal være et gøyalt sommerprosjekt, en kul sesongavslutning når Operaens seriøse program er ferdigspilt. Jeg håper at danserne har det gøy på scenen, da blir det gøy for publikum også.

    I månedene før ROOMS har Ekman jobbet med Royal New Zealand Ballet, som i mai satt opp en helaften med tre Ekman-verk. Hans neste store prosjekt Play har premiere på Paris-operaen 6. desember 2017.
    – Play handler om lek. Hva er lek? Når leker vi som voksne? Hvorfor slutter vi å leke? Når leker du? Kan vi skape lek på scenen på en måte som publikum føler? Målet er å lage en påminnelse om at vi må leke mer i våre liv. Og ikke være redde for å leke som voksne.

    – Hva har suksessen med A Swan Lake i Operaen betydd for deg?

    – Jättemycket! A Swan Lake er veldig spesiell for meg. Det er en fantastisk følelse at så mange mennesker har nytt et kunstverk som vi har skapt sammen. Den skaper en fantastisk atmosfære i salen. Å se folk bli glade, overasket og forundret over denne forestillingen, om og om igjen... Det er vidunderlig. Det er derfor vi driver med dette vi gjør.

     

    Film

    Rooms - Ekman, Karlsson, Vibskov
    Flygelprøve
    Flyprøve
    Sceneprøve 1
    Karakterstudie

    Introduksjonsforedrag

    Introduksjonsforedrag Rooms ved Maria Børja

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for ROOMS by alexander ekman

    • Scene
      :
      Den Norske Opera & Ballett
    • Pris
      :
      208 - 395 NOK
    • /
      Ingen pause

    juni 2017

    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort