Vårsamling for kostyme- og maskørfaget

Velkommen til vårsamling Oslo 27.-30. april - Påmeldingsfrist 1. februar 2017

 Seminardagen

  • Registrering skjer fra kl 09:00 i foajeen
  • Seminardagen avholdes i Den Norske Opera & Ballett, Scene 2
  • Det blir servering av lunsj, kaffe og te.
  • Middagen starter kl 18:30 
  • Program og spisested publiseres senere.
  • Merk at seminardagen er obligatorisk.


Pris

  • Kursavgift pr dag kr: 1000,-
  • Seminardag + middag kr: 1400,-
  • Seminardag + omvisning i Operaens kostymelager kr: 1600,-
  • Materialkostnader kan forekomme på noen av kursene. Det kan variere i pris fra kr: 200,- til 1500,-
  • Dette informeres ved bekreftelse av kursplass.


Hotell

  • Comfort Hotel Børsparken
  • www.choice.no
  • enkelt rom: ca pris kr: 925,- torsdag – søndag
  • dobbelt rom: ca pris kr:1133,- torsdag – søndag
  • Rommene tilbys ved ledig kapasitet
  • Bestillingen på mail til: martin.swi@choice.no
  • oppgi refnr: 1020gr006509

Grunnleggende drapering

KURS NR. 1: ”Grunnleggende drapering” med Jette With

Drapering er en formgivningsmetode hvor man arbeider med form direkte på byste, med det dertil egnede materialet/stoffet. Drapering er en visualisering av form, hvor man fritt kan eksperimentere eller direkte skape den formen man ønsker. De 3 kursdagene gir innblikk i, og forståelse for, draperingsmetoder og muligheter. Kurset omfatter drapering av overdeler, underdeler og kraver.

Jette With ble i 1956 utdannet på Tegne- og Kunstindustriskolens linje for mote. Hun har senere utdannet seg innenfor skredderi og drapering. Jette har undervist på stort sett alle design- og brukskunstinstitusjoner i Danmark.

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Det Norske Teatret

Påmeldingsfrist: 1. februar 

Til info blir det også et videregående kurs høsten 2018.

Tilvirking av hatteblokker i polystyren

KURS NR. 2: ”Tilvirking av hatteblokker” med Jane Smith

Jane Smith har utarbeidet en teknikk for å lage hatteblokker i Polyestyren, en type isopor. På dette 3-dagers kurset vil du lære å designe spesielle og originale hatteblokker. Du vil kunne lage 3-5 blokker. Bremblokken kan evt lages 2-sidig, dvs. 2 design i en blokk.

Jane Smith begynte å lage hatter for teater og film i 1968. Hattene hennes kan sees i filmer som The Duchess, Sweeny Todd, Harry Potter, Jane Eyre, Great Expectations, The Invisable Woman, Pan, The Iron Lady og 47 Ronin. Hun lager uniform- caper og hatter, maritime to- og tre-snutehatter, flosshatter , kyser og mye mer. Hun jobber i alle typer modist-materialer i sitt studio i London. Jane underviser i Teaterhatter på flere av de prestisjefylte collegene i London, og holder kurs i USA, Australia og Frankrike, samt underviser på modistavdelingen ved Det Kongelige Teater i København.

www.janesmithhats.co.uk

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Det Norske Teatret

Påmeldingsfrist: 1. februar

Introduksjonskurs i termoplast

KURS NR. 3: Introduksjonskurs i termoplast med Christina Erring Bårdsen

Kurset omhandler i hovedsak introduksjon av plastmaterialer som Worbla, eva- Form og poly/coolmorph, som alle lar seg forme ved oppvarming. Det blir demonstrasjon av enkle teknikker og fremvisning av eksempler, samt ulike oppgaver hvor deltagerne får bli kjent med alle materialene. Materialene egner seg for bruk til masker, hjelmer, brynjer, mansjetter m.m.

Christina Erring Bårdsen har hatt Cosplay som hobby i over fem år og har prøvd ut mange ulike teknikker for å gjenskape karakterer fra spill, film og tegneserier. Hun har representert Norge både i det Nordiske og Europeiske Cosplay-mesterskap med gode plasseringer. Hun er også en pådriver for å teste ut nye materialer i sine kostymer.

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Den Norske Opera & Ballett

Påmeldingsfrist: 1. februar 

Damebukser med Lillian Baur

KURS NR. 4: "Damebukser" med Lillian Baur

Lillian tar utgangspunkt i sjablonger fra Inger Öberg og Hervor Ersmans bok: "Mönster och Konstruktioner för damkläder." Det blir lagt stor vekt på måltagning, ulikheter og definisjoner av forskjellige kroppsformer. Vi skal tilpasse sjablong etter individuelle mål før vi lager mønster, klipper ut i lerret og gjør innprøvinger på hverandre. Så syr vi bukse!

Vi skal også se på smarte sømløsninger slik at vi kan klare å sy en bukse på 3,5 timer.

Lillian jobber som tilskjærer ved Den Norske Opera & Ballett. Har tidligere lang erfaring som freelancer og har tilegnet seg gode rutiner for hurtig buksesøm.

Varighet: 2,5 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Den Norske Opera & Ballett

Påmeldingsfrist: 1. februar 

Bukser og benklær - rasjonell søm

KURS NR. 5: «Bukser og benklær - rasjonell søm for teater » med Tommy Olsson


På kurset skal vi se på forskjellige historiske tilskjæringsidealer, mønsterformer og detaljer, i tillegg skal vi sy prøver på forskjellige gylfer, sidelommer og baklommer. Vi skal også formpresse en bukse. Diskusjon rundt gode arbeidsordninger kan komme godt med.

Kurset avsluttes med at alle syr hver sin bukse

Tommy har sin utdannelse fra Sverige. Han har jobbet flere år ved Östgötateatern i Norrköping. Deretter syv år som tilskjærer i NRK og senere diverse freelanceoppdrag. På Det Norske Teatret har han vært ansatt i 11 år som tilskjærer og skredder.

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: NRK

Påmeldingsfrist: 1. februar 

Pels, i gammel og ny drakt

KURS NR. 6: ”Pels, i gammel og ny drakt” med Jannicke Romøren Eriksen

De to første dagene tar vi for oss klassiske og enkle buntmakerteknikker. Vi benytter både pelsmaskin, vanlig rettsømsmaskin og håndsøm. De som ønsker det kan lage seg en krage. Den tredje dagen tar vi for oss moderne designteknikker som er utviklet på Kopenhagen fur og Saga Design senter.

Jannicke Romøren Eriksen er kjole- og draktsyer, buntmakermester og motekonsulent. Hun har vært 22 år i pelsbransjen og har egen butikk og verksted i Tønsberg.

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Det Norske Teatret

Påmeldingsfrist: 1. februar 

Mønsterkonstruksjon

KURS NR. 7: Mønsterkonstruksjon ”Pattern Magic" med Felix Sven Ahlström

Dette kurset i mønsterkonstruksjon er basert på boken "Pattern magic" av Tomoko Nakamichi, som gjennom mange år har undervist ved den prestisjetunge skolen Bunka Fashion College i Tokyo. Med denne boken som utgangspunkt skal vi utforske alternative tilnærminger til mønsterkonstruksjon. Vi arbeider ut fra de gitte formene og kan utvide og forstørre disse på måter som kan minne om arbeid med skulptur. I løpet av kurset vil vi gå gjennom de grunnleggende prinsippene som boken beskriver, for deretter å prøve det ut i praktisk arbeid. Det blir gitt rom for egne tolkninger og oppfordret til fri tenkning rundt formgiving.

Felix underviser ved Stockholms Tilskjærerakademi hvor han selv tidligere har vært elev. I tillegg arbeider han som freelance designer med oppdrag for store og små selskaper både i Sverige og andre land.

Varighet: 3 dager; 28  29. og 30. april

Sted: Oslo Nye Teater

Påmeldingsfrist: 1. februar 

Utfold deg med folder

KURS NR. 8: "Utfold deg med folder!” , workshop som utforsker overføring av origamiteknikk til tekstil, med Kitty Krohn Riege og Kathrine Tolo

I løpet av kursets to dager vil vi gå gjennom grunnleggende bretteteknikker og se på mulighetene disse teknikkene åpner for. Vi starter i papir før vi utforsker hvordan disse teknikkene kan overføres til tekstil og dermed implementeres i plagg/design. Materialenes sammensetning og karakter har stor betydning for brettepotensialet og fikseringsmetoder.

Kathrine Tolo og Kitty Krohn Riege traff hverandre i 2013 under forarbeidet til en forestilling. De delte en nysgjerrighet og glede i samarbeidet og utforskningen av bretteteknikkene i Tolo sitt design. Dette har resultert i flere samarbeidsprosjekter hvor bretting og origami har stått i fokus. Deres ulike innfallsvinkel og bakgrunn har gitt et inspirerende og fruktbart samarbeid.

Kathrine er professor i design og har mange års erfaring fra design og produksjon av scenografi og kostymer, samt undervisning innen design ved blant annet KHIO og Scenekunstakademiet i Fredrikstad.

Kitty er kostymesyer med bred frilanserfaring fra flere av landets teatre og er i dag ansatt ved Det Norske Teatret.

Varighet: 2 dager; 29. og 30. april

Sted: Den Norske Opera & Ballett

Påmeldingsfrist: 1. februar

Flekker & Skift

KURS NR. 9: ”Flekker & Skift” med Tove Svartsund

innføring i flekkfjerning og inspirasjon til hurtigskiftløsninger for alle med interesse for tekstiler og teater. Målet med kurset er å gi deltakerne en trygghet i å behandle flekker på riktig måte samt å gi tips til hurtigskiftløsninger. Sammen kan vi inspirere hverandre og samarbeide om nye løsninger som kan bedre kostymets plass i teateret. Det kreves ingen forkunnskap for å delta, bare nysgjerrighet!

Tove jobbet som freelance i 10 år før hun startet på Det Norske Teatret. Først som påkleder, senere kostymesyer og tilskjærer. Planen var å bli kjemiker, men tilfeldighetene ville noe annet, derav interessen for flekker og fjerning av disse. Tove jobber nå som tilskjærer med mange tanker om hvordan ting bør løses i både teori og praksis.

Varighet: 2 dager; 28. og 29. april

Sted: Det Norske Teatret

Påmeldingsfrist: 1. februar

Patinering

KURS NR. 10: ”Patinering ”med Cathrine Engehagen Bråthen

Ferdigsydde kostymer skal svært ofte gjennom en omfattende farge og justeringsprosess før man oppnår ønsket resultat. Cathrine skal med sine gode kunnskaper og lange erfaring vise deg muligheter som finnes i forhold til ulike overflater og materialer samt hvordan man skaper effekter og illusjoner.

Cathrine har fra 1999 vært ansatt ved Nationaltheatret, der hun arbeider som patinør og er fargeansvarlig i kostymeavdelingen. Ved Nationaltheatret har hun også vært kostymedesigner for Verdiløse Menn, Volpone, Byggmester Solness, Dynastiet, Hustyrannen, Entropi, Hushjelpene, Istialia, Holocaustmusicalen og Motortown.

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Nationaltheatret avd Brobekkveien

Påmeldingsfrist: 1. februar

Hattekurs i eksperimentell form

KURS NR. 11: ”Hattekurs i eksperimentell form” med Mona Strand

På dette kurset tar Mona for seg hvordan du kan lage hatter i forskjellig design uten å ha hatteblokker tilgjengelig. Du lærer å tenke annerledes og hvordan du kan bruke hverdagsformer i tre, som en treramme, en knott, en vedkubbe eller et spesielt formet trefat. Du får ferdigheter i hvordan forme ulike materialer ut i fra et trehode eller en enkel hatteblokk i tre, samt å kombinere disse med former av ulike slag. Du vil generelt lære å bruke inspirasjon, kreativitet og tenke nytt rundt former du allerede har rundt deg.

Du vil kunne lage ca 2 hatter, eller flere halvferdige prøver.

Mona Strand begynte å lage skulpturelle hatter til kunst og scene i 1994. Hennes kunsthatter har blitt vist som eksperimentelle iscenesettelser i museumsmiljø og i installasjoner på gallerier i Norge, Sverige, Tyskland, Danmark og England. Hun har blitt innkjøpt til kunstsamlinger både nasjonalt og internasjonalt, og har hele tiden drevet hattebutikk og atelier på St. Hanshaugen i Oslo hvor hun har kombinert modistfaget med å eksperimentere med former og materialer for hatter brukt i kunstneriske prosjekter.

Varighet: 2 dager; 28. og 29. april

Sted: Oslo Nye Teater

Påmeldingsfrist: 1. februar

Håndsøm av skinnhansker

KURS NR. 12: "Håndsøm av skinnhansker" med Riina-O

Riina gir deg innføring i hanskens historie, kunnskap om egnet type skinn, i tillegg til gjennomgang av materialbehov, før du kan gå i gang med å håndsy dine hansker. Med ulike dekorteknikker, kan du lage din helt spesielle signatur på hanskene.

Riina Õun er en London-basert hanskespesialist og arbeider med hansker, lær og assesoir. Hun har ti års erfaring i faget, med håndsøm av luksushansker som sitt spesialområde. Hun har sin utdannelse og sine eksamener i lærkunst fra det Estiske kunstakademi. Riina gjør workshops i Storbritannia og har samarbeidet med flere av Londons ledende motedesignere, bl.a Gilles Deacon, Meadham Kirchhoff and Jean-Pierre Braganza. I dag har hun sin egen merkevare, Riina-O

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Den Norske Opera & Ballett

Påmeldingsfrist: 1. februar

Usminket sminket

KURS NR. 13: "Usminket sminket" med Riitta Waara

Du har sikkert ofte hørt fra designere at sminken må være veldig naturlig, men at øynene må vektlegges i tillegg til at leppene skal være fine. Det er ofte behov for å gjøre justeringer av hudtoner og øyeformer. Hvordan kan vi som fagmennesker imøtekomme designeren med at resultatet skal se naturlig og usminket ut? Riitta Waara gir deg teoretisk påfyll og vil lære deg avanserte teknikker samt hvordan du kan benytte deg av spesialprodukter for å løse de ulike utfordringene du står overfor.

Riitta Waara har i sin lange karriere som make-up artist utviklet sin helt spesielle teknikk og gode forståelse for bruk av sminke. Hun har drevet egen sminkeskole og gitt ut flere bøker.

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30. april

Sted: Den Norske Opera & Ballett

Påmeldingsfrist: 1. februar 

Friseringskurs

KURS NR. 14: "Friseringskurs" med Barbro Holmbring Haugen

Kurset tar for seg klassiske friseringsteknikker fra slutten av 18- til start på 1900-tallet. Barbro legger stor vekt på forberedende arbeid før man starter opprulling av en frisyre. Hvordan tolker man frisyrens form og oppbygging, og hvordan tilpasser man formen til den enkelte skuespiller/sanger - og hva er lurt å tenke på i forhold til vedlikehold og gjenbruk?

Kursdeltagerne skal utføre praktisk arbeid på 2 medbrakte ektehårsparykker. Barbro demonstrerer og gir deg veiledning gode råd.

Barbro har over 40 års erfaring som maskør og parykkmaker og har innehar store og verdifulle kunnskaper gjennom sitt arbeid på Dramaten, Nationaltheatret, Den Norske Opera og Ballett og Det Norske Teatret. I tillegg har hun jobbet med filmer som Pippi, Ronja Røverdatter og Fanny og Alexander.

Varighet: 3 dager; 28. 29. og 30 april

Sted: Det Norske Teatret

Påmeldingsfrist: 1. februar

Seminardag + omvisning på operaens kostymelager

Seminardag + omvisning på operaens kostymelager

Seminardag

Seminardag

Nedlastbare dokumenter