Fulle hus og dristig repertoar i Operaen

2016 var et år med nyskapende oppsetninger og et stort publikum, på tross av strammere økonomiske rammer.

2016 ble et nytt, sterkt år i Operaen, med dristige satsninger som verdenspremieren på fremtidsoperaen Elysium og den nye versjonen av Nøtteknekkeren. Begge nyproduksjonene høstet suksess og vakte oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt.  

318 786 publikummere besøkte Den Norske Opera & Balletts forestillinger og konserter. Publikumsbesøket holdt seg på det høye nivået fra de foregående år, til tross for færre forestillinger på grunn av økonomiske innstramninger. Det ble spilt 385 forestillinger og konserter, og setebelegget i Operaen endte på 91 %. Billettinntektene økte med 3 % fra foregående år, til ca. 103 millioner kroner.

Nasjonalballetten og ballettsjef Ingrid Lorentzen trakk fulle hus med nye titler, som Christian Spucks ballett om Anna Karenina og en helaften med verk av George Balanchine. Setebelegget på de 80 ballettforestillingene på Hovedscenen endte på hele 95 %. Året inneholdt store satsninger, som skapte oppmerksomhet her til lands og i utlandet. "Det var en stor suksess, og suksessen skyldtes den oppfinnsomme måten Boyadjiev og Bausor hadde frisket opp historien for et moderne publikum", mente magasinet Dancing Times om den nye Nøtteknekkeren. Også forestillingen med alle Jiří Kyliáns "black & white"-balletter høstet lovord, og kompaniet er nå invitert til å danse disse når ballettverdenen samles for å feire Jiří Kyliáns 70-årsdag høsten 2017. Kompaniet turnerte utenlands i året som gikk, og mottok stående applaus ved Komische Oper i Berlin, der signaturverket Ghosts – Ibsens Gengangere ble danset. Et annet av kompaniets signaturverk, Alexander Ekmans A Swan Lake, fylte igjen Hovedscenen med vann og publikummere. Den populære koreografduoen Sol León og Paul Lightfoot var tilbake, med to balletter som aldri før er vist i Norge, og et gjensyn med den surrealistiske verdenen i Same Difference. Kompaniet for unge dansere, Nasjonalballetten UNG, fyller to år til våren. I fjor trakk de fulle saler med sin nyskapte Romeo og Julie på Scene 2 i Operaen, Grieghallen i Bergen, Olavshallen i Trondheim og Kilden i Kristiansand.

De 89 operaforestillingene på Hovedscenen endte med et publikumsbelegg på 92 %. Nasjonaloperaen, under Per Boye Hansens ledelse, har hatt som mål å vise opera som en sjanger i og for vår tid. Våren 2016 ble det skrevet operahistorie, da en helt ny opera om fremtidsmennesket hadde urpremiere på Hovedscenen. Rolf Wallin og Mark Ravenhills Elysium tematiserer det fascinerende og faretruende ved teknologiens utvikling, og ble omtalt av Financial Times som "a triumph for the Norwegian opera". Høstens første storsatsning, Calixto Bieitos iscenesatte versjon av Benjamin Brittens War Requiem, vakte stor oppmerksomhet i norske og internasjonale medier – både på grunn av forestillingens høye kunstneriske kvalitet og fordi budskapet fikk et klart utrykk på Operaens fasade, med WAR i krigstyper. I samarbeid med Flyktninghjelpen og Ultimafestivalen ble War Requiem brukt som utgangspunkt for å diskutere hvilken rolle musikk kan spille i møte med dagens virkelighet, hvor krigens redsler kommer nærmere og 65,3 millioner mennesker er drevet på flukt. Et annet mål har vært å gjøre opera relevant for et teaterinteressert publikum. I 2016 gjorde Jonas Corell Petersen sin debut som operaregissør med Mozarts Così fan tutte, mens sterke produksjoner som Ole Anders Tandbergs versjoner av Sjostakovitsj’ Lady Macbeth fra Mtsensk og Monteverdis Ulysses vender hjem var tilbake på spilleplanen. De to sistnevnte har siden premieren i Oslo blitt bragt videre til Berlin, Helsinki og Innsbruck.

Operaens nye musikksjef, Karl-Heinz Steffens, dirigerte den nye produksjonen av Così fan tutte og Operaorkestrets hovedscenekonsert med Sibelius og Grieg. "Et kulturpolitisk scoop", mente Klassekampen om ansettelsen etter premieren på sistnevnte. 28 878 opplevde en klassisk konsert i Operaen, med et setebelegg på 80 %.
I april er det ni år siden operahuset i Bjørvika åpnet, og publikumstallene viser at det er stor interesse for opera og ballett. Over 2,5 millioner billetter er solgt, og både antall forestillinger og antall publikummere har blitt mer enn dobbelt så mange siden tiden på Youngstorget. 

For mer informasjon og intervjuer, vennligst kontakt:
*Markeds- og kommunikasjonsdirektør Kenneth Fredstie: kf@operaen.no / 917 16 680
*Kommunikasjonssjef Lene Jacobsen: lj@operaen.no / 47 91 52 32