Med rebellen til Wien

Nasjonalballetten tar med seg rebellen Carmen på turné til Wien, men først inntar hun Hovedscenen i Operaen.

– Vi er ikke lite stolte når det er disse verkene som er laget for og med Nasjonalballetten, som etterspørres der ute i verden, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen.

I løpet av våren danser Nasjonalballetten Alexander Ekmans vannballett A Swan Lake i Paris, og Ghosts – Ibsens Gengangere og Carmen i Wien. De to sistnevnte skal først danses her i Oslo, og lørdag 4. februar er Carmen tilbake på Hovedscenen.

Koreograf Liam Scarlett har laget en ny, klassisk ballett til Georges Bizets velkjente musikk, orkestrert av Martin Yates. Balletten ble møtt med begeistring og fulle hus både i Oslo og Granada etter urpremieren i 2015: «Carmen som ballett er sirkus, tragedie og kostymedrama, elegant koreografert og med Carmens hjerteskjærende historie i sentrum», skrev Aftenposten, mens den spanske avisen El País mente den var «eggende og sensuell».

Ballettverdenen har ventet på en som med den klassiske ballettens språk kan fortelle historier i fullformat og få dramaet til å bli levende. Liam Scarlett er en slik fortellerstemme. Han hadde skapt Ildfuglen og Vespertine for Nasjonalballetten tidligere, men Carmen var hans første tre-akters ballett. Nå skaper han helaftens balletter for noen av de største kompaniene verden over.

For den kompromissløse Carmen som insisterer på å elske hvem hun vil, blir møtet med Don José skjebnesvangert. Carmen krever noe av sine omgivelser – og hun krever mye av danserne. Det er Melissa Hough, Yolanda Correa og Julie Gardette som tolker rollen som Carmen, mens Don José danses av Kaloyan Boyadjiev, Yoel Carreño og Douwe Dekkers.
Liam Scarlett og designer Jon Bausor har lagt historien til 1930-tallets Spania, like før borgerkrigen bryter ut. Det er en verden der alle slåss for seg selv, der du må gjøre det du må for å overleve. Etter åtte forestillinger på Hovedscenen i Operaen går turen til Theater an der Wien i april.

Publisert 01.02.2017 15:24:19