Ofte stilte spørsmål

Har du ikke funnet det du leter etter på operaen.no? Kanskje finner du svarene her!

Billetter, gavekort og abonnement

Billettkjøp

Må jeg ringe eller møte opp for å kjøpe billett?
Det enkleste er å kjøpe billetter her på operaen.no. Du kan også kjøpe billetter fra mobiltelefon eller nettbrett. Skulle du likevel trenge å ringe oss er telefonnummeret 2142 2121.

Du finner trinnvis bruksanvisning her, hvis du har problemer med billettkjøp.

Les mer om billettkjøp 

Kan jeg betale med utenlandske kredittkort?
På operaen.no kan du betale med VISA- og MasterCard. Det er ikke alle utenlandske kort som blir godkjent på operaen.no – av sikkerhetsmessige årsaker skal kortets utstedelsesland og dataens IP-adresse ha samme nasjonalitet. Dette er dessverre nødvendig for å unngå bedrageri med utenlandske kort, og vi håper derfor på din forståelse. 

Har du problemer med å gjennomføre betalingen, må du gjerne kontakte Kundeservice på (+47)2142 2121. 

Går det an å endre billettene etter at jeg har kjøpt dem?
Du kan bytte billetten til en annen dag den samme forestillingen spilles, så sant det er plasser igjen. Dette gjelder også billetter som inngår i et abonnement. Det er ikke mulig å bytte billetter til en annen oppsetning. Billetten må byttes senest én uke før den opprinnelige forestillingen din.

Bytte av billett koster kr 50,- pr. billett. Byttet av billetter må gjøres over telefon (21 42 21 21) eller i billettluken.

Må jeg være registrert som bruker for å kjøpe billetter på operaen.no?
Nei, du må ikke opprette egen profil, men det gjør det lettere for deg å finne tilbake til tidligere kjøp. Det vil også gjøre det lettere for oss å hjelpe deg dersom du har mistet billettene eller må endre dem.

Hvor mange billetter kan jeg kjøpe til hver forestilling?
Du kan kjøpe inntil 9 billetter til en forestilling. Ønsker du flere billetter, kan du kontakte oss på gruppe@operaen.no, eller du må ringe billettluken på telefon 21 42 21 21.

Trenger jeg papirbillett?
Dersom du velger print@home, må du enten skrive ut billetten på forhånd, eller vise den på mobilen din i døren. Ha billetten klar i god tid, slik at alle kan finne plassen sin så raskt som mulig.

 

Les mer om gruppebestilling her

Trenger jeg å kjøpe barnebillett hvis barnet sitter på fanget?
Barn må ha egen billett.

Kan jeg få pengene tilbake hvis jeg ikke kan gå på en forestilling?
Vi refunderer bare billetter hvis vi må avlyse eller endre dato på forestillingen. Hvis vi får en avlysning kontakter vi deg så raskt som mulig, og prøver å foreta refusjonen eller bytte til ny dato så smidig for deg som mulig.

Ved rolleendring, forsinkelse eller teknisk feil refunderes ikke billettene. Den Norske Opera & Ballett påtar seg ikke ansvar for å refundere andre utgifter enn billettutgiften (ikke reise, opphold, etc.).

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner igjen billetten min?
Så lenge vi har registrert hvem som har kjøpt billetten (navn og/eller telefonnummer), kan du få ny billett. Ring 21 42 21 21 eller henvend deg i billettluken, så får du ny billett. 

Tips: Hvis du har fått tilsendt billett på e-post, kan du søke på mailer fra Billettportalen. 

Uavhentede billetter/restplasser 
Uavhentede billetter blir sluppet opp fortløpende, vi anbefaler derfor å følge med på operaen.no i tiden frem til og på forestillingsdagen.

Hvilke rabatter har dere?
Barn (opp til 18 år): 50 %. Barn på fanget må også ha billett.
Student/vernepliktig: 50 % 
Honnør: 20 % (fra 67 år eller med gyldig honnørbevis)
OBOS medlemmer: 20 % (inntil 2 billetter pr. forestilling)
Gruppe 10+: 15%
Scenekort: 50% (inntil 2 billetter pr. produksjon). Gjelder ansatte ved teatre og orkestre som er medlem i Norsk Teater- og Orkesterforening.
Abonnenter har egne rabatter og fordeler. 

Gjelder rabattene alle forestillinger?
Rabattene gjelder de fleste av forestillingene våre på Hovedscenen og Scene 2, bortsett fra enkelte konserter og gjestespill. Det er ikke rabatt på 100- og 200-kronersbillettene.

Gavekort

Jeg har fått gavekort, men finner ingen PIN-kode når jeg skal bruke det for å bestille billetter.

Når du har kjøpt gavekort, mottar du en bekreftelse på e-post.

Fra mai 2015 står PIN-koden som må benyttes, trykket på gavekortet. 

Ved gavekort kjøpt før mai 2015 ble PIN-koden sendt på e-post. Har du fått et gavekort kjøpt før mai 2015, men mangler PIN-koden, må du altså henvende deg til den du fikk gavekortet av.

Gavekortet har utløpt eller utløper snart, kan det forlenges?

Gavekort som har gått ut på dato, kan ikke kan benyttes.

Gavekort må benyttes innen utløpsdato, men kan også benyttes som betaling for forestillinger frem i tid.

Må jeg bruke hele gavekortet på en gang, eller kan jeg bruke det flere ganger?

Gavekortet kan brukes som betalingsmiddel så lenge det er penger igjen på det, i løpet av de to årene kortet er gyldig.

Må jeg kjøpe gavekortet i billettluken, eller kan jeg bestille det på nett?
Du kan kjøpe gavekort på operaen.no, og velge å skrive det ut selv. 

Kjøp gavekort

Her finner du en trinnvis bruksanvisning for kjøp av gavekort.

Kan jeg bruke gavekortet i restaurantene og i Operabutikken?

Gavekortet kan brukes til forestillinger, omvisningsbilletter og i Operabutikken.

Abonnement

Hvilke fordeler får jeg hvis jeg kjøper et abonnement?

Du får 20 % rabatt på alle forestillinger i abonnementsseriene med fast plass, bortsett fra på premiereabonnementet Rød løper.

Barn og studenter får 50% rabatt. 

På billetter du kjøper i tillegg til abonnementet, får du 20 % rabatt på Hovedscenen og 30 % rabatt på Scene 2. Barn og studenter får 50 % rabatt på begge scener. 

Abonnenter kan bestille inntil 9 tilleggsbilletter pr. forestilling på begge scener.

Fornyelse av abonnement gjør du enkelt på nettet ca. 1 måned før løssalget åpner. Du vil da få informasjon om dette i egen mail.

Vil du tegne et abonnement for første gang, kan du gjøre dette noen uker før det vanlige løssalget starter.
Skredderabonnement kan først kjøpes samme dagen som løssalget starter. 

Du får fast plass som abonnent, bortsett fra Skredderabonnementet, der du selv kan bestemme dag og forestilling (minimum 5 forestillinger).

Dessuten åpner billettsalget tidligere for abonnenter.

NB! Fra 20. mai selges kun Skredderabonnement på nettet. For forespørsler om faste abonnementsplasser, vennligst kontakt Kundesenteret på 21 42 21 21 eller henvend deg direkte i billettluken.

Hva slags abonnementsordninger finnes?
Vi har 16 ulike abonnementer: Du kan velge mellom opera-, ballett- eller konsert-abonnement, en blanding av kunstartene, premiereabonnement eler abonnement på faste ukedager. Det er dessuten tre abonnementer for de ulike venneforeningene – Operaens venner, Operaklubben og Operaens ballettklubb.

Les mer om de ulike abonnementene her

Adkomst

Adkomst

Hvor kan vi parkere bilen?
Nærmeste parkeringshus er på Sørenga, Prinsens gate og ved Oslo S (ved flytogterminalen/taxiholdeplassen)

Er det mulighet for handikap-parkering?
Det er noen handikap-parkeringsplasser i Operagaten nord for operahuset, rett ved marmorbroen inn til Operaen. 

Hvor nært inntil inngangen kan taxier stoppe?
Taxier kan stoppe i Operagaten, ved marmorbroen inn til Operaen cirka 90 meter fra inngangen.

Hvor er nærmeste taxiholdeplass?
Nærmeste taxiholdeplass er ved marmorbroen inn til Operaen, eller ved Flytogterminalen på Oslo S.

Kan jeg ta trikk og buss til Operaen?
Trikk nr. 17, 18 og 19 stopper ved Oslo S.

Buss nr. 30, 31, 37, 54 og 74 stopper ved Oslo S/Jernbanetorget, mens busser nr 32, 74, 81B og 83 stopper ved Tollbodene.

Er det sykkelparkering ved Operaen?
Sykkelparkering finner du langs Operagaten, og på sjøsiden av Operaen.

Nedsatt funksjonsevne

Nedsatt funksjonsevne

Finnes det rullestolplasser i salene?
På Hovedscenen er det 4 rullestolplasser på hver forestilling, på Scene 2 er det 4. Kontakt billettluken eller ring 21 42 21 21 for å bestille billetter til disse plassene.

Kan jeg komme inn i foajeen med rullestol?
Inngang tilpasset rullestol finner du ved hovedinngangen, helt til venstre. Døren åpnes automatisk ved at du trykker på en knapp ved inngangen.

Kan noen hjelpe meg med å komme til plassen min hvis jeg bruker rullestol eller rullator?
Gi beskjed når du bestiller billetter hvis du er rullestolbruker, og henvend deg i billettluken når du kommer, så hjelper en av publikumsvertene våre deg til plassen din.

Er det heis i bygningen?
Heiser for å komme til Hovedscenen finner du på begge sider av salen. 

Kan jeg ta med ledsager hvis jeg er rullestolbruker?
Hvis du har et offisielt ledsagerbevis (utstedt av din bydel eller hjemkommune), får ledsageren din gratisbillett. Dette gjelder de fleste forestillinger, unntatt enkelte gjestespill.

Praktisk informasjon

Praktisk informasjon når du er i Operaen

Er det betjent garderobe?
Nei, garderoben er ubetjent og alt henger på eget ansvar, men det trekkes ned et forheng under forestillingen. Dette forhenget åpnes delvis opp i pausen(e).

Kan jeg sette fra meg bagasje i garderoben?
Det finnes noen små låsbare skap/bokser for verdisaker. Vi har ingen koffertoppbevaring, så for stor bagasje henviser vi til bagasjeoppbevaringen på Oslo S.

Hvordan finner jeg garderobeplassen min?
Garderoben ligger inn til høyre fra inngangsdøren. Garderobenummeret står på billetten din. 

Hva gjør jeg hvis jeg har mistet eller glemt noe i Operaen?
Har du glemt eller mistet noe mens du har vært på Operaen, må du ringe 21 42 21 21 eller skrive til post@operaen.no. 

Er det trådløst nettverk i Operaen?
Vi har gratis trådløst nettverk – velg Opera-gjestesone. Det er ikke noe passord for å bruke det.

Hvor tidlig må jeg være der?
Første innringning er 7 minutter før forestilling. Hvis du allerede har billett anbefaler vi 20 minutter før forestillingsstart. Vil du ta et glass eller en kopp kaffe i forkant, er det 2 barer i foajeen.

Finnes det noe å lese om forestillingene?
Det lages forestillingsprogram til de fleste forestillinger på Hovedscenen. Der kan du lese handlingen, intervjuer med regissør, koreograf eller medvirkende, artikler med bakgrunnsstoff - og se fantastiske bilder fra forestillingen. Programmene koster kr 50,-, og selges i foajeen, i billettluken, Operabutikken og i barene.

Du kan også lese om forestillingene på operaen.no.

Er det noen foredrag i tilknytning til forestillingene?
Før forestillingene på Hovedscenen er det gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret, til høyre for trappen i foajeen. Introduksjonene starter én time før forestillingene på Hovedscenen (med unntak av enkelte gjesteforestillinger), og varer i ca. 30 minutter. 
Det er også introduksjoner en halvtime før alle konserter på Hovedscenen. 

1 uke før operapremierer er det også premieresamtaler med regissør og medvirkende. Lørdagen før ballettpremierer kan man se utdrag på Lørdans i foajeen.

Hva skjer hvis jeg kommer for sent?
Forestillingene begynner presis, og dørene stenges både av hensyn til publikum og til kunstnerne på scenen. Du kan imidlertid følge forestillingen på monitor på 1. balkong til pausen.

Kan jeg ta bilder eller filme under forestillingen?
Det er ikke tillatt å fotografere, filme eller gjøre lydopptak under forestilling, fordi dette forstyrrer både andre gjester og de som opptrer. 

Må jeg pynte meg når jeg skal i Operaen? 
Kle deg som du vil! På premierer er det endel som pynter seg litt ekstra, men dette er ikke noe krav.

Hvor ligger toalettene?
Toalettene ligger i garderobeområdet, også handikap-toalett. Det finnes også toalett utenfor Scene 2 (til venstre fra hovedinngangen), og på alle balkongene.

Hvor ligger Scene 2?
Scene 2 finner du til venstre for billettluken, mot restaurant Argent.

Hvor er Formidlingssenteret, der det er introduksjonsforedrag?
Formidlingssenteret ligger til høyre for trappen i foajeen.

Finnes det noen butikk i Operaen?
Operabutikken ligger til høyre for inngangen. Der finner du et godt utvalg av bøker, cd-er og DVD-er, i tillegg til teaterkikkerter, suvernirer og annet.

Mat og drikke

Mat og drikke

Er det noen restauranter i Operaen?
Det er to restauranter i Operaen: Argent restaurant (plassert ved Scene 2 til venstre for hovedinngangen) og Sanguine Brasserie & Bar, hvor du kan få både lunsj og middag. På sommeren er det uteservering ut mot fjorden.
I tillegg er det barer utenfor Argent, og på 1. og 2. balkong. Balkongbarene er kun åpne i pausene.

Kan jeg bestille mat og opera/ballettbilletter i en pakke?
Pausebevertning og billetter må bestilles hver for seg, men på alle forestillingssider på operaen.no kan du klikke deg inn og bestille mat og drikke til pausene.

Pausebevertning kan også bestilles i barene før forestilling.

Hvor henter jeg mat og drikke som jeg har reservert til pausen?
Mat og drikke settes på bardisken i foajeen, rett ved Sanguine Brasserie & Bar, eller i baren på 1. balkong, dersom det er der du har bestilt. Sorteres alfabetisk etter etternavn.

Kan jeg ta med mat og drikke inn i salen?
Mat og drikke kan ikke tas med inn på forestillinger.