April 1 –6

Fidelio

A concert version of Beethoven’s only opera

Completed

Intro

Beethoven’s Fidelio is an homage to freedom, justice and the greatness inherent in the smallness of the individual. In this concert version of the opera, Elisabeth Teige sings the role of Leonore – the woman who disguises herself as Fidelio the prison guard in order to free her husband Florestan from political imprisonment and death. 

The first version of Beethoven’s only opera premiered in Vienna in 1805, with the action taking place in Seville at the end of the 1700s. The strong political movements in Europe in the late 1700s and early 1800s are reflected in well-known parts of the opera, such as the ode to freedom sung by the prisoners’ chorus and the majestic finale, which celebrates Leonore’s courage and vigour.

A mass for humanity

Fidelio has also played an important role in more recent times, as a protest against terror and a celebration of independence. Following the end of the Second World War it was the first opera to be performed in Berlin at Theater des Westens, the only theatre to remain undamaged by the bombing, in September 1945.

In 1948, conductor Wilhelm Furtwängler expressed that Fidelio should be understood as a mass rather than an opera:

“The sentiments it expresses come from the sphere of the sacred, and preach a ‘religion of humanity’ that we have never found so beautiful or necessary as we do today, after all we have lived through. Herein lies the singular power of this unique opera.”

Strong soprano

Leonore is the one of the most significant dramatic soprano roles in the German opera repertoire, and Fidelio’s success is therefore dependent upon a strong soprano voice. Elisabeth Teige was an apprentice soloist at the Norwegian National Opera from 2012 to 2014. In the autumn of 2015 she made her extraordinary debut in the role of Senta in Wagner’s The Flying Dutchman. Audiences can now hear her in a new major production, together with a strong team comprised of the Norwegian National Opera’s soloists conducted by Musical Director Karl-Heinz Steffens.

For the 2016/17 season we present three works that constitute clear protests against war, torture and political persecution, but from different times and in a variety of musical styles: Beethoven’s Fidelio, Puccini’s Tosca and Britten’s War Requiem.

  • Free introduction one hour before the performance
  • Music Ludvig van Beethoven
  • Conducting Karl-Heinz Steffens
  • Libretto Joseph Sonnleithner og Friedrich Treitschke

    Roles

    Main roles

    Akt 1

    Handlingen utspiller seg i Spania på 1700-tallet

    Portneren Jaquino prøver å vinne oppmerksomheten til Marzelline, fangevokteren Roccos datter. Jaquino vil gifte seg med henne, men hun er heller interessert i Fidelio, farens nye medhjelper. Rocco er imponert over den unge mannens innsats og vil gjerne ha ham til svigersønn. Men Fidelio er i virkeligheten Leonore, som i to år har lett etter sin sporløst forsvunne ektemann Florestan. Hun er overbevist om at hun vil finne ham uskyldig dømt bak fengselsmurene, og har derfor kledd seg ut som mann og tatt tjeneste hos fangevokteren.

    Forholdet til Marzelline gjør det mulig for Leonore å samarbeide tettere med Rocco, og hun ber om å få følge med ham ned i de underjordiske fengselscellene. Rocco lar seg overtale, men forteller at det er én celle Fidelio ikke får nærme seg. Der har det i to år sittet en mann som hver dag får litt mindre å spise.

    Statsfengselets guvernør Don Pizarro har fått beskjed om at ministeren Don Fernando vil komme og inspisere fengselet. Dette fordi han har hørt at Pizarro holder fanger ulovlig innesperret der. Pizarro bestemmer da at fangen Florestan, hans fiende, skal drepes umiddelbart. Rocco nekter å gjøre det, og blir i stedet beordret til å grave en grav nede i dypet. Pizaro vil selv drepe Florestan.

    Leonore har overhørt det hele, men har likevel ikke gitt opp håpet om å redde sin mann. Igjen ber hun Rocco om å få være med ned til den fordømte mannens celle – og om å la de andre fengslede få kjenne den frie luften i gården utenfor. Rocco går med på dette og for en kort stund får fangene kjenne på friheten, før de blir kommandert tilbake av Pizarro. Han irettesetter Rocco og sender ham av gårde for å grave Florestans grav. Leonore blir med ham.

    Akt 2

    I en av fengselets dypeste celler tenker Florestan på sin forestående død og drømmer om sin kjære Leonore – at hun skal komme og redde ham. 

    Rocco og Leonore kommer for å forberede fangens grav. Leonore og Florestan klarer ikke å skjelne hverandres ansikter i halvmørket, men Leonore skvetter til idet hun gjenkjenner sin manns stemme. Rocco gir fangen litt vin, Leonore gir ham brød og oppfordrer ham til ikke å gi opp håpet. På tegn fra Rocco dukker Pizarro opp, klar til å drepe Florestan. Det er da Leonore avslører seg som den hun egentlig er og kaster seg mellom dem med ordene: «Drep først hans hustru!» Et trompetsignal forteller at Don Fernando har ankommet. 

    Mens Rocco tar Pizarro med ut for å møte ministeren, omfavner Leonore og Florestan hverandre i glede. 

    Fernando proklamerer at alle de urettmessig innesperrede fangene skal slippes fri. Han møter igjen sin venn Florestan. Han føres frem av Rocco, som forteller om Leonores heroiske handlinger. Mens Pizarro fengsles, får Leonore selv ta lenkene av sin mann, mens alle hyller henne.

    Elisabeth Teige beskriver handlingen i Fidelio
    Elisabeth Teige og Jens Erik Aasbø om å fremføre Fidelio i konsertversjon
    Introduksjonsforedrag Fidelio, ved Berit Aarøe

    Fidelio er høy kvalitet på lavt budsjett

    Wednesday, April 5, 2017
    Det er en fryd å høre på, mener Aftenposten
    Read more

    Dates

    Completed

    • Scene
      :
      Main House
    • Price
      :
      100 - 595 NOK
    • /
      1 intermission

    April 2017

    Completed
    Completed