28.01.10 - 10.04.10

Ariadne auf Naxos

Intro

  • / 1 pause
  • Fremføres på tysk/ Tekstes på norsk
  • / Hovedscenen / Opera

Etter å ha samarbeidet om store verk som Salome, Elektra og Rosenkavaleren, fant komponisten Richard Strauss og dikteren Hugo von Hofmannsthal fram til et nytt og uvanlig prosjekt: Ariadne auf Naxos. Dette er en opera om en opera – i Operaen. Handlingen finner sted hos den rikeste mannen i Wien som skal holde fest i sin praktfulle residens. Han bestiller en klassisk opera med tragisk slutt, men frykter at det skal bli for tungt og seriøst for sitt utvalgte publikum. Derfor engasjerer han i tillegg en trupp med italienske gjøglere – som skal stå for den innledende underholdningen. Og her kommer opphavsmennenes geniale dramaturgi inn: Grevens hoffmester gir beskjed om en helt nødvendig regiendring. Kveldens høydepunkt er et stort fyrverkeri ved midnatt og på grunn av tidspress besluttes det derfor at komedien og tragedien skal framføres samtidig!

  • Musikk Richard Strauss
  • Libretto Hugo von Hofmannsthal
  • Musikalsk ledelse John Helmer Fiore, Robert Jindra (17/3, 23/3)
  • Regi Martin Duncan
  • Koreografi Steve Elias
  • Scenografi/ kostymer Tim Hatley
  • Lysdesign Chris Ellis

    I rollene

    Handlingen

    Prolog

    I huset til Wiens rikeste mann forberedes et stort selskap samme kveld. Etter middagen skal det settes opp en gresk tragedie, Ariadne auf Naxos. Verten blir imidlertid engstelig for at dette kan bli for alvorlig og tungt for gjestene, og hovmesteren kommer med beskjed om at det også skal oppføres et litt mer muntert stykke. Operaens komponist føler at hans kunstneriske mesterverk trues. Musikklæreren minner ham på kontrakten han har inngått, bryter han den vil han ikke få betalt.Ikke lenge før forestillingen skal begynne, kommer hovmesteren igjen med endringer i planene: Operaen og komedien skal spilles samtidig, slik at det hele ikke tar så lang tid. Komponisten får nærmest sammenbrudd, og gjør seg klar til å forlate stedet. Musikklæreren råder ham heller til å forkorte verket sitt for å redde kvelden, og dansemesteren prøver å overbevise ham om klovnenes evne til å improvisere. Motvillig lar komponisten seg overtale, og da han møter Zerbinetta, hovedrolleinnehaveren i komedien, begynner han å se på saken med nye øyne.

    Opera

    De tre nymfene najaden, dryaden og Ekko har medynk med Ariadne, som er blitt forlatt av sin elskede Tesevs. Hun reddet livet hans, men nå er hun alene på sin øde øy, Naxos, og venter bare på døden. Zerbinetta og de fire tilbederne hennes, Harlekin, Brighella, Scaramuccio og Truffaldino improviserer seg inn i operaens historie, og forsøker å muntre opp Ariadne. Den ubekymrede Zerbinetta forklarer hvordan hun ser på kjærlighet og troskap – selv foretrekker hun å bytte ut en elsker med annen når det måtte passe henne.De fire klovnene kaster seg ut i en ny divertissement, i håp om å oppnå Zerbinettas gunst. Samtidig, i operahandlingen, kommer nymfene løpende og forteller at Bacchus har kommet til øya. Ariadne tror først at det er dødens sendebud Hermes, som vil ta henne med til underverdenen, og hun kaster seg i Bacchus’ armer for å følge med ham. Bacchus, derimot, forelsker seg sporenstreks i henne, og etter hvert må Ariadne erkjenne at også hun er i stand til å elske igjen – slik Zerbinetta hadde forutsett …

    Komponisten og librettisten

    Richard Strauss (1864-1949)

    Richard Strauss var en tysk komponist ogdirigent, og helt uten slektskap med valsekongen Johann Strauss. Han regnes som en av de mest innflytelsesrike senromantiske komponistene. Den senromantiske musikken hans er i all hovedsak tonal, men det ekspresjonistiske tonespråket preges av avanserte harmonier og dissonanser, og kan sies å ha klare likheter med Richard Wagner. Han komponerte bl.a. stykker for vokal og klaver,strykekvartetter, klaverstykker, store symfoniske verkbaser på episke beretninger, samt 10 operaer. Hans første opera Salome, basert på Oscar Wildes tekst, ble skrevet i 1904-05.

    Hugo von Hofmannsthal (1874-1929)

    var en østerriksk dikter og dramatiker. Han debuterte som poet allerede som 17-åring, og skulle etter hvert bli sterkt påvirket av den franske symbolismen. Etter hvert gikk han over til å skrive sceniske verk, både for teater og opera, og her kan man gjenfinne elementer fra både Freuds psykoanalyse og Nietzches tanker. 1903 skrev han teaterstykket Elektra, og tre år senere startet han og Richard Strauss sitt mangeårige samarbeid. Ariadne auf Naxos ble først satt opp i 1912,men ble forkortet og omarbeidet til en ny versjon, som denne oppsetningen baserer seg på.

    Video - Se Espens Ariadne Blogg fra prøvetiden her

    Espens Videoblogg - Episode 1
    Espens Videoblogg - Episode 2
    Espens Videoblogg - Episode 3
    Espens Videoblogg - Episode 4
    Espens Videoblogg - Episode 5
    Espens Videoblogg - Episode 6
    Espens Videoblogg - Episode 7
    Espens Videoblogg - Episode 8

    Anmeldelse

    Lekende om kjærlighet i Bjørvika

    NRK.NO