21. oktober–8. november

Back to the Future

Kun få forestillinger igjen. Denne bør du ikke gå glipp av!

Intro

I Back to the Future får du oppleve to spektakulære balletter signert koreograflegenden William Forsythe og et nyskapt verk av vår egen huskoreograf Alan Lucien Øyen. 

Han [Alan Lucien Øyen] spenner opp det store lerretet med tidløs og uendelig vakker dans

 

William Forsythe er koreografen som viser hvilke uendelige muligheter ballettspråket rommer. I hans verk utgjør lyd, lys, mørke, bevegelser og kulisser en ofte renskåren og rå helhet. 

I One Flat Thing, reproduced danner 20 bord og dansernes kropper og bevegelser et sinnrikt og pulserende system, til et teppe av elektronisk musikk. Det danses på, under, over og rundt bordene som dras i, bankes og hoppes på. Uttrykket er fartsfylt, dynamisk – og fascinerende.

Steptext er et av Forsythes signaturverk danset til barokke toner av Bach. Da Nasjonalballetten danset balletten i 2013, kåret Dagbladets anmelder den til sin Forsythe-favoritt, og skrev: «Her lar han tre menn og en kvinne svette i en atletisk ballett med spenstige, spenningsfylte relasjoner som også har rom for litt hissig humor.»

William Forsythe, også kjent som koreografenes koreograf, har også inspirert Alan Lucien Øyen, som står for kveldens nye verk. Tid, forventninger, nostalgi og en tidsreise er stikkordene i Timelapse, der scenen rammes inn av høye trevegger og lys.  Det blir lekkert og lekent  fra Heddaprisvinner Øyen, som sist lagde Petrusjka for Nasjonalballetten. Hans tidsballett får sin urpremiere på fremtidsdatoen Marty McFly og Doc Brown reiser til i filmen Back to the Future II. Nå er vi her — fremtiden er kommet — hvor skal vi nå, lurer Øyen på. 

Back to the Future inngår i CODA-festivalen. Les hele programmet her!

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

 

Tilbakemeldinger fra publikum:

"Alan Lucien Øyen har skapt et univers som gir en indre ro og refleksjon over bruk av sin egen tid"

"På premieren på Back to the future. For en reise i tid og rom, med fantastiske dansere og koreografi. Anbefales varmt!"

"Den så jeg i går! fantastisk!"

"En flott forestilling! På alle måter!"

"Wonderful performance last night."

 

Tilbakemeldinger fra publikum:
"Alan Lucien Øyen har skapt et univers som gir en indre ro og refleksjon over bruk av sin egen tid"
"På premieren på Back to the future. For en reise i tid og rom, med fantastiske dansere og koreografi. Anbefales varmt!"
"Den så jeg i går! fantastisk!"
"En flott forestilling! På alle måter!"
"Wonderful performance last night."
  • Medvirkende Nasjonalballetten

    Roller

    Hovedroller

    • One flat thing, reproduced

      Alberto Ballester
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      Andreas Heise
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      Caroline Roca
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Celine Kraal
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Douwe Dekkers
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Emma Lloyd
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Francesca Golfetto
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Kaloyan Boyadjiev
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Kári Freyr Bjørnsson
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Kathryn Walsh Thomas
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Klara Mårtensson
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Kristian Alm
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Aarne Kristian Ruutu
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Kristian Støvind
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Lindsay Heggdal
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Lisa Nielsen
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Luca Curreli
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Marco Pagetti
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Mark Wax
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Martin Dauchez
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Matias Rønningen
      Spiller følgende dager
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Niklas Mattsson
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Ole Willy Falkhaugen
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Samantha Lynch
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Sofia Skjønneberg
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Stine Østvold
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
      Victoria Francisca Amundsen
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      Yoshifumi Inao
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 08.11.2015
    • Steptext

      Camilla Spidsøe
      Spiller følgende dager
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Gakuro Matsui
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Kaloyan Boyadjiev
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Aarne Kristian Ruutu
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      Lucas Lima
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 30.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Melissa Hough
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      Osiel Gouneo
      Spiller følgende dager
      • 24.10.2015
      • 30.10.2015
      Philip Currell
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 31.10.2015
      Yolanda Correa
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 31.10.2015
    • Timelapse

      Camilla Spidsøe
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Clair Constant
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Douwe Dekkers
      Spiller følgende dager
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Gakuro Matsui
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Maiko Nishino
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Miharu Maki
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Osiel Gouneo
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      Daniel Proietto
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Silas Henriksen
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015
      Sonia Vinograd
      Spiller følgende dager
      • 21.10.2015
      • 22.10.2015
      • 24.10.2015
      • 27.10.2015
      • 28.10.2015
      • 30.10.2015
      • 31.10.2015
      • 07.11.2015
      • 08.11.2015

    Video/podcast

    I denne danseforestillingen utfordres dansernes fysiske og mentale yttergrenser, det er rått, det er vakkert, det er til å miste pusten av.
    Back to the Future, teaser 44 sek.
    Fra prøvene på Alan Lucien Øyens nyskapte verk Timelapse
    Fra prøvene på One Flat Thing, reproduced
    Fra prøvene på Steptext
    Introduksjonsforedrag Back to the Future, Maria Børja

    One Flat Thing, reproduced

    Fra prøvene

    One Flat Thing, reproduced

    One Flat Thing, reproduced

    One Flat Thing, reproduced

    Danserne om Forsythe

    Yoshifumi Inao, One Flat Thing, reproduced:

    – Jeg utfordres til å åpne sansene mine, og være superoppmerksom både på hva jeg gjør og alt som skjer i rommet. Denne kontakten med helheten må jeg ha gjennom hele verket. Alt er så nøyaktig, og denne nøyaktigheten utfordres konstant gjennom signalene vi gir hverandre. Derfor må jeg være påpasselig hele tida, hvis ikke kan det gå helt galt. Jeg kjemper for livet!

    One Flat Thing, reproduced

    Caroline Roca og Yoshifumi Inao, foto: Erik Berg

     
    Kathryn Walsh Thomas, One Flat Thing, reproduced:

    – Forsythe driver deg til ytterpunktene – fysisk og mentalt. Det finnes ingen annen måte å danse ham på enn fullt ut. Selv når vi bare skal markere, ender vi med å ta oss helt ut. Verkene hans oppmuntrer oss også til å ta egne valg. Vi får informasjon om hvor vi skal, men må selv finne fram innenfor den rammen. Det skiller seg fra klassisk ballett, med spesifikk telling, plassering og musikalitet, og er veldig givende.

     

    Kristian Støvind, One Flat Thing, reproduced:

    – Forsythe er den mest fundamentale koreografen jeg har jobbet med. Man kan godt sammenlikne stilen hans med funksjonalistisk arkitektur, der du ser bærebjelkene og betongen i konstruksjonen – det å pakke inn konstruksjonen kaller han bullshit. Jeg elsker hvordan han helt konkret utfordrer oss til å måtte være i øyeblikket, og balansen mellom koreografien som er satt og det jeg er forventet å fylle inn selv. Jeg husker da han i 2008 sa til Kathryn og meg: «Come on, guys, do something with it! I am not the dance police». Jeg elsker den tilliten.

     

    Steptext

    Foto fra prøvene

    Steptext

    Steptext

    Danserne om Forsythe

    Aarne Kristian Ruutu, One Flat Thing, reproduced og Steptext:

    – Slik jeg ser det, tar Forsythe utgangspunkt i den klassiske teknikken, hvorpå han vil gjøre bevegelsene større og tøye de fysiske reglene. Ved å utfordre klassisk ballett med arkitektoniske aspekter i bevegelsene og rommet, tar han kunstformen til det ekstreme. Utfordringen blir å ta fysikken lenger enn vi er vant og trent til. Bonusen er at vi får en viss frihet til å tolke og utforske selv – og at det generelt er gøy å danse verkene hans. Man trenger ikke noen bedre grunn enn det! 

    Steptext

    Yolanda Correa og Aarne Kristian Ruutu, foto: Erik Berg

     

    Gakuro Matsui, Steptext:

    – Det er ikke noe mål eller noen grenser i dette verket – vi vet aldri hvor mye mer vi kan gjøre eller hvor mye lenger vi kan ta det, men det er en stor glede å forsøke å uttrykke kroppens maksimale muligheter. Selv om Forsythe har skapt ballett i veldig mange år, og Steptext er skapt for 30 år siden, føler jeg at verkene hans kommer fra framtida.

    Steptext

    Melissa Hough og Gakuro Matsui, foto: Erik Berg

    Melissa Hough, Steptext:

    – Forsythe er som en forsker eller matematiker forkledd som koreograf, med verk om geometri, anatomi og energi. Det handler ikke så mye om å få en danser til å holde en vakker posisjon, som prosessen med å finne fram til de ekstreme posisjonene. Som danser vil jeg bruke min teknikk og musikalitet og energien i dem jeg danser med, til å nå det euforiske nivået vi kan oppleve på scenen. Dette er Forsythes koreografi effektiv til å utløse. Trinnene er intelligent skapt og satt sammen – de jobber med kroppen din, ikke mot. Dessuten får dansere som gjør Forsythe en egen konsentrasjon, driv og selvtillit på scenen. Kjemien er elektrisk!

    Timelapse

    NYSKAPENDE NOSTALGIKER

    – Jeg vil bevege folk i alt jeg skaper, sier huskoreograf Alan Lucien Øyen (37). I sin nye ballett går han både til fortida og framtida – deriblant døden.

    Tekst Maria Børja


    Å overvære en prøve på Alan Lucien Øyens Timelapse er som å kombinere avspenning og spurting:
    – Dans saktere!
    – Strekk armene lenger ut. 
    – Enda større bevegelser, og enda mykere.
    – Laaange skritt! 

    Det handler om tid: fortid og framtid, nået og nostalgi. På scenen står 22 dansere, deriblant folk som Silas Henriksen, nylig hjemkommet fra Nederlands Dans Theater, Maiko Nishino, aktuell med egen film, Osiel Gouneo, viden kjent for sine piruetter og sprang, Camilla Spidsøe, nylig pekt ut til årets danser av Gerard Davis i magasinet Dance Europe, og Daniel Proietto, internasjonalt prisvinnende danser og koreograf. 

    Time-lapse

    De er sterke, estetiske, ekspressive dansere. Og de har dårlig tid, knapt fire uker. Kunne det egentlig passet bedre?

    – Når jeg tenker på tid, tenker jeg på alle menneskene som kommer og går, og på at hvert øyeblikk er nytt, sier Alan i kantina en høstmorgen.
    Helt fra han var liten har tid fått ham til å undres, lengte, drømme, skape. Og da Ingrid Lorentzen spurte ham om å følge opp Petrusjka, hans første ballett på Hovedscenen høsten 2013, nærmet det seg 21. oktober 2015. Datoen Marty og Doc reiser til helt i slutten av den amerikanske ungdomsfilmklassikeren Back to the Future. «Det må vi gjøre noe med!» sa Alan til ballettsjefen. «La oss markere at vi har kommet til framtida!» 

    – Jeg så filmen om og om igjen da jeg var liten. Det gjorde vi den gangen, sant, vi satte på den samme videokassetten en gang til?  

    Han ler, klar over nostalgien i å synes det er synd at VHS-kassetten har gått tapt.
    – Og da toeren kom, der de reiste til den datoen, tenkte jeg, Gud, så lenge til! Men det er

    Ved prøvestart så han seg selv i speilet i heisen. Akkurat den dagen hadde han semskede skinnsko på, men klærne kunne tilhørt en tolvåring (en høy tolvåring, i så fall). Han lurer:
    – Hvorfor er jeg nostalgisk? De kledde seg jo ikke i 30-tallsklær på 60-tallet. Men nå gjør vi det, nå tar vi på oss boblevesten fra 1985! 

    Boblevesten er gjerne barnslig knallrød, som den Marty (Michael J. Fox) har på seg i filmen, og som får folka på 1950-tallet til å tro at han er astronaut.
    – Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, at flere og flere ikke vil bli voksne. Men det er noe tidstypisk i hvordan vi kjører på og kjører på, helt til vi møter veggen.

    Time-lapse

    Inspirert av et tidssitat av forfatteren Michael Marshall, har han forsøkt å fange «flyten i nået»: Danserne gjør og gjør, inntil bevegelsene stopper, og de nærmest blir stående og vente. For koreografen er besatt av venting:
    – Det er det beste jeg vet! Det er noe med å bli fortalt at nå er det ingenting jeg kan gjøre, nå må jeg bare sitte her, som gjør at jeg kan slappe av. 

    I prøveperioden bruker han ventingen bevisst:
    – Jeg pusher jo på, men venter også, på at ting skal tikke inn, oppstå. Sånn håper jeg resultatet blir mindre konstruert, og mer levende, sier han. 

    Han har jobbet med å få fram naturlige, uanstrengte bevegelser:
    – Som når du ligger på ryggen med armene opp, og lar armene falle av tyngden, uten å holde igjen … Om vi får til den kvaliteten i dansen, krever det mindre energi. Det skaper et overskudd, og det blir mer behagelig å se på.

    Han vil skape gjenkjennelighet:
    – Det er mye affeksjon i bevegelse og i dans, men jeg prøver å finne mennesket inni bevegelsen. Jeg vil se en som ikke bare gjør, men som står i det, og tar egne valg. Et element jeg liker er ombestemmelse, at en karakter plutselig går i en annen retning. Det blir som å se på mennesker i verden.

    Alan er født 1. januar 1978. Han har et sterkt forhold til 1980-tallet, men også til teatret: I barndommen kunne han se samme forestilling kveld etter kveld på Den Nationale Scene, der faren jobbet. Fra han i 1995 så sin første danseforestilling, gikk det ni effektive år – han begynte å danse, tok ballettutdannelse og jobbet i ulike kompanier – til han skapte sin første ballett. 

    I 2006 startet han sitt eget kompani, winter guests, og i 2013 ble han utnevnt til huskoreograf for Nasjonalballetten, sammen med Jo Strømgren.  Han jobber med film og teater, skriving og dans. På norsk og engelsk. Reiser like naturlig til Bergen som til USA og Japan – straks skal han til Hong Kong. 
    – Jeg vil bevege folk i alt jeg skaper, sier Alan, som ikke ser noe skarpt skille mellom tingene han driver med. 

    Det er en av grunnene til at Ingrid Lorentzen ville ha ham som huskoreograf:
    – Så mye strømmer gjennom ham, sier hun, – og ut kommer noe helt unikt. Og så ba hun ham like godt lage noe som skulle stå «back to back» med William Forsythe, som i 40 år har brutt ny grunn for balletten som kunstform.

    «Finnes det noe skumlere enn å skulle dele en kveld med Forsythe?» spurte Alan seg da han sa ja, og: «Hva ville Forsythe lagd?». Han kom selv med svaret: «Noe eget!» Han ringte koreografen, og fikk et svar klart som glass: «Ikke prøv å lage en forbindelse. Gjør det du har lyst til å gjøre!» 

    Han har aldri jobbet med Forsythe, men med den tidligere Forsythe-danseren Amanda Miller, i hennes Pretty Ugly Dance Company i Köln.
    – Mye av geometrien som er nedarvet fra Forsythe, kan du dermed sikkert se i min koreografi. Men det jeg har prøvd å gripe fatt i, er hvordan Amanda beveget seg stort og med absolutt retning, men uten pushen du ser hos Forsythe. 

    Han kaller det «avskrudd energi». Forteller om et konsept de kalte «fake pas de deux», falsk duett:
    – Det var duetter der vi støttet hverandre og ga mye vekt, men med ansvar for oss selv.  

    Alan illustrerer ved å støtte seg mot vinduet:
    – Det verste som kan skje hvis partneren slutter å støtte, er at jeg siger sakte sammen. Det er litt som i livet, du kan godt legge hele vekten til, men du dumper ikke deg selv på et annet menneske. Hvis partneren din forsvinner, må du ikke gå plask i gulvet. 

    Alan Lucien Øyen

    Han har lest mye om tid. Relativitetsteori og uendelighet, nostalgi og framtidsscenarier. Til å spille ut noe av undringen stiller Clair Constant – også kjent som skyteglad ornitolog i A Swan Lake og kontrollerende ballerina i Resin – i en type fortellerrolle. 
    – Hun er tankestrømmen på innsiden, den som prøver å sortere informasjon. Mer enn å fortelle oss hva hun vet, skal hun tenke høyt, og prøve å forstå.

    – Er hun en forlengelse av deg?
    – Kanskje, men hun tenker like mye på vegne av oss alle. Jeg håper det blir såpass universelt. 

    På scenen skal danserne se livstrøtte ut, uten at bevegelsene blir retningsløse.
    – Hvorfor livstrøtte?
    – Det er vel en memento mori-greie. Som er noe jeg finner betryggende og beroligende. Det faktum at vi skal … Det er det eneste vi kan være sikker på. Vi kommer nok til å dø en gang, det vet vi – ja, du kan stryke ’nok’!

    Vi sier gjerne at framtida så lysere ut før. At den ser dystrere ut nå. Men Alan har han kommet over en studie som viser at nostalgi fører til håp:
    – Og da funker det begge veier. Hvis man romantiserer fortida, nærer det et håp om framtida. Dermed er jeg kanskje ikke så pessimistisk som jeg trodde? Ja, egentlig jeg jo være en optimist, som tok på meg å skulle lage et verk på tre og en halv uke. Point proven! 

    Det er ikke første gang han jobber intensivt. Den over fem timer lange teaterforestillingen Coelacanth – som i fjor ble nominert til fire Hedda-priser, og vant for beste scenetekst – ble skrevet mens prøvene gikk sin gang.
    – Jeg romantiserer ikke det å ha dårlig tid, men jeg jobber godt under press, sier Alan, og smiler, for det må jo gå bra:
    – Det er godt å ha litt kort tid noen ganger. Så setter man inn det siste giret helt fra begynnelsen av.

     

     

       

    Foto fra prøvene

    Back to the Future

    Back to the Future

    Back to the Future

    Back to the Future

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 595 NOK
    • /
      2 pauser

    oktober 2015

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt

    november 2015

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt