18. oktober–4. november

Don Giovanni

Operaens svar på Don Juan

Intro

Skjørtejegeren Don Giovanni er skrevet, beskrevet og omskrevet i utallige varianter helt siden historien om ham som Don Juan oppstod i Spania på 1600-tallet. Alle fremstillinger av ham vrenger og vrir på det ene udødelige temaet: en kvinnejegers erobringer og fall. Operalitteraturens svar på den spanske romanfiguren Don Juan er italienske Don Giovanni, og Mozarts opera med samme navn er en av verdens mest spilte. Dens popularitet skyldes kombinasjonen av Lorenzo da Pontes freidige libretto og Mozarts glitrende musikalske beskrivelser av persongalleriet. 

Don Giovanni kan ses på som et historisk tilbakeblikk på opplysningstidens frihetstrang (den hadde premiere i 1787, da ideene om frihet, liket og demokrati fikk fotfeste i Europa), som et psykologisk dypdykk i erotikk, psykopati, makt og narsissisme, som en strøm av fortryllende arier - eller være blott til lyst. 

Don Giovanni er en mann uten bremser og empati og er som karakter verdt å utforske. Hvilke begrunnelser har rundbrenneren for sin jakt? Hvordan er jegerens forhold til sitt bytte? Hva sier Søren Kierkegaard, som var så oppslukt av Mozart og analyserte sin favorittopera i boken Enten - Eller? Hva sier psykoanalytikerne? Sexologene? Feministene? Mannen i gata? Og ikke minst - hva tenker vi som publikum?

Vi kan gruble over dette fra vårt sete i salen, men vi kan også nøye oss med å nyte denne fantastiske musikalske godteposen, med solister som presterer en optimal syntese av klang, teknikk, stemmeomfang, personlighet, fysisk fremtoning og skuespillertalent. 

I tittelrollen møter vi Ildebrando D’Arcangelo, kritikerrost for sin praktfulle stemme og sceniske nærvær.

 

Regissør Thaddeus Strassberger har tidligere mottatt strålende anmeldelser for sine oppsetninger av Figaros bryllup og The Rape of Lucretia på Den Norske Opera & Ballett.

Les hva Aksel Tollåli skriver på nettstedet Bachtrack : [Thaddeus Strassberger's] ideas on society and religion are fascinatingly explored, and I’m sure I was not the only one walking out of the opera house with a different view on this opera of operas.

Gratis introduksjon en time før forestilling

  • Musikk Wolfgang Amadeus Mozart
  • Libretto Lorenzo Da Ponte
  • Musikalsk ledelse Antonino Fogliani, Hermann Bäumer
  • Regi Thaddeus Strassberger
  • Ansvarlig for gjenoppsetning Gudrun Glette
  • Scenografi Kevin Knight
  • Kostymer Mattie Ullrich
  • Lysdesign Bruno Poet
  • Medvirkende Operakoret, Operaorkestret

    Roller

    Hovedroller

    • Don Giovanni

      Ildebrando D'Arcangelo
      Spiller følgende dager
      • 18.10.2014
      • 20.10.2014
      • 23.10.2014
      • 28.10.2014
      • 30.10.2014
      • 04.11.2014
    • Donna Anna

      Alexandra Deshorties
      Spiller følgende dager
      • 28.10.2014
    • Don Ottavio

      Marius Roth Christensen
      Spiller følgende dager
      • 18.10.2014
      • 20.10.2014
      • 23.10.2014
      • 28.10.2014
      • 30.10.2014
      • 04.11.2014
    • Zerlina

      Caroline Christensen
      Spiller følgende dager
      • 18.10.2014
      • 20.10.2014
      • 23.10.2014
      • 28.10.2014
      • 30.10.2014
      • 04.11.2014
    • Masetto

      Aleksander Nohr
      Spiller følgende dager
      • 18.10.2014
      • 20.10.2014
      • 23.10.2014
      • 28.10.2014
      • 30.10.2014
      • 04.11.2014

    Andre roller

    Handlingen

    Første akt

    Leporello, Don Giovannis tjener, klager over sin skjebne. Han holder vakt utenfor kommandantens hjem, mens Don Giovanni har tatt seg inn for å ha sex med kommandantens datter Donna Anna. Mens Leporello er utsatt for vind og vær ute, har Don Giovannis eskapader utartet til å bli voldelige. Kommandanten kommer til, utfordrer Don Giovanni, men blir selv drept. Giovanni og Leporello flykter. Anna ber sin forlovede, Don Ottavio, om å hevne farens død. 

    Neste morgen støter Giovanni og Leporello på en av Giovannis tidligere erobringer, Donna Elvira, som er sønderknust over hans svik. Leporello forteller henne at hun verken er den første eller siste kvinnen som har blitt offer for Giovannis forførelseskunster, og han ramser opp alle Don Giovannis erobringer over hele Europa. 

    Masetto og Zerlina feirer bryllup. Giovanni flørter med bruden, og overbeviser henne om at hun fortjener et bedre liv. Han prøver å kvitte seg med den sjalu Masetto ved å tilby dem å ha bryllupsfesten i palasset sitt. Giovanni starter sin forførelseskunst, men avbrytes av Elvira, som ber Zerlina om å holde seg langt unna beileren. Hun advarer også Anna, som fortsatt ikke kjenner identiteten til farens morder og som har bedt Giovanni om hjelp til å finne ham. Giovanni på sin side påstår at Elvira er sinnsforvirret, og Anna og Ottavio vet ikke helt hva de skal tro.

    Idet Giovanni forlater stedet, gjenkjenner Anna ham som drapsmannen. Sønderknust, men besluttsom ber hun på nytt Ottavio om å hevne farens død. Han reflekterer over hvordan han kan gjenopprette hennes sinnsro. 

    Don Giovanni ber Leporello om å organisere en fest for bryllupsgjestene i palasset, og ser frem til en kveld med drikke, dans og elskov.

    I mellomtiden prøver Zerlina å berolige Masetto. Giovanni dukker opp og fører dem begge til festen. Anna, Elvira og Ottavio ankommer forkledd og inviteres inn av Leporello. I ballsalen danser Giovanni med Zerlina, og prøver så å dra henne med seg inn i et tilstøtende rom. Da hun gjør anskrik, skylder Giovanni på Leporello. Anna, Elvira og Ottavio tar av seg forkledningene, og sammen med Zerlina og Masetto anklager de Giovanni, som et øyeblikk blir overrumplet, men så greier å komme seg unna.

    Andre akt

    Leporello har byttet klær med Giovanni og tar med seg Elvira på en kveldspromenade, slik at hans herre står fritt til å kurtisere Elviras søster med en vakker serenade. Masetto dukker opp sammen med vennene sine på jakt etter Giovanni, og den forkledte Giovanni banker opp Masetto. Zerlina finner sin forslåtte forlovede og trøster ham.

    Senere samme kveld blir Leporello – som Elvira fortsatt tror er Giovanni – overrasket av Anna, Ottavio, Zerlina og Masetto, som alle peker ut den angivelige Don. I frykt for sitt liv avslører Leporello sin sanne identitet før han flykter. Ottavio erklærer at han vil ta hevn over Giovanni og ber de andre om å passe på Anna. Elvira tenker på Giovanni, som hun fortsatt elsker tross  alt som har hendt. 

    På kirkegården møter Giovanni og Leporello kommandantens gjenferd, som advarer Giovanni om at latteren hans vil stilne innen dagen gryr. Giovanni tvinger den skrekkslagne Leporello til å invitere kommandanten til middag. Denne aksepterer innbydelsen. 
    Enda en gang ber Ottavio Anna om å gifte seg med ham, men hun svarer at hun ikke vil det før farens død er hevnet. 

    Elvira ankommer Giovannis palass og gjør et siste, desperat forsøk på å overtale ham til å endre livet sitt, men han bare ler av henne.

    Kommandanten(s gjenferd) kommer inn i rommet og ber Giovanni angre. Da han fryktløst nekter, blir han fortært av helvetets flammer. Elvira, Anna, Ottavio, Zerlina, Masetto og Leporello gjør sin entré og kontemplerer over fremtiden og skjebnen til ugjerningsmannen.

    Film og foredrag

    Se smakebiter fra Don Giovanni
    Kort teaser
    Her kan du høre Ildebrando D'Arcangelo i hovedrollen
    Nina Gravrok i rollen som Donna Elvira
    Alexandra Deshorties i rollen som Donna Anna
    Alexandra Deshorties i rollen som Donna Anna
    Introduksjonsforedrag Don Giovanni, Ragnhild Kristina Motzfeldt
    Premieresamtale Don Giovanni, med operasjef Per Boye Hansen, regissør Thaddeus Strassberger

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 595 NOK
    • /
      1 pause

    oktober 2014

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt

    november 2014

    Ferdigspilt