11. mai

Engegårdkvartetten med Bjørn Sundquist

Ibsen og Beethoven

Ferdigspilt

Intro

Engegårdkvartetten og Bjørn Sundquist fremfører Henrik Ibsens På viddene og Ludvig van Beethovens Opus 131.

 

Ludvig van Beethoven døde i 1827, Henrik Ibsen ble født i 1828, en genial kunstner avsluttet livet, en annen begynte på det. I var forestilling lytter vi etter det vi kan kalle livsfølelsen i Ibsens ord satt opp mot livsfølelsen i Beethovens musikk.

HENRIK IBSEN (1828-1906) På VIDDENE

 «På Viddene» er et episk dikt fra 1860, og det er blitt sagt om det at det er selve porten inn til Ibsens dikteriske verden. Det handler om bondegutten som forlater sitt hjem, og drar opp på fjellet for å drive reinsdyrjakt heller enn å dyrke jorden nede i dalen.

 Diktet varsler om noe av det som skulle følge i Ibsens forfatterskap: som Peer Gynt forsømmer han både moren og hjemmet, og også kvinnen i sitt liv. Og som Brand er det noe som tvinger ham til å holde fast ved livet i høyfjellet, og det perspektivet som er knyttet til livet på viddene.

I diktet følger vi en ung mann gjennom savn og lidelse frem til en form for avklaring. Jegeren vinner noe ved det, men tapet og sorgen er tung å bære. Diktet kan leses som et bilde på Ibsens eget kompromissløse krav til både sin diktning og sitt liv: kampen og forsakelsen mot det å bli dikter.

LUDVIG VAN BEETHOVEN (1770-1827) STRYKEKVARTETTEN OPUS 131

  1. Adagio ma non troppo e molto espressivo
  2. Allegro molto vivace
  3. Allegro moderato
  4. Andante, ma non troppo e molto cantabile
  5. Presto
  6. Adagio quasi un poco andante
  7. Allegro

 

Av alle de herlige juvelene i kvartettkronen er Beethovens kvartett op. 131, fullført i 1826, muligens den største. Av alle kvartettene Beethoven skrev er det denne som sto hans eget hjerte nærmest. Han skal ha sagt til en venn at han ville finne «a new manner of part-writing and, thank God, less lack of imagination than before». Etter å ha hørt dette verket kom Schubert, kanskje Beethovens største beundrer, med det fortvilte utbruddet: «Etter dette, hva er der igjen for oss å skrive?» Da Schubert lå på dødsleiet ba han om å få høre dette verket en siste gang.

I 1802, dypt fortvilet på grunn av sin sviktende hørsel, var Beethoven nær ved å  avslutte sitt liv. I et dokument, kjent som «Heiligenstatter Testament» skriver han: «Det var bare kunsten min som holdt meg tilbake. Ah, det virket umulig for meg å forlate denne verden før jeg hadde brakt frem alt det jeg følte var i meg...»

I kveld får vi oppleve Beethoven på høyden av sitt kompositoriske virke. Han overtok den klassiske kvartettformen fra Haydn og Mozart og utvidet den i alle tenkelige retninger. Ikke bare ble hans kvartetter lengre, mer kompliserte og vanskeligere å spille, de ble også mere intellektuelle, følelsesmessig intense, majestetiske, tragiske, morsomme, enkle og briljante. Schumann sa om denne kvartetten (og op 127): de har en storhet som ingen ord kan beskrive. They seem to me to stand... on the extreme boundary of all that has hitherto been attained by human art and imagination.

Skrevet av Bjørn Sundquist og Jan Clemens Carlsen

 

Engegårdkvartetten ble startet i Lofoten i 2006, og har siden da spilt ved Festspillene i Bergen og Oslo Kammermusikkfestival. Ensemblets debut-CD, utgitt i 2008, ble hyllet som Norges beste klassiske utgivelse av landets mest fremtredende musikk-kritiker, Kjell Hillveg. Nylig ga ensemblet ut en innspilling med kvartetter av Haydn, Nordheim og Bartók.  

Bjørn Sundquist regnes av mange for å være Norges fremste mannlige filmskuespiller. Han har mottatt en rekke priser for sine prestasjoner på teaterscenen og i filmproduksjoner. Blant annet fikk han Amandaprisen og Gullruten for hovedrollen i fjernsynsproduksjonen Sejer – se deg ikke tilbake (2000), inkludert Æres-Amanda i 2000. 

  • Orkesterensemble Engegårdkvartetten
  • Skuespiller Bjørn Sundquist

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Scene 2
    • Pris
      :
      100 - 250
    • /
      Ingen pause

    mai 2014

    Ferdigspilt