1.–6. april

Fidelio

Konsertant fremførelse av Beethovens eneste opera

Intro

Beethovens Fidelio er en hyllest til frihet, rettferdighet og det store i det lille mennesket. I denne konsertante versjonen synger Elisabeth Teige rollen som Leonore – kvinnen som kler seg opp som mannen Fidelio for å frigjøre sin ektemann Florestan fra politisk fangenskap og død. 

Den første versjonen av Beethovens eneste opera hadde premiere i Wien i 1805, og handlingen utspiller seg i Sevilla på slutten av 1700-tallet. De sterke politiske bevegelsene i Europa i overgangen mellom 1700- og 1800-tallet gjenspeiles i kjente partier fra operaen, som fangekorets ode til friheten og i den majestetiske finalen som feirer Leonores mot og handlekraft. 

En messe for mennesket

Fidelio har spilt en viktig rolle også senere i historien, som en protest mot terror og en feiring av uavhengighet. Det var den første operaen som ble fremført i Berlin etter andre verdenskrig, ved det eneste teatret som hadde unngått krigens ødeleggelser, Theater des Westens, i september 1945.

 I 1948 uttalte dirigenten Wilhelm Furtwängler at Fidelio heller burde forstås som en messe enn en opera:
«Følelsene den uttrykker kommer fra det hellige. Den forkynner en 'menneskehetens religion', som aldri har vært så vakker eller så nødvendig som i dag, etter alt vi har vært igjennom. I dette ligger denne unike operaens særegne kraft.»

Sterk sopran

Leonore er den første store dramatiske sopranrollen i det tyske operarepertoaret, og Fidelios suksess er derfor avhengig av en stor sopranstemme. Elisabeth Teige var solistpraktikant ved Nasjonaloperaen 2012–14 og debuterte høsten 2015 som Wagner-sopran, i rollen som Senta i Den flyvende hollender– en debut helt utenom det vanlige. Nå får vi høre henne i et nytt stort parti, sammen med et sterkt lag av Nasjonaloperaens solister, under ledelse av musikksjef Karl-Heinz Steffens.

Sesongen 2016/17 presenterer vi tre verk som er klare protester mot krig, tortur og politisk forfølgelse, men fra ulike tider og i ulike musikalske stiler: Beethovens Fidelio, Puccinis Tosca og Brittens War Requiem.

  • Gratis introduksjon i Formidlingssentret en halvtime før konsertstart.

Det er en fryd å høre på. Aftenposten

Elisabeth Teige er stjernen i denne forestillingen. (…) Hun er magnetisk som Fidelio. Aftenposten

 

  • Musikk Ludvig van Beethoven
  • Libretto Joseph Sonnleithner og Friedrich Treitschke
  • Musikalsk ledelse Karl-Heinz Steffens

    Roller

    Hovedroller

    Handling

    Akt 1

    Handlingen utspiller seg i Spania på 1700-tallet

    Portneren Jaquino prøver å vinne oppmerksomheten til Marzelline, fangevokteren Roccos datter. Jaquino vil gifte seg med henne, men hun er heller interessert i Fidelio, farens nye medhjelper. Rocco er imponert over den unge mannens innsats og vil gjerne ha ham til svigersønn. Men Fidelio er i virkeligheten Leonore, som i to år har lett etter sin sporløst forsvunne ektemann Florestan. Hun er overbevist om at hun vil finne ham uskyldig dømt bak fengselsmurene, og har derfor kledd seg ut som mann og tatt tjeneste hos fangevokteren.

    Forholdet til Marzelline gjør det mulig for Leonore å samarbeide tettere med Rocco, og hun ber om å få følge med ham ned i de underjordiske fengselscellene. Rocco lar seg overtale, men forteller at det er én celle Fidelio ikke får nærme seg. Der har det i to år sittet en mann som hver dag får litt mindre å spise.

    Statsfengselets guvernør Don Pizarro har fått beskjed om at ministeren Don Fernando vil komme og inspisere fengselet. Dette fordi han har hørt at Pizarro holder fanger ulovlig innesperret der. Pizarro bestemmer da at fangen Florestan, hans fiende, skal drepes umiddelbart. Rocco nekter å gjøre det, og blir i stedet beordret til å grave en grav nede i dypet. Pizaro vil selv drepe Florestan.

    Leonore har overhørt det hele, men har likevel ikke gitt opp håpet om å redde sin mann. Igjen ber hun Rocco om å få være med ned til den fordømte mannens celle – og om å la de andre fengslede få kjenne den frie luften i gården utenfor. Rocco går med på dette og for en kort stund får fangene kjenne på friheten, før de blir kommandert tilbake av Pizarro. Han irettesetter Rocco og sender ham av gårde for å grave Florestans grav. Leonore blir med ham.

    Akt 2

    I en av fengselets dypeste celler tenker Florestan på sin forestående død og drømmer om sin kjære Leonore – at hun skal komme og redde ham. 

    Rocco og Leonore kommer for å forberede fangens grav. Leonore og Florestan klarer ikke å skjelne hverandres ansikter i halvmørket, men Leonore skvetter til idet hun gjenkjenner sin manns stemme. Rocco gir fangen litt vin, Leonore gir ham brød og oppfordrer ham til ikke å gi opp håpet. På tegn fra Rocco dukker Pizarro opp, klar til å drepe Florestan. Det er da Leonore avslører seg som den hun egentlig er og kaster seg mellom dem med ordene: «Drep først hans hustru!» Et trompetsignal forteller at Don Fernando har ankommet. 

    Mens Rocco tar Pizarro med ut for å møte ministeren, omfavner Leonore og Florestan hverandre i glede. 

    Fernando proklamerer at alle de urettmessig innesperrede fangene skal slippes fri. Han møter igjen sin venn Florestan. Han føres frem av Rocco, som forteller om Leonores heroiske handlinger. Mens Pizarro fengsles, får Leonore selv ta lenkene av sin mann, mens alle hyller henne.

    Film og foredrag

    Elisabeth Teige beskriver handlingen i Fidelio
    Elisabeth Teige og Jens Erik Aasbø om å fremføre Fidelio i konsertversjon
    Introduksjonsforedrag Fidelio, ved Berit Aarøe

    Anmeldelser

    Fidelio er høy kvalitet på lavt budsjett

    5. april 2017
    Det er en fryd å høre på, mener Aftenposten
    Les mer

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 595 NOK
    • /
      1 pause

    april 2017

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt