28. januar–8. februar

Giselle

Den ultimate romantiske ballett, 11 forestillinger fra november til februar

Intro

Giselle forandret ballettens verden etter urpremieren i Paris i 1841, og regnes som den ypperste av de romantiske ballettene. Her får du scenebilder så vakre at du holder pusten og kjærlighet så sterk at den vinner over døden. «Evig skjønt på Hovedscenen», skrev Aftenposten etter premieren høsten 2009.

Landsbyjenta Giselle forelsker seg i adelsmannen Albrecht – som egentlig er forlovet med Bathilde. Giselles forelskelse er så sterk at hun dør av galskap og hjertesvikt da hun oppdager Albrechts bedrag. Da den angrende Albrecht oppsøker Giselles grav, hjemsøkes han av wilier – spøkelsesjomfruer som danser unge menn til døde. Er Giselles kjærlighet, tross Albrechts svik, så sterk at hun kan redde ham?

Ballettlegender som Anna Pavlova, Olga Spessivtseva og Margot Fonteyn har tolket den. I januar og februar er det Nasjonalballettens stjerner  Maiko Nishino, Yolanda Correa og Melissa Hough som skal bryne seg på den krevende tittelrollen i Giselle, og hennes reise fra forelskelse via galskap og død til vektløs wilie.

Maiko Nishino er også aktuell i dokumentarfilmen Maikos dans, som kan ses på NRKs sider frem til 17. januar 2016.

Alle store kompanier, som Kirovballetten (Sankt Petersburgs Mariinskij-ballett) og Royal Ballet, har sine versjoner av denne klassikeren. Nasjonalballettens Giselle er basert på den originale koreografien av Jean Coralli og Jules Perrot, og isenesatt av tidligere prima ballerina Cynthia Harvey, med stemningsfull musikk av Adolphe Adam.

Scenebildene med landlig idyll i første akt og den magiske skogen i andre akt, er signert scenograf og kostymedesigner David Walker.  

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Koreografi Jean Coralli, Jules Perrot
  • Iscenesetter Cynthia Harvey
  • Musikk Adolphe Adam
  • Scenografi og kostymer David Walker
  • Lysdesign James F. Ingalls
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret
  • Musikalsk ledelse Per Kristian Skalstad

    Roller

    Hovedroller

    Handlingen

    1. AKT

    Det er tid for vinhøst i den lille landsbyen ved Rhinen. Skogvokteren Hilarion kommer med gaver til Giselle og hennes mor. Han er forelsket i Giselle, og benytter enhver anledning til å vise henne oppmerksomhet. Giselle er imidlertid mer opptatt av Albrecht, en ung adelsmann. Albrecht oppsøker Giselle så ofte han kan, men skifter klær for at Giselle ikke skal oppdage hvem han egentlig er, men tro at han er en vanlig bondegutt. Han forteller ikke at han er forlovet med Bathilde, hertugens datter. Hilarion spionerer på dem, og finner Albrechts kappe og sverd.

    For å feire at druehøsten er i ferd med å avsluttes kommer hertugen, hans datter Bathilde og deres følge til landsbyen. Bathilde blir sjarmert av den livsglade og vakre Giselle, som ganske enkelt ikke kan la være å danse. Nettopp dansen volder moren bekymring, for Giselles hjerte er svakt. Da Bathilde hører at Giselle nettopp har blitt forlovet, gir hun henne kjedet sitt i gave. Hilarion konfronterer Albrecht med sverdet og kappen han har funnet, og sannheten om at Albrecht også er Bathildes forlovede kommer for en dag. Dette sjokket driver Giselle til vanvidd, hun blir som besatt og gjenopplever de lykkelige øyeblikkene deres gjennom dansen – til hun faller død om.

    2. AKT

    Hilarion er knust fordi han tror han har forårsaket Giselles død, og kommer til graven hennes sent om kvelden. Myrtha, wilienes dronning, kaller sine undersåtter frem fra gravene, da får de utløp for sin lidenskap for dans. Når en mann trår inn på deres enemerker må de danse med ham, for å ta hevn for det livet de ikke fikk levd – og danse ham til døde. Under denne nattlige dansen kaller Myrtha frem en ny wili – Giselle. Dansen blir avbrutt da Albrecht kommer med liljer til Giselles grav. Hun viser seg for ham og de danser sammen. Fordi Giselle vet hvilken skjebne som venter Albrecht, forsøker hun å beskytte ham ved å holde ham vekk fra Myrtha. Samtidig blir Hilarion tvunget til å danse til han faller død om. Giselle ber Myrtha om å få danse i Albrechts sted for å hindre ham i å danse videre. Men Albrecht vil heller dø enn å være skilt fra Giselle, og fortsetter dansen mot døden sammen med henne. Men morgenrøden bryter wilienes makt – Giselle har ved sin kjærlighet reddet Albrecht.

    Om å danse Giselle

    «Å danse Giselle er som å møte en stor kjærlighet. Den er krevende og sårbar, men samtidig så ekte, ren og vakker!» 
    Eugenie Skilnand

    «It is a huge honour for me to be given this opportunity to dance one of the most iconic ballerina roles in one of the most beautiful romantic ballets of all time. Giselle, for me, is the full package; technically and physically demanding, stylistically and dramatically challenging. It has been a wonderful learning curve for me, as a maturing artist and I am so grateful to my amazing coaches and partner who shared so much of their knowledge with me, and helped me discover my very own Giselle within myself»
    Leyna Magbutay

    «Giselle is the best of all romantic ballets, a jewel of the romantic ballet period»
    Yolanda Correa

    «Giselle is one of the most romantic ballets. She is so pure and the way she loves, forgives and protects Albrecht until the end is just beautiful... I love dancing Giselle and this time I want to go even deeper into the character»
    Maiko Nishino

    «Giselle is the epitome of romantic classic ballet. It has a simple story with simple choreography. This is wonderful to dance because there is room for interpretation without straying from the ballet's main themes as well as enough technical difficulty for the steps to be challenging, yet fun»
    Melissa Hough

    Leyna Magbutay som Giselle

    Ballettsjefen har ordet

    Kjære publikum

    Verk som har blitt stående gjennom århundrene har ofte en ting til felles: transformasjon. Det er en tidløs fascinasjon i å se et menneske forandres foran øynene dine, for å gjenoppstå som noe annet.

    Ungjenta Giselle inntok scenen for første gang i 1841. Rammen er tradisjonell, det er landsbyjenter, opptrinn på torget og feiring av vinhøsten. Men allerede her introduseres et foruroligende element: Giselle er danseren som ikke tåler å danse. Moren bønnfaller Giselle om å ikke friste skjebnen, ikke danse seg varm. Hjertet hennes er for svakt og kan briste.

    Det er moren selv som maler ut det gamle sagnet om døde jomfruer og dermed Giselles egen skjebne. Men Giselle må elske, og hun må danse. Hun danser seg inn i galskapen når sviket til hennes utkårede Albrecht går opp for henne, faller, reiser seg, river ut håret, og danser til hjertet stopper.

    Transformasjonen inn i vanviddet er total, men i døden skal hun igjen forvandles, til en eterisk skapning – en wili.

    Giselle er en ballett hvor dans ikke bare er dødsårsak, den er også drapsmetode. I andre akt demonstrerer wiliene, de sviktede, døde jomfruene, hvordan de lokker menn til seg og danser dem til døde.

    Som romantisk ikon er Giselle komplett, som kvinneideal problematisk: oppofrende, evig elskende og vektløs. Hennes selvutslettelse går Ibsens Solveig en høy gang. Som død danser Giselle for Albrechts liv, hun skal tilbake til graven mens Albrecht skal leve videre med sitt svik.

    Med en bakgrunn av malte scenetepper og romantiske tutuer er det ingen ytre fornying vi søker når vi setter opp klassikeren Giselle. Fornyelsen ligger i hvordan stoffet fortolkes i dag. Hvordan trinnene gjenskapes og fraseres av danserne på scenen foran deg, i kveld.

    Koreografien er som et eneste langt pust, et sukk, et ekko gjennom rommet. Rammen er en eventyrballett, men det er oppriktigheten og menneskeligheten i framførelsen som gjør at Giselle kan danses til alle tider.

    Slik er det i eventyret, slik er det i balletten – «Menneskenes hjerte forandres aldeles intet i alle dager» (Sigrid Undset)

    Ingrid Lorentzen, ballettsjef

    Trailer

    Giselle - den ultimate romantiske ballett

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 595
    • /
      1 pause

    januar 2016

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt

    februar 2016

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt