16. april–3. mai

Hege og Øivind går til Operaen

Hege Schøyen og Øivind Blunck flørtet i sine yngre dager med tanken på å bli operasangere. 16. april kommer de tilbake til Operaen i et forrykende show med Nasjonaloperaens Eli Kristin Hanssveen og Thor Inge Falch.

Intro

At både Hege Schøyen og Øivind Blunck i tillegg til sine udiskutable sceniske talenter også har vokale evner, har det norske teaterpublikum opplevd fra tid til annen. Operasangerne Eli Kristin Hanssveen og Thor Inge Falch er håndplukket som Hege og Øivinds medspillere. I Hege og Øivind går til Operaen møtes og rendyrkes de fire artistenes sterkeste sider: her er opera og show, humor og alvor.

Forestillingen viser glimt fra Hege og Øivinds musikalske liv: minner fra fosterlivet, tussete sanglærere, angstfylte opptaksprøver, bakfyll og tullespansk.

Resultatet har blitt en musikalsk fortelling om hva som skjer når operaens inderlighet møter humorens letthet. Tekstforfatter Knut Nærum sier det handler om komikkens siste tabu: kampen for å synge uironisk og inderlig.

- Når vi vet at opera er så rart, hvorfor er det likevel så fint? Svaret er kanskje at rart og fint lever godt sammen med hverandre. Jeg liker det rare og fine - derfor liker jeg opera, sier Nærum.

Ivar Tindberg står for regien og Helge Evju har det musikalske ansvaret.

    Knut Nærum om forestillingen

    Et humorshow om alvor. Med arier.

    Av Knut Nærum

    Jeg har flere ganger frivillig satt min fot i et operahus. Personlig rekord er fem og en halv time av Wagners Götterdämmerung. Flotte greier, når man først har satt av tida. Jeg er ikke fremmed for opera, og syns ofte det er regelrett fint. Derfor var min første tanke, da jeg ble bedt om å skrive manus for et operabasert humorshow med Hege og Øivind, at opera-delen måtte tas på alvor. 

    Vi vet at det er rart å synge i stedet for å snakke, vi vet at opera handler om store og overdrevne følelser, og vi vet at operaer ofte varer en stund. Disse tingene burde ikke overraske oss lenger. Da er det mer interessant å stille spørsmålet: Når vi vet at opera er så rart – hvorfor er det likevel så fint? Og svaret er kanskje at rart og fint lever godt sammen med hverandre. Noen av de tingene jeg liker aller best, er både rare og fine. 

    Derfor er dette blitt en forestilling som handler om hva som skjer når operaens tunge inderlighet møter humorens letthet; det den svenske filmregissøren Roy Andersson kaller «vår tids redsel for alvor». Og om hvorfor det er så vanskelig å vise følelser og å by på seg selv uten løstenner og ironisk distanse. Jeg har ikke skrevet nye tulletekster til kjente arier, men forsøkt å lage en historie om Hege og Øivinds forhold til musikk. Vi veksler mellom glimt fra Hege og Øivinds musikalske liv, basert på deres egne fortellinger, hvor alt er virkelig eller i hvert fall har rot i virkeligheten – og de to etablerte komikernes møte med operafølelsene. Som Eli Kristin og Thor Inge jobber med hele tiden. For ikke å snakke om hvor mye teknikk og øving som må til.  

    Det har vært en glede å skrive for dem alle, og å igjen få jobbe med min venn Ivar Tindberg, som skjønner seg på både musikk og humor. Jeg takker Tor Fagerland og DNO&B, som har hatt trua. Det har vært en sann svir å få være med på et såpass sært prosjekt, som jeg tror og inderlig håper vil bli både rart og fint. Dessuten skulle det, med tanke på hvem som står på scenen, ikke forundre meg om det ble litt artig. 

    Knut Nærum er forfatter og fast lagleder i Nytt på nytt. 

    Biografier

    Hege Schøyen

    Foto Tor Kvello

    Hege Schøyen er skuespiller, komiker og sanger. I likhet med sin medsammensvorne kollega Øivind Blunck, representerer hun et nasjonalt felleseie innenfor scenisk underholdning. Rekken av roller og utmerkelser er usedvanlig lang – Stælken Gundersen, Bitten og Nattens umusikalske dronning, Leif Justers ærespris, Leonardstatuetten, Filmkritikerprisen, Komiprisen (2001 og 2012), Oslo bys Kunstnerpris, Wenche Foss' ærespris, og ikke minst – Komiprisens hederspris i 2013.

    At Hege har fire studieår ved Norges musikkhøgskole i bagasjen, hører med til historien. Hun har aldri lagt skjul på at hun egentlig lider av en slags vokalfobi, et faktum som får henne til å formulere seg slik: «at hun egentlig liker seg best som en mer anonym del av den store klangen». Dette fenomenet skal belyses ytterligere når hun nå skal bryne seg på garvede operasangere. Når man er så stor og suksessrik som Hege, er det ikke så smertefullt å kunne innrømme at man også har noen ømme tær. Selv den feirede Hege er jo tross alt bare er et menneske. 

    Øivind Blunck

    Foto Tor Kvello

    I likhet med sin nære kollega Hege Schøyen, er også Øivind en scenepersonlighet som har fått innpass i den norske folkesjela. Denne mangfoldige mannen med gummifjeset og den lett gjenkjennelige, nasale stemmen har truffet blink med figurer som Reidar og Fridtjof.

    Etter en tidlig start på Det Norske Teatret gikk Øivind over i revyfaget, og han skulle spille utallige revyer og flere one-man-shows. Rekorden ble nok satt sammen med Hege i tre forskjellige oppsetninger som til sammen ble spilt over 1000 ganger: Bare gode venner, Fast følge og Sammen igjen. Musikaler har det blitt mange av: Les Misérables og Cats hører med blant disse, og nå sist i fjor høst oppsetningen Jeppe på Chat Noir.

    Det er muligens en hemmelighet at Øivind i sine yngre dager vurderte tanken på å bli operasanger. Men så var det dette med skuespilleren og komikeren. Valgets kval resulterte i en scenepersonlighet som har gjennomført en usedvanlig vellykket flørting med alle sjangrene. Når Øivind nå får realisert ungdomsdrømmen om å stå på operascenen sammen med garvede operasangere, gjenstår det å se – for ikke å si å høre – om han burde angre på at han valgte bort operakunstens tornefulle vei.  

    Eli Kristin Hanssveen / sopran

    Eli Kristin Hanssveen

    Sterk stemme og unik sceneutstråling er karakteristikker som går igjen i omtalen av Eli Kristin Hanssveen. Sopranen fra Hadeland debuterte ved Nasjonaloperaen i 2002 og ble fast solist fra 2007. Her har hun gjort seg bemerket med sterke kvinneroller som Gilda i Rigoletto, Norina i Don Pasquale, Zerbinetta i Ariadne auf Naxos og Nattens dronning iTryllefløyten. Nylig sang hun for første gang rollen som Violetta i La traviata, i Stavanger, Bodø og Tromsø. Hun har også tolket rollen som Solveig i Peer Gynt-spelet på Gålå og Margrethe i urpremieren av heavy metal-operaen Faust

    Eli Kristin Hanssveen har stor musikalsk appetitt og spenn og har tidligere sunget både pop og viser. Hun har gitt ut flere CD-er, og i 2013 kom hennes første solo-CD med arier: Sempre libera. Høsten 2013 var hun Evrydike i Glucks Orfeus og Evrydike og utmerket seg i NRK-programmet Stjernekamp.Våren 2014 har hun sunget Musetta i La bohème.

    I 2009 var hun første sanger som mottok et av Norges største kulturstipender, Tom Wilhelmsens stiftelses opera- og ballettpris.

    Thor Inge Falch / tenor

    Thor Inge Falch

    Tenoren fra Ballangen i Nordland har vært en av Nasjonaloperaens faste solister siden 2007. Her har han sunget roller som Eisenstein og Alfred i Flaggermusen, Grev Boni i Csardasfyrstinnen, Canio i Pagliacci, Robert Boles i Peter Grimes, Jon Bisp i Olav Tryggvason, Passpartout i urpremieren av Jorden rundt på 80 dager, Prins John i Robin Hood og Herodes i Salome. I forrige sesong gjorde Thor Inge Falch stor suksess sammen med Eli Kristin Hanssveen, Hege Schøyen og Øivind Blunck i Hege og Øivind går til Operaen, og som en kritikerrost Piet The Pot i Le grand macabre. Denne sesongen har han sunget Ynkelig mann i Lady Macbeth fra Mtsensk, Smed/Herr Trumpetstråle/Huhu i Peer Gynt og Dancaïre i Carmen.Falch har også tolket tittelrollen i operaen Livet med en idiot ved Malmö Opera og Den Kongelige Opera i København og tittelrollen i Kejsar Jones ved Göteborgsoperan og under Ultimafestivalen her hjemme. På Oscarsborg har han sunget Cavaradossi i Tosca, og ved Fredriksten festning: Calaf i Turandot og Manrico i Trubaduren. Thor Inge Falch har studert ved Østlandets Musikkonservatorium, Operahøgskolen i Oslo og med professor André Orlowitz i København.

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Scene 2
    • Pris
      :
      100 - 495
    • /
      1 pause

    april 2015

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt

    mai 2015

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt