14. mai

Koreografihuset 2014

Sniktitt på ny dans

Intro

Koreografihuset, det tidligere Ballettlaboratoriet, tilbyr workshops for koreografer med Nasjonalballettens dansere. En gang i året vises et knippe av årets prosjekter i en åpen visning på Scene 2, og gir dermed publikum en sjanse til å få et glimt av hva som rører seg i den norske dansefaunaen.

Årets Koreografihus byr i tillegg til ny, spennende koreografi også på levende musikk fra det 20. århundre, utvalgt av Camilla Kjøll, som selv spiller på scenen. All musikk fremføres scenen, flettet sammen med dans, til ett utrykk. Vi presenterer koreografer både fra (tidligere) Carte Blanche, koreografer med utenlandske karrierer, og også fra Nasjonalballetten, kombinert med våre egne fantastiske toppdansere fra huset.

Det begynte med at Operaorkestrets 1. konsertmester og fiolinist Camilla Kjøll foreslo en ny type forestilling for ballettsjef Ingrid Lorentzen, der det skulle danses til ikoniske strykekvartetter fra det 20. århundre. 14. mai manifesterer ideen seg i Koreografihuset.

Felles for verkene Camilla har valgt seg, er at de har teatralske elementer, og at de på hvert sitt vis omhandler skrekk. I første omgang blir det mulig å oppleve dans til György Ligetis Strykekvartett No. 2 (1968), Steve Reichs Different Trains (1988) og Zoltán Kodálys Duo for Violin and Cello op. 7  (1914) på Scene 2.

– Ligetis verk spilles sjeldent, rett og slett fordi få tør spille det, sier Camilla. – Det er svinevanskelig!

Koreografene som slapp inn i Koreografihuset etter en krevende søknadsprosess er Kaloyan Boyadjiev, Teet Kask, Anne-Linn Akselsen og Vebjørn Sundby. Vebjørn er kjent fra sin tid som danser i Carte Blanche og for sitt samarbeid med dansepartner og kjæreste Guro Schia, og skal koreografere et kortere verk til Zoltán Kodálys Duo for Violin and Cello op. 7.

– Akkurat det skal vi framføre uten noter, sier Camilla.

Musikerene på scenen er Ida Bryhn, Per Kristian Skalstad, Ole Eirik Ree og Camilla Kjøll. 

 

Til Koreografihuset sesongen 14/15 har hun blant annet valgt seg den amerikanske komponisten George Crumbs elektroniske strykekvartett Black Angels, Thirteen Images from the Dark Land fra 1971, hvor fiolinen representerer Djevelen, mens celloen er ”Guds stemme”. Forsterkningen av instrumentene sørger for sterke og uvanlige effekter, og merkelappen krevende er bare forbokstaven:
–  Den skal vi i hvert fall ikke spille uten noter, ler Camilla.

Koreografihuset er en del av Nasjonalballettens satsning på utvikling av dans i Norge, med fokus på høy kunstnerisk kvalitet. Målet er å være en korridor mellom Nasjonalballetten og det øvrige dansemiljøet i Norge, stimulere til kvalitet innad i Nasjonalballetten og være en arena for prøving og feiling der man har høye ambisjoner, men lav fallhøyde.

Både aspirerende koreografer blant dansere i Nasjonalballetten, nyutdannede koreograferog veletablerte navn som Ingun Bjørnsgaard og Sølvi Edvardsen har vært med, i tillegg til at Kingwings Crew nylig var innom. De fleste sjangere innen dans har vært representert, noe som har vært med på å utvikle Nasjonalballettens dansere. 

  • Koreografer Teet Kask, Vebjørn Sundby, Anne-Linn Akselsen, Kaloyan Boyadjiev
  • Musikk György Ligeti: Strykekvartett No. 2 / Zoltán Kodály: Duo for fiolin og cello, Op. 7 / Steve REich: Different Trains
  • Dansere Julie Gardette, Celine Kraal, Samantha Lynch, Mark Wax, Yoshifumi Inao, Samantha Lynch, Klara Mårtensson, Caroline Roca, Melissa Hough, Leyna Magbutay, Lisa Nielsen, Aarne K. Ruutu, Francois Rousseau
  • Musikere Ida Bryhn, Camilla Kjøll (musikalsk ansvarlig), Ole Eirik Ree, Per Kristian Skalstad
  • Lys Unni Sanne

    György Ligeti: Strykekvartett No. 2 (1968)

    Camilla Kjøll om verket: 

    Ekspressiv tornado.Verket Ligeti selv så på som sitt viktigste verk. Består av fem ekstremt kontrasterende satser som alle er oppbygd av samme struktur. Beskrevet av Richard Steinitz som ”a wild zigzag trajectory catapulted out of furiousenergy into a state of graceful stasis, choregraphed in five movements”!

    1. sats: Eksplosive strukturer
    2. sats: Som i sakte film; fjernmusikk
    3. sats: Mekanisk sats (spilt nesten utelukkende med pizzicato!) som til slutt går amok
    4. sats: Sterke, sønderrevne/opphakkede akkorder kombinert med absolutt ro
    5. sats: Etter en flyktig episode av melankoli, ender kvartetten ut i intet… Et svært visuelt verk.

    Anbefalt lytting: Parker Quartet, Naxos


    Koreograf: Teet Kask
    Medvirkende dansere: Julie Gardette, Celine Kraal, Samantha Lynch, Mark Wax

     

    Zoltán Kodály: Duo for fiolin og cello, Op. 7 (1914)

    Koreograf: Vebjørn Sundby
    Medvirkende danser: Yoshifumi Inao

    Steve Reich: Different Trains (1988)

    Camilla Kjøll om verket:

    Meditasjon og emosjon i ekstrem harmoni. 3-satsig verk for strykekvartett og tape. Reichs egen refleksjon om hvordan hans barndom kunne vært, inspirert av togreisene Reich gjorde som liten gutt mellom New York og Los Angeles for å besøke sine separerte foreldre. Senere reflekterte han over hvordan han som jøde, om han hadde vært i Europa istedenfor USA, kunne ha vært passasjer på et tog til konsentrasjonsleirene. 
    Et ekstremt emosjonelt verk basert på faktiske intervjuer med Holocaustoverlevende –  rytmikk og fraser er tatt direkte fra opptakene gjort av deres utsagn som høres gjennom verket. Et hjerteskjærende og vakkert verk.


    Anbefalt lytting: Kronos Quartet, Electra Nonesuch

    Koreograf: Anne-Linn Akselsen
    Medvirkende dansere: Samantha Lynch, Klara Mårtensson, Caroline Roca
    Koreograf: Kaloyan Boyadjiev
    Medvirkende dansere: Melissa Hough, Leyna Magbutay, Lisa Nielsen, Aarne K. Ruutu, Francois Rousseau



     

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Scene 2
    • Pris
      :
      50
    • /
      Ingen pause

    mai 2014

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt