23. februar

Lørdagskonsert 23 februar 2013

Ferdigspilt

Intro

Kammerkonsertene er musikernes egne ønskekonserter; her spiller de sine favorittstykker og gnistrer av musikkglede og motivasjon. For kr. 100 kan du nyte resultatet på nært hold – og på kjøpet får du en kaffe og noe søtt å bite i.

Fire helger denne sesongen konserterer medlemmer av Operaorkestret i et mer intimt format enn det de kan gjøre i orkestergraven, i ulike musikalske konstellasjoner.

På den første konserten får vi et kjært gjenhør med sopranen Birgitte Christensen, som fremfører Händel-arier. Konserten i desember inngår i 50-årsmarkeringen av Kirsten Flagstads dødsdag, og her hedres hun spesielt med kammerversjonen av Wagners Siegfried Idyll. 

I februar vil musikksjef John Helmer Fiore presentere våre tre konsertmestre Øyvind Bjorå, Catharina Chen og Camilla Kjøll som solister i hver sin fiolinsonate med Fiore selv ved klaveret, og den fjerde konserten setter Beethoven, Schubert og Mozart i sentrum.

Velkommen til våre lørdagskonserter i Operaen. Kammermusikk er best live!

    Program

    PROGRAM
    Johannes Brahms (1833–1897):

    Sonate for fiolin og klaver, nr. 1 i G-dur, op. 78, "Regen"-

    • Vivace ma non troppo
    • Adagio
    • Allegro molto moderato

    Øyvind Bjorå, fiolin
    John Helmer Fiore, klaver 

    Johannes Brahms: Sonate for fiolin og klaver, nr. 2 i A-dur, op. 100

    • Allegro amabile
    • Andante tranquillo - Vivace - Andante
    • Allegretto grazioso (quasi Andante)

    Camilla Kjøll, fiolin
    John Helmer Fiore, klaver

    Pause 25 min.


    Johannes Brahms: Sonate for fiolin og klaver, nr. 3 i d-moll, op. 108

    • Allegro
    • Adagio 
    • Un poco presto e con sentimento
    • Presto agitato 

    Catharina Chen, fiolin
    John Helmer Fiore, klaver

    Biografier

    Øyvind Bjorå

    Øyvind Bjorå er en allsidig fiolinist som har gjort seg spesielt bemerket med sine evner som orkesterleder. Han er ansatt som 1. konsertmester i Den Norske Opera & Ballett sitt orkester, og har som konsertmester blitt internasjonalt anerkjent og vært engasjert i Philharmonia Orchestra i London, samt store orkestre i Danmark, Tyskland og Spania. Som kammermusiker har Bjorå holdt konserter i Wigmore Hall og Carnegie Hall og deltatt på de store kammermusikkfestivalene i Norge. Etter en konsert i Carnegie Hall der han ledet Bartóks Divertimento med Risør Festival Strings, skrev New York Times: “…I cannot recall a more persuasive account, conducted or otherwise.” Han spiller på en fiolin laget av Matteo Goffriller i Venezia i 1721, utlånt av Sparebankstiftelsen / Dextra Musica.

    Catharina Chen

    Catharina Chen er et av Norges mest lovende fiolintalenter. Hun har opptrådt offentlig siden 8-årsalderen og har vært solist med bl.a. Oslo-filharmonien og Bergen Filharmonsike Orkester, Kringkastingsorkestret og symfoniorkestrene i Shanghai og Beverly Hills, Los Angeles. Hun har vunnet flere av Ungdommens Musikkmesterskap, Kjempesjansen 2003 i NRK og ble INTRO KLassisk-vinner 2009. Etter å ha vunnet 1. pris ved Gnessin International Competition for Young Violinists i Moskva har hun fått prestisjetunge oppdrag verden rundt, for eks. i Carnegie Hall i New York, Disney Hall i Los Angeles, Philadelphia, Kina, Malaysia, Sør-Afrika og i mange europeiske land. I 2012 ble hun ansatt som 1. konsertmester i Operaorkestret, som den yngste konsertmester i orkestrets historie.

    Camilla Kjøll

    Camilla Kjøll ble nylig utnevnt til 1. konsertmester i Operaorkestret. Til tross for sin unge alder har hun etablert seg som en kjent og etterspurt solist og kammermusiker. Hun har holdt resitaler på flere internasjonale festivaler og opptrådt både som solist og som medlem av kammerorkestre og symfoniorkestre i Norge. Hun gjorde en bemerkelsesverdig og krevende sceneopptreden i Alban Bergs opera Lulu på vår hovedscene i 2010.  Hun skal i løpet av året spille inn en fiolinkonsert, som komponist Mark Adderley har spesialskrevet for henne. Kjøll spiller på en fiolin fra 1747 (Giovanni Battista Guadagnini), sponset av Dextra Musica/Sparebankstiftelsen. 

    John Helmer Fiore

    John Helmer Fiore har vært musikksjef i Den Norske Opera & Ballett siden 2009, og regnes for å være en av Europas ledende operadirigenter med Wagner som spesialitet. Han har vært musikksjef ved Deutsche Oper am Rhein og sjefdirigent for Düsseldorfer Symphoniker, og han gjester jevnlig scener som Bayerische Staatsoper, Metropolitan Opera, Chicago Lyric Opera, San Francisco Opera og Semperoper Dresden. Som musikksjef har han dirigert konserter og operaforestillinger som Tosca, Oedipus Rex, Lulu, Figaros bryllup, Ariadne auf Naxos, balletten Wild Flowers, samt Nyttårskonsertene i Oslo og på Norgesturné. Han har hatt stor suksess med Fiores Rheinfahrt, som er hans egen orkesterversjon av Wagners Ringen, samt en rekke av orkesterkonserter med Operaorkestret. Forrige sesong kunne vi oppleve han i Fruen fra havet, Peter Grimes og Macbeth, balletten Askepott og konsertene Bare Brahms og Rent russisk. Inneværende sesong dirigerer han blant annet Madama Butterfly, Cavalleria rusticana/Pagliacci, Salome, balletten Mesteraften 2012 og Operaorkestrets konsertserie.

    Johannes Brahms

    Johannes Brahms skrev totalt tre sonater for fiolin og klaver, i tidsspennet mellom 1878 – 1888, og i dag får vi høre dem alle tre utført av Operaorkestrets tre 1. konsertmestre i samspill med musikksjef John Helmer Fiore. Brahms ble født i Hamburg i 1833 og fikk sin første klaverundervisning som syvåring. Komposisjonstalentet viste seg tidlig, og allerede i de første klaververkene beviser han at han må ha vært en dyktig pianist. Han prøvde først å leve av klaverspillet, men måtte etter hvert spe på med et engasjement som klaverlærer, korleder og pianist ved fyrstehoffet i Detmold. Et vendepunkt for Brahms var å bli introdusert for Robert Schumann, som omtalte Brahms som den nye Beethoven i sitt tidsskrift ”Neue Zeitschrift für Musik”. Et nært vennskap oppstod mellom Brahms, Schumann og hans kone Clara, en av datidens fremste pianister. I 1862 fikk Brahms et tilbud om å bli leder av Wiener Singakademie og flyttet til Wien. Imidlertid sa han opp stillingen etter bare et år og konsentrerte seg mer om å komponere. Kort tid etter (1864) skapte han det åndelige verket for kor orkester som skulle bli hans gjennombrudd, Ein deutsches Requiem. Brahms skrev på tuftene av den wienerklassiske tradisjonen der Beethoven var det store forbildet, men han lot seg også influere av folkemusikk, og kom til å utfordre klassisismens harmonikk, klangfarge og tonalitet på en så fortettet og perfeksjonistisk måte at Arnold Schönberg karakteriserte hans senere verk som en forløper til Schönbergs egen atonalitet. Johannes Brahms døde i Wien i 1897 og er gravlagt i en æresgrav på Wiener Zentralfriedhof.

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Scene 2
    • Pris
      :
      100
    • /
      Ingen pause

    februar 2013

    Ferdigspilt