27. juni

Nasjonalballett på turne - Carmen en ballett

Til Spania - med Carmen!

Intro

Georges Bizets smektende Carmen er en av verdens mest spilte operaer, men fortellingen om den kvinnelige forføreren er også en ballett. Nasjonalballetten fikk i mars sin egen versjon – skapt av Liam Scarlett, koreografen som høsten 2013 ga oss den gnistrende Ildfuglen og vakre Vespertine. Den unge briten har vist en egen evne til å begeistre publikum, og ballettene han så langt har skapt for Nasjonalballetten, er blitt møtt med bravorop.           

Carmen - en ballett i tre akter er hans første helaften med fullt orkester, og ble en fullformats, klassisk fortellende forestilling. Scarlett har nok en gang med seg scenograf og kostymedesigner Jon Bausor og lysdesigner James Farncombe. 

Granada

27. juni 2015 er Nasjonalballetten invitert til Spania og Granada til The International Festival of Music and Dance of GranadaLes mer her: www.granadafestival.org/en/2015/

Liam Scarletts koreografi er blitt uhyre følelsesladd og detaljert

Dagsavisen

Liam Scarlett forfører sitt publikum med Carmen
Vårt Land

 

Fargerik, sår og vakker ...
Aftenposten

Les anmeldelsen i Aftenposten her

Se innslaget med Ingrid Lorentzen og Liam Scarlett på Dagsrevyen 17. mars her 

    Trailer

    Film av Yaniv Cohen fra 2015
    Trailer fra prøvesalen, 1 min.

    Intervju med Liam Scarlett

    Vondt og vakkert

    – Jeg vil at dere skal føle med dem begge, både Carmen og Don José, sier koreograf Liam Scarlett.

    Han er tilbake, hører vi det jubles blant både ansatte og publikum. Og ja, for tredje gang gjester britiske Liam Scarlett Den Norske Opera & Ballett, denne gangen med Georges Bizets Carmen – i ballettversjon. Høsten 2013 forførte han oss først med ny koreografi til Igor Stravinskijs Ildfuglen som en del av forestillingen I Fokines verden, og deretter med det makeløst vakre barokkverket Vespertine. Nå trår han til med sin første helaften med fullt orkester.

     – Det finnes ikke noe vakrere enn å se to som elsker hverandre. Det finnes heller ikke noe verre enn å se en som ikke blir elsket tilbake. Kjærligheten er kilden til så mye – glede, krig, maktkamp, sier Liam Scarlett. 

    Og ja, kjærligheten driver folk til både gode og vonde ting. Men:

    – Jeg vil at du som publikum skal ha empati med både Carmen og Don José. Jeg har forsøkt å gjøre dette til en så stor kjærlighetsfortelling som mulig, selv om det ender med et mord.

    Dødsdømt

    28 år gamle Liam Scarlett fra Ipswich er den talentfulle danseren som likevel valgte å bli koreograf allerede mens han var tidlig i 20-årene. I 2012 ble stillingen som huskoreograf opprettet spesielt for ham ved The Royal Ballet i London. Siden har ballettsjefer over hele verden drømt om at han skal komme på besøk til akkurat dem for å «oversette musikk til levende liv og bevegelse», som han selv har kalt det.

    Og nå er han altså her i Bjørvika. Igjen.

    – Vi skjønner det fra det første møtet mellom Carmen og Don José, at dette er dødsdømt. Det er nettopp det som ofte er det vidunderlige ved tragedier, det at du vet at historien ender helt galt, men likevel bare må sitte der og se dramaet utspillet seg. Tenk bare på Romeo og Julie. Allerede i åpningsscenen får vi frampek om at dette ender i døden. Du sitter der og ser hvor veldig forelsket de er og har bare lyst til å si nei, stopp dette! Men du kan ikke gjøre noe annet enn å sitte og se at det skjer.

    Det er nettopp slik han snakker det meste av tiden: om oss. Han er usedvanlig opptatt av oss, vi som sitter i salen. Hva ser vi? Hvordan har vi det?– Vi har lykkes om folk glemmer hvor de er den tiden forestillingen varer. Jeg tror folk oppsøker kulturelle opplevelser for å kunne leve ut fantasier. Og jo mer farlig det er, det som skjer på scenen eller lerretet, jo mer kick får du. For selv sitter du jo farefritt på stolen din, i trygge omgivelser. Da er det bare å gi seg hen.

    Intense og rå følelser

    Men kniven som Don José trekker, blodet, den livløse kvinneskikkelsen på gulvet…. Hvordan kan vi gi oss hen til noe så grusomt?

    – Jeg har diskutert dette med danserne, om muligheten for at alle, selv det mykeste mennesket, er i stand til å drepe av kjærlighet. Det handler om hvorvidt man åpner den boksen inni seg eller ikke, og om omstendighetene i livet ditt.

    Scarlett ser Don José som en småbygutt som plutselig møter kjærligheten. De intense, rå følelsene setter ham helt ut og gjør at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg. Og Carmen forstår ikke alvoret. Hun synes bare det er gøy å ildne opp under Don José.

    – Han er bare et menneske som er på feil sted til feil tid, tror jeg.

    Også Carmen er egentlig et helt vanlig, skjørt menneske.

    – Alle tror hun har fullstendig kontroll. Og ja, hun er en femme fatale, med et språk basert på sex, der hun manipulerer menn. Hun lever i en tid der det ikke er så mange andre måter for en kvinne som henne å hevde seg på. Men egentlig ønsker hun bare å bli elsket, sier Scarlett. Møtet med Don José gjør noe med henne.

    – Don José enser på en måte ikke verden rundt, og det er noe av dette hun først dras til. Forholdet til ham mykner noe opp i henne, bringer fram dette barnet i henne som hun kanskje ikke har anerkjent tidligere. Ved at Don José er hennes motsats på så mange måter, naiv og åpen, åpnes noe i henne. Jeg tror det er en lengsel etter å være mer som Don José som trekker henne mot ham.Bare vi ser den sårbare Carmen, vi som sitter i salen.

    – Når hun er alene, kommer hun ut av skallet hun har bygget rundt seg selv.

    Blander fortid og nåtid

    De fleste kjenner Carmen best som opera, skrevet av franske Georges Bizet for mer enn 140 år siden. Men Liam Scarlett er ikke den første som lager ballett av denne historien – det har så ulike koreografer som Alberto Alonso og Didy Veldman gjort før ham. Så hva kjennetegner Scarletts versjon av fortellingen?

    – Jeg har skrelt vekk mye overflødig i et forsøk på å gjøre den mest mulig realistisk, med troverdige karakterer. Scenograf og kostymemaker Jon Bausor og jeg har lagt historien til 1930-tallets Spania, like før borgerkrigen brøt ut i landet. Vi er i et miljø som er på randen av kaoset, preget av mye mistenksomhet og spenning. Det er en verden der alle slåss for seg selv, der du må gjøre det du må for selv å overleve.

    Han har samarbeidet med Jon Bausor ved tre anledninger tidligere, blant annet i en mørk og lummer utgave av Hans og Grete for The Royal Ballet i London, og i Ildfuglen .

    – Jeg beskriver en verden for Jon, og han gir meg den verdenen. Slik som nå i Carmen, der han har skapt et Spania for vel 85 år siden. Men samtidig får han inn injeksjoner av samtiden. Han mikser den historiske perioden og nåtiden slik at vi kjenner oss hjemme.

    «Spillet mellom skikkelsene er noe av det mest interessante å granske i enhver forestilling jeg arbeider med,» sa Jon Bausor i forbindelse med premieren på Ildfuglen.

    «Hvordan rollefigurene forholder seg til hverandre forteller meg når jeg skal gjenta elementer fra ett kostyme til et annet. Kryssreferanser mellom ulike skikkelser er en måte å signalisere at de på ett eller annet plan er knyttet sammen. Hvordan jeg gjør det, varierer. Det kan være i farger, stoffer, snitt og form, eller dekorative detaljer.»

    Spanske stereotypier

    – Bizet var fransk, men forsøkte å lage spansk musikk. Når en kultur gjør bruk av en annen, kryper klisjeene lett fram. Noe av det kan være morsomt å spille på, men samtidig er Carmen så mye mer enn bare en sensuell flamencodanser. Når det er sagt, må jeg jo understreke at Bizets musikk er helt fantastisk, noe av det beste som er skrevet. Noen av kjærlighetsduettene er bare hjerteskjærende. Det er med stor respekt for verkets historie at jeg gjør dette. Jeg har jo ingen ønsker om å trampe på Bizet, sier Scarlett.





    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Gratis inngang
      /
      Ingen billetter
    • /
      Ingen pause

    juni 2015

    Ferdigspilt