6. november kl. 19.30

Operakoret

Gullstrupene tar scenen alene - Operakoret er Norges eneste heltidsansatte kor. 

Ferdigspilt

Intro

  • / Scene 2 / Konsert

På operascenen kan du se dem som syngende tiggere, tjenestefolk, hekser, soldater, kirkegjengere, bygdefolk, bønder og hoff; det er ikke grenser for hva og hvem de skal skildre. Alle kormedlemmene har høyere operautdanning, mange er prisvinnere – og hver og en har gått seirende ut av den internasjonale prøvesangen som må til for å få plass i Operakoret. Det er derfor ikke uten grunn at kritikerne gang på gang fremhever deres fremragende prestasjoner i sine anmeldelser. I denne konserten vil vår nye kormester, tyske David Maiwald, vise Operakorets musikalske bredde og kvalitet. Det blir damekor alene, herrekor alene, det blir fullt kor og solistsang – og alle solistene hentes selvfølgelig fra egne rekker. Vi får høre sakrale og sekulære korverk, og flere ukjente perler som vil avspeile kormedlemmenes internasjonale sammensetning.

Kjære publikum,

Et moderne operakor må i dag skape seg en fleksibel klang som passer både til et standardrepertoar fra Verdi til Puccini, barokkmusikk, avantgarde og samtidsmusikk. Vårt operakor har klart å få sin internasjonale anerkjennelse nettopp ved å imøtekomme disse kravene.

Vi har lyst til å vise dette mangfoldet og denne fleksibiliteten ved å velge et litt uventet program for vår egen konsert. På denne måten blir koret kjent med nytt og spennende repertoar og vi får samtidig en mulighet til å vise oss frem uten hverken regi, kostymer eller resten av det sceniske uttrykket koret ellers forholder seg til.

I de tre første sangene utforskes damekorets vokale mangfold og klangnyanser. Merkelig nok har disse sangene aldri fått den oppmerksomhet de fortjener, noe vi nå vil endre på.
Fra damekoret går vi til Kurt Weills Das Berliner Requiem hvor herrekoret virkelig får fremhevet sin styrke når det gjelder diksjon og samklang. En røffere kontrast mellom de feminine kvinnestemmene i de første sangene, og den skarpe, maskuline ekspressive hos Weill, skal man lete lenge etter.

Musikalsk kvalitet er fellesnevneren for disse verkene og Arthur Honeggers oratorium Kong David. Her møter vi et slagkraftig operakor i en ny, norsk oversettelse av teksten. Oversettelsen er gjort av Trond Bjerkholt, som også er et mangeårig medlem av Operakoret. Ved å synge Honeggers oratorium på norsk, gir vi også publikum en mer umiddelbar opplevelse av musikken, historien og budskapet.

Hilsen David Maiwald, kormester

  • Musikalsk ledelse David Maiwald
  • Medvirkende Operakoret

    Program

    Program:

    • Aubade athénienne, Reynaldo Hahn (1874-1947) 
    • Sur la mer, Vincent d`Indy (1851-1931) opus 32 
    • Les norvégiennes, Léo Delibes (1836-1891) 
    • Das Berliner Requiem, kantata for tenor, baryton, herrekor og blåseorkester, Kurt Weill (1900-1950) Kong David, symfonisk salme i tre deler, for blandet kor, solister, forteller og kammerorkester, Arthur Honegger (1892-1955) Norsk oversettelse ved Trond Bjerkholt.