22. november 2011 kl 19.00

Operaorkestret - Bare Brahms

Romantikeren og perfeksjonisten Johannes Brahms står for hele kveldens repertoar. 

Ferdigspilt

Intro

  • / Hovedscenen / Konsert

Brahms var født i Hamburg, men bodde og virket mesteparten av sitt yrkesliv i Wien. Han skrev på tuftene av den wienerklassiske tradisjonen, men utfordret både dens harmonikk, klangfarge og tonalitet. Samtidig lot han seg også influere av folkemusikk.

Solist på cello er den sveitsiske Christian Poltéra, og på fiolin får vi et gjenhør med den unge kanadiske fiolinisten Karen Gomyo. Hun overbeviste til ny invitasjon etter en gnistrende fremføring av Sjostakovitsj på Hovedscenen i 2010.

Program:

Akademisk festouverture i c-moll op. 80. Dobbelkonsert for fiolin og cello i a-moll op. 102 Symfoni nr. 2 i D-dur op. 73.

Operaorkesteret

Operaorkesteres konserter Hovedscenen har med sin utsøkte akustikk vist seg å være en glimrende sal for større orkesterkonserter. I løpet av de tre årene Operaorkestret nå har fått boltre seg i førsteklasses prøve- og konsertsal, har vi sett det vokse i bredde, fylde og sikkerhet. Det skyldes selvfølgelig også vår musikksjef John Helmer Fiore, som løfter hver musiker til nye høyder med sin myke og tydelige besluttsomhet. Det er med stolthet vi åpner Hovedscenen til storslåtte orkesterkonserter med inspirerende dirigenter og solister på øverste hylle.

  • Musikalsk ledelse John Helmer Fiore
  • Solister Karen Gomyo, fiolin, Christian Poltéra, cello
  • Medvirkende Operaorkestret

    Biografier

    Johannes Brahms (1833-1897)

    Johannes Brahms ble født i Hamburg og fikk sin første klaverundervisning som syvåring. Komposisjonstalentet viste seg tidlig, og allerede i de første klaververkene bærer preg av at han må ha vært en dyktig pianist. Han prøvde først å leve av klaverspillet, men måtte etter hvert spe på med et engasjement som klaverlærer, korleder og pianist ved fyrstehoffet i Detmold. Et vendepunkt for Brahms var å bli introdusert for Robert Schumann, som omtalte Brahms som den nye Beethoven i sitt tidsskrift ”Neue Zeitschrift für Musik”. Et nært vennskap oppstod mellom Brahms, Schumann og hans kone Clara, en av datidens fremste pianister. I 1862 fikk Brahms et tilbud om å bli leder av Wiener Singakademie og flyttet til Wien. Imidlertid sa han opp stillingen etter bare et år og konsentrerte seg mer om å komponere. Kort tid etter (1864) skapte han det åndelige verket for kor og orkester som skulle bli hans gjennombrudd, Ein deutsches Requiem. Brahms skrev på tuftene av den wienerklassiske tradisjonen der Beethoven var det store forbildet, men han lot seg også influere av folkemusikk. Schumann kalte hans tidligste verk for sukkerspinn, men Brahms kom til å utfordre klassisismens harmonikk, klangfarge og tonalitet på en så fortettet og perfeksjonistisk måte at Arnold Schönberg karakteriserte hans senere verk som en forløper til Schönbergs egen atonalitet. Brahms hadde en stor produksjon: Lieder for en eller flere stemmer, verker for klaver, kammerensembler, orgel, kor og symfoniorkester. Brahms skrev Akademisk festouvertyre i 1880, som en takk til universitetet i Breslau for at de hadde tildelt ham et æresdoktorat året før. Brahms dirigerte selv uroppføringen i januar 1881. Hans andre symfoni ble skrevet sommeren 1877 under et opphold i den østerrikske provinsen Kärnten. Den har noe beethovensk over seg med sin blanding av pastoralsk letthet og melodiøst, romantisk mørke. Dobbelkonserten for fiolin og cello i a-moll er Brahms’ siste orkesterverk. Johannes Brahms døde i Wien i 1897 og er gravlagt i en æresgrav på Wiener Zentralfriedhof.

    Christian Poltéra

    Christian Poltéra Sveitseren Christian Poltéra er født i Zürich og studerte musikk i Salzburg og Wien. Etter at han som 17-åring hoppet inn for den legendariske Yo-Yo Ma ved en konsert i Zürich, har han gradvis etablert seg som en av de fremste cellistene i den unge generasjonen av musikere. Poltéra hadde sin solo-debut i 2006 med American Symphony Orchestra i New York og i Europa har han vært solist med flere eminente orkestre som Münchner Philharmoniker, Leipzig Gewandhaus Orchester, Oslo Filharmonien, Wiener Philharmoniker, Bamberger Symphoniker og BBC Philharmonic. Poltéra egner mye av sin tid også til kammermusikk, og han har spilt med pianistene Leif Ove Andsnes og Kathryn Stott, og er medlem av Trio Zimmermann, som har opptrådt på de mest prestisjefylte konsertarenaer i Europa.Christian Poltéra har mottatt flere utmerkelser og priser: Borlett-Buitoni Award, BBC New Generation Artist, ”Rising Star” av European Concert Hall Organization, og for sine innspillinger har han mottatt anbefalinger i BBC Music Magazine, Gramophone og Strad Magazine og Diapason d’or. Av kommende utgivelser kan vi nenve et Dvorak-album med Kathryn Stott samt en innspilling av Samuel Barbers cellokonsert med Bergen Filharmoniske Orkester og Andrew Litton.

    Han har også spilt på Risør Kammermusikkfest og med Det Norske Kammerorkester.

    Karen Gomyo

    Den unge kanadiske fiolinisten Karen Gomyo ble født i Japan og vokste opp i Montreal, hvor hun allerede som femåring begynte å opptre offentlig. Etter en masterclass for spesielt talentfulle barn i Chicago ble hun sendt til The Juillard School i New York. Hun ble for alvor oppdaget da hun bare 15 år gammel vant Young Concert Artists International Auditions i 1997. Hun har opptrådt som solist og kammermusiker både i Nord- og Sør-Amerika, Europa og Asia med orkestre som New York Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic, Philadelphia Orchestra, San Fransisco, Montreal, Toronto og Vancouver Symphonies. I Europa har hun spilt med City of Birmingham Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra og Royal Liverpool Philharmonic, under dirigenter som Neeme Järvi, Andrew Litton, David Zinman, Louis Langrée, Andrey Boreyko, Leonard Slatkin med flere. Hun har også vært solist ved utallige festivaler og er stadig på reisefot i USA og Europa. Karen Gomyo overbeviste sitt norske publikum da hun i mai i fjor var gjestesolist med Operaorkestret i Sjostakovitsj’ Konsert nr. 1 for fiolin og orkester. I 2011 har hun fortsatt å turnere rundt om i hele verden, blant annet i Australia, USA og Europa. I mars neste år skal hun turnere med en gruppe Piazzola-utøvere med et repertoar innenfor Nuevo Tango-sjangeren. Karen Gomyo spiller på en ”Ex Foulis” Stradivarius fra 1714.

    Operaorkestret

    Operaorkestret har en mye lengre historie enn man skulle tro, hvis man ikke avfinner seg med at det ble grunnlagt ved operainnvielsen i 1959. Historien går egentlig tilbake til 1827 og Strømbergs Theater – et tidlig senter for selvstendig norsk kulturhistorie og et av de første stedene det ble spilt opera i Norge. Musikerne flyttet ti år senere til Christiania Theater, og nok en gang i 1899 da Nationaltheatret ble åpnet. Bortsett fra navnet er dette altså ett og samme orkester som har spilt i fire av Norges viktigste kulturbygg, og det femte er det første i Norge som er spesiallaget for opera. Operaorkestret har fått et nytt liv i det nye operahuset i Bjørvika, der en egen orkesterprøvesal har kunnet bidra til langt bedre øvingslokaler. Gjennom musikksjef John Helmer Fiore har orkestret fått en kunstnerisk plattform der det også gis rom for å arbeide med symfonisk musikk, som er å høre på flere orkesterkonserter hver sesong.

    John Helmer Fiore

    John Helmer Fiore regnes for å være en av Europas ledende operadirigenter med Wagner som spesialitet. Han har vært sjefdirigent ved Deutsche Oper am Rhein og Düsseldorfer Symphoniker. I tillegg gjester han jevnlig anerkjente scener som Bayerische Staatsoper, Metropolitan Opera, Prague National Opera, Chicago Lyric Opera, San Francisco Opera, Genève Opera og Semperoper Dresden. Høsten 2009 ble han ansatt som musikksjef i Den Norske Opera & Ballett. Her har han dirigert konserter, ballett- og operaforestillinger som Tosca, L’Enfant et les Sortilèges og Oedipus Rex, Lulu, ballettproduksjonen Wild Flowers, Figaros bryllup, Ariadne auf Naxos, Nyttårskonserter i Oslo og på turné, hans egen orkesterversjon av Wagners Der Ring des Nibelungen (Fiores Rheinfahrt) og flere av Operaorkestrets egne konserter på hovedscenen. John Helmer Fiore er også en habil pianist og medvirket som klaversolist på Operaorkestrets kammerkonsert med Brahms’ klaverkvintett.Sesongen 2011/2012 vil han lede solister, kor og orkester blant annet i Peter Grimes, Macbeth, Tristan og Isolde, Askepott og en orkesterkonsert med russisk program. 
    Med konserten Bare Brahms har John Fiore satt sammen sin personlige ønskekonsert med Operaorkestret.

    Hans sterke affeksjon for Johannes Brahms’ symfoniske musikk ble utslagsgivende for valg av repertoar, og hans ønske om å kunne benytte solister i internasjonalt format i fiolinisten Karen Gomyo og cellisten Christian Poltéra har bidratt til å gi Fiore de ingrediensene han trenger for å skape en festaften.