14.november 2010 kl. 18.00

Operaorkestret - Händels Messias

Intro

  • / 1 pause
  • / Hovedscenen / Konsert

Når operautøvere som Nasjonaloperaens kor, orkester og solister fremfører verdens kanskje mest kjente oratorium, tilføres det kjære verket en ekstra dimensjon. Det hele toppes med gjenvisitt av barokkspesialisten Rinaldo Alessandrini som musikalsk leder.

    Program

    G. F. Händel: Messias

    • Rinaldo Alessandrini, dirigent
    • Mariann Fjeld Olsen, sopran
    • Alisa Kolosova, alt
    • Michele Angelini, tenor
    • Magne Fremmerlid, bass

    Operaorkestret

    Operaorkestret

    Operaorkestrets historie går helt tilbake til 1827, til Strømbergs Theater, som var et tidlig senter for selvstendig norsk kulturhistorie og et av de første stedene det ble spilt opera i Norge. Musikerne flyttet ti år senere til Christiania Theater, og flyttet nok en gang i 1899 da Nationaltheatret åpnet. Operaorkestret har fått en oppblomstring i de nye fasilitetene i operahuset i Bjørvika, der øvingsstudioer og en egen orkesterprøvesal har gitt musikerne optimale øvingsforhold. Flere av musikerne er også opptatt av kammermusikkformen og gir lørdagskonserter gjennom sesongen med egne favoritter på programmet. Musikksjef John Helmer Fiore prioriterer å gi orkestret kunstneriske utfordringer ved å la musikerne fremføre symfonisk musikk på egne konserter på Hovedscenen, noe som har bidratt til at orkestret har fått et betydelig kvalitetsløft og en større synlighet som selvstendig kunstnerisk aktør. 

    Operakoret

    «Koret synger imponerende» og «Koret beviser sin lysende dramatiske slagkraft». Det skrev finske anmeldere da Nasjonaloperaen gjestet den populære finske operafestivalen Savonlinna sommeren 2012, med oppføringene Den fjerde nattevakt og Peter Grimes. Dette er koret som kan gå fra en storslagen konsert med blackmetal-bandet Satyricon, til operaoppsetninger som Le grand macabre, Orfeus og Evrydike og Lady Macbeth fra Mtsensk.  

    Operakoret teller i dag 53 sangere og er Norges eneste profesjonelle kor. De deltar i Nasjonaloperaens forestillinger, men har også egne korkonserter og konserter sammen med Operaorkestret og andre aktører.

    Koret ledes av kormester David Maiwald.

    Aftenposten om Satyricon + Operakoret: Rått operabesøk

    Rinaldo Alessandrini, dirigent

    Rinaldo Alessandrini, dirigent

    Rinaldo Alessandrini regnes i dag som en av Europas ledende tolkere av tidligmusikk og barokkopera, særlig italiensk musikk. Rinaldo Alessandrini har tidligere vært tilknyttet Nasjonaloperaen som 1. gjestedirigent og har dirigert en rekke kritikerroste operaproduksjoner og konserter. Blant annet Händels Julius Cæsar i regi av Stefan Herheim og La Clemenza di Tito. Alessandrini er utdannet pianist, organist og cembalist og er grunnlegger og leder av et av Europas ledende ensembler i denne sjangeren, Concerto Italiano. Ensemblet har en utstrakt turnèvirksomhet verden over og har mottat strålende anmeldelser for sine konserter og CD-innspillinger. Han har også mottatt en rekke høythengende musikkpriser, inkludert tre Gramophone-priser og to Grand Prix du Disque.Alessandrinis operarepertoar inneholder bl.a. Händels Semele for Spoleto Festival, Monteverdis L`incornazione di Poppea ved Welsh National Opera, Frankfurt Opera og Teatro Comunale Bologna, Händel Alcina i Barcelona, Julius Cæsar ved Teatro Real i Madrid og Mozarts Figaros bryllup. De siste årene har han blant annet gjort konserter med Opera National Lyon, Opera La Monnaie i Brussel, Orchestra of the Age of Enlightment, Monteverdis L`incornazione di Poppea ved Opera National du Rhin og ved Welsh National Opera. Alessandrini mottok i 2003 utmerkelsen Chevalier dans l`ordre des Artes et des Lettres av den franske kulturministeren.