19. juni kl 14.00 og 23/10-8/11

Peter Grimes

Intro

  • / Hovedscenen /

Hva får et helt samfunn til å fordømme et menneske? Hvordan oppstår sladder og løse rykter, som en dag er blitt til selve ”sannheten”? Peter Grimes, en fisker i en landsby på østkysten av England, opplever at folk vender seg mot ham når han mister en hjelpegutt i en ulykke på sjøen. Etter at det samme skjer med den neste hjelpegutten, mister han også tiltroen hos sin nære venn, læreren Ellen Orford. Peter Grimes er en opera som reiser flere spørsmål enn den gir svar. Var Peter skyld i disse guttenes død? Det får vi aldri vite, men det er heller ikke hva historien handler om. 

Operakoret spiller rollen som landsbybefolkningen, i dette mangfoldige og moderne psykologiske dramaet. Med premieren på Peter Grimes på Sadler’s Wells i London i 1945 styrket Britten posisjonen som Storbritannias ledende operakomponist. Britten skrev operaen som en rasende reaksjon på krigen – og, er det blitt hevdet, med klare henvisninger til sitt eget liv.

Operasjef Paul Curran bringer med dette sin produksjon fra Santa Fe-operaen i New Mexico, USA, som han gjorde i 2005, og som også ble oppført i Washington i 2008. 

  • Musikk Benjamin Britten
  • Libretto Montagu Slater
  • Musikalsk ledelse John Helmer Fiore
  • Dirigent John Helmer Fiore
  • Regi Paul Curran
  • Scenografi/ kostymer Robert Innes Hopkins
  • Lysdesign Rick Fisher
  • Kormester Raymond Hughes
  • Medvirkende Operakoret og Operaorkestret

    I rollene

    Handlingen

    Prolog

    Under et avhør blir Peter Grimes spurt ut av Swallow om hva som skjedde da hjelpegutten hans mistet livet på havet. Grimes forklarer at gutten døde etter at de slapp opp for drikkevann. Swallow konkluderer med at dødsfallet var en ulykke, men han advarer Grimes og sier at hvis han vil hyre en ny hjelpegutt, må han få en kvinne til å ta seg av ham. Det sier Grimes at han vil gjøre. Når salen tømmes for folk, lover Ellen Orford å hjelpe ham.

    Første Akt

    Balstrode oppdager at en storm er i anmarsj. Grimes skal legge til i havna og roper på hjelp, men det er bare Balstrode og Ned Keene som kommer til unnsetning. Keene forteller at han har funnet en ny hjelpegutt til ham. Balstrode prøver å overbevise Grimes om å slutte seg til handelsflåten, men Grimes vil tjene penger nok til å gifte seg med Ellen. Mens stormen er på sitt voldsomste samme kveld, slipper Auntie motvillig inn en gruppe fiskere og andre folk fra byen i vertshuset sitt, The Boar. Grimes kommer inn og forvirrer de tilstedeværende med sine poetiske utlegninger. Hobson og Ellen kommer til vertshuset med John, den nye hjelpegutten. Grimes tar ham med seg hjem i stormen, til tross for sinte protester.

    Andre Akt

    Ellen er bekymret over at den nye hjelpegutten har flenger i klærne og blåmerker på halsen. Hun ber Grimes om å la gutten få litt hvile, men han slår henne. Auntie, Keene og Bob Boles er vitne til opptrinnet og forteller om det til folk i byen. Til tross for at Ellen protesterer, samler Boles en flokk mennesker og drar for å pågripe Grimes. Hjemme i hytta si gir Grimes John beskjed om å kle seg til å arbeide. Grimes drømmer om å tjene nok penger til å gifte seg med Ellen, men den døde hjelpegutten hjemsøker tankene hans. Da han hører folk nærme seg, føyser han hjelpegutten ut bakdøra, og i hastverket faller gutten utfor den bratte klippen. Grimes flykter, og menneskeflokken forlater stedet.

    Tredje Akt

    Noen kvelder senere skal det være dans på Moot Hall. Mrs. Sedley prøver å få Keene interessert i en teori som går ut på at Grimes har myrdet hjelpegutten. Balstrode kommer inn sammen med Ellen, som bærer på den våte genseren til hjelpegutten. Når de er gått igjen, tilkaller mrs. Sedley Swallow, som gir ordre om å arrestere Grimes. Flere timer senere kommer Grimes sjanglende, utslitt og forvirret. Balstrode sier til ham at han må seile ut fra havna og senke båten sin. Mens morgenen gryr, begynner menneskene i byen på dagens arbeid, mens kystvakten melder om en synkende båt ute på havet.

    Video

    Peter Grimes - Musikk: Benjamin Britten

    Benjamin Britten

    Benjamin Britten (1913-1976)

    var en britisk komponist, pianist og dirigent. I likhet med mange av de mest anerkjente komponistene begynte han å komponere allerede som barn. På tredvetallet skrev han en rekke orkesterverker,men laget også musikk til dikt, filmer og skuespill av W.H. Auden. I 1939 fulgte han Auden til Usa som emigrant, og to år senere samarbeidet de om Brittens første sceneverk,koroperetten Paul Bunyan. Allerede i 1942 vendte han tilbake til Storbritannia sammen med tenoren Peter Pears, som han levde sammen med i årevis. De to turnerte sammen,og flere av Brittens verker ble skrevet for Pears.

    Operaen Peter Grimes ble ferdigstilt i 1945, og markerte en ny epoke i britisk musikkverden. The Rape of Lucretia ble uroppført i 1946. Benjamin Britten ble raskt anerkjent som en ledende komponist i hjemlandet, og musikken hans ble i løpet av kort tid svært populær og utbredt, selv om han eksperimenterte med uventede klanger og rytmer og skrev i en moderne,tonal stil.  Britten var også kjent som en dyktig pianist. Han dannet sitt eget ensemble,som fremførte verkene hans på omfattende internasjonale turneer, og var i mange år leder av festspillene i hjembyen Aldeburgh, med hans egen musikk i sentrum. Han dannet 1947 The English Opera Group,et ensemble som fremførte Brittens verker ved omfattende internasjonale turneer. I 1948tok han initiativet til festspillene i hjembyenAldeburgh, som han hadde den årlige ledelsenav og hvor Brittens musikk står i sentrum. Hanble tildelt Leonie Sonnings musikkpris i 1968.Benjamin Britten skrev orkesterverk, kammermusikk,klaver- og fiolinkonserter, korverker og verker for solostemmer – i tillegg til elleve operaer.

    Anmeldelser

    "– Janteloven handlar om sjalusi, men også om overlevingsinstinkt, seier Paul Kirby ved Den Norske Opera før premieren på «Peter Grimes» laurdag."

    Les artikkelen om Peter Grimes på nrk.no her

    06. juni - Bygdedyret på operascenen"Peter Grimes er den gåtefulle og ubegripelig antihelten. Den Norske Operas oppsetning ga oss mysteriet, og en klartenkt regi ga oss et sterkt møte med de dynamiske karakterene. Scenografi og lyssetting var elegant og enkelt. Søkelyset var satt mot dramaet, de sterke og innfløkte spenningene mellom hovedpersonene, og ikke minst; den klamme, smålige fordømmelsen fra lokalsamfunnet representert ved koret."

     Fascinerende effekter Internasjonalt nivå. Siste akt er operaens beste. Nå erstatter en subtil bruk av orkester, sang og scenisk fremtoning alle klisjeene fra første akt. Sluttscenen med Peter Grimes, mesterlig fortolket av Henrik Engelsviken, blir et sterkt, men lavmælt høydepunkt.

    - Bygde- dyret Benjamin Britten: «Peter Grimes»Musikalsk formidlet koret i lange strekk en massiv og flott klang. (…) De mest uttrykksfulle partiene var noen av de musikalske strekkene der Britten maler havstemning og naturinntrykk på sitt beste. I de partiene gjorde Fiore og orkestret en fin innsats. Og Solveig Kringlebotn som Ellen Orford imponerte i de lyriske partiene, som hører til operaens fineste øyeblikk