Seminaret er gratis og starter søndag 26. mai kl. 19. Det holdes på engelsk, og vil overføres direkte her på operaen.no

Salome-seminar

Salome – et resirkulert sjokk?

Intro

En trans-atlantisk, direkteoverført diskusjon om fenomenet operaproduksjon slik vi erfarer det som operapublikum, kritikere og analytikere, med utgangspunkt i Richards Strauss' opera Salome.

I forbindelse med premieren på Stefan Herheims produksjon av Richard Strauss’ Salome inviterer vi til et åpent seminar om fenomenet "operaproduksjon mellom konvensjoner og provokasjoner". Via video-link vil vi også ha med oss kunstnere og publikum fra Canadian Opera Company i Toronto.

Hvordan forstår vi dette fenomenet? Hvordan fascinerer det oss? Hvordan forarger det oss – og hvorfor gjør det det? 
Disse spørsmålene vil bli belyst gjennom samtaler med to internasjonalt anerkjente regissører, som denne våren har iscenesatt dette stadig like skandaløse verket Salome: Stefan Herheim i Oslo og Atom Egoyan i Toronto.

Innledning blir ved operasjef Per Boye Hanssen, David J. Levin, professor i Performance studies ved University of Chicago, og Hedda Høgåsen-Hallesby, som denne våren har fullført sitt doktorgradsarbeid ved Universitetet i Oslo; Salome: Ever and Never the Same. 

Seminaret er gratis, og finner sted i Formidlingssenteret søndag 26. mai kl. 19. Det holdes på engelsk, og vil overføres direkte på www.operaen.no. Gratisbilletter kan hentes ut 1 time før start.

Dette er et samarbeid mellom Den Norske Opera & Ballett, Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, UiO, og Canadian Opera Company. Produsert med støtte fra Fritt Ord og Hedvig og Kristian Winterhjelms legat

    Seminar film

    I forbindelse med premieren på Stefan Herheims produksjon av Richard Strauss' Salome invitererte vi til et åpent seminar om fenomenet "operaproduksjon mellom konvensjoner og provokasjoner". Via video-link hadde vi også med oss kunstnere og publikum fra Canadian Opera Company i Toronto.

    Konvensjon eller provokasjon?

    Opera kan betraktes som repetisjonenes kunst: De kanoniserte mestrenes verker går på en evig repeat – der kjente myter om kjærlighet og død møter gamle sanger om igjen. Innebærer dette en form som i sin egen konservatisme sakte kveler seg selv? Eller er det snarere en nyskapningens og kreativitetens sjanger – en form som stadig må skape noe nytt for å unngå at repetisjon blir rutine? En sjanger som derfor stadig må problematisere hvordan man vekker til live og kommuniserer?

    Herheims tolkninger av kanoniserte verker ved DNO&B de siste årene har vakt oppsikt, engasjement og begeistring både i Norge og internasjonalt. På den ene siden vitner det om opera som en konservativ kunstform – der det er de samme verkene som stadig reproduseres. På den andre siden demonstrerer Herheims praksis hvordan operaformens kanon og fastsatte rammer fremkaller radikalitet, kreativitet og nyskapning innenfor repetisjonene av de samme historiene, sangene og replikkene. Dette gjør operaproduksjon til et merkelig fenomen, spent ut mellom repetisjon og nyskapning, tradisjon og radikalitet, konvensjon og provokasjon: De kjente verkene blir "ever and never the same". 

    Myten om den unge jenta som danset for sin stefar for å få døperen Johannes’ hode servert på et fat, bærer med seg en liknende historie om repetisjoner og resirkulert sjokk. På tross av at det er en fortelling mange kjenner, følges Salome-myten av en lang historie med provokasjoner og sensur, en historie som inkluderer Strauss' opera Salome og Wildes drama, som operaen bygger på. Herheims Salome vakte også reaksjoner da den hadde premiere i Salzburg i 2011. I denne produksjonen krever Salome ikke bare Johannes’ hode, hun entrer bokstavelig talt profetens munn. Guds talsmanns taleorganer blir hennes podium og scene, der hun (i likhet med mange operaregissører av i dag) uttrykker sitt alternative perspektiv på de ”evige” temaene: livet, døden og kjærligheten.        

    Omtrent samtidig med Herheims Salome i Oslo settes en annen omdiskutert Salome-produksjon opp ved Canadian Opera Company i Toronto: en gjenoppsetning av den canadiske filmregissøren Atom Egoyans versjon av Strauss’ opera. Egoyans Salome vakte mye oppmerksomhet da først ble satt opp i 1996 (senere i 2002). Blant annet skapte den en opphetet debatt i The National Post, der regissøren selv deltok. Debatten ble satt i gang da kritikeren i avisen hevdet at Salome – med sine mange problematiske representasjoner – var eksempel på et kanonisert verk som ikke burde gjenfortelles.

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Salome-seminar

    • Scene
      :
      Formidlingssentret
    • Gratis inngang
      /
      Ingen billetter
    • /
      Ingen pause