29/8 - 1/9

Septemberdans 2012

Tett på ny dans Nasjonalballetten starter høsten med nyskapning, og inviterer til en kontrastfylt og inntrykksmettet kveld på Scene 2. 

Intro

  • / 1 pause
  • / Scene 2 / Ballett

Nasjonalballetten Sesongåpning 2012/13, og med dette starter Ingrid Lorentzen i sin nye rolle som ballettsjef.

Dette er den første produksjonen som hun overtar etter tidligere ballettsjef Espen Giljane.– Det er en fantastisk kombinasjon av koreografer vi møter i denne forestillingen. Jeg skulle gjerne kommet på den selv! sier hun.Ingrid Lorentzen har et tett forhold til alle koreografene i årets

Septemberdans:

Hun har selv danset i balletter av både Ingun Bjørnsgaard og Kaloyan Boyadjiev, og synes det er interessant å følge de ulike fasene deres. Ingun Bjørnsgaard er tilbake med bruk av tåspiss, og spillerpå det bestående satt opp mot det nye, blant annet i valget av erfarneog yngre dansere sammen, som Kristian Alm og Grete Sofie Borud Nybakken. Ingun bruker også bilde av Olafur Eliassons installasjon i operahusets foajé som bakteppe, og bringer dermed Operaen inn i forestillingen og ut på turné.

Kaloyan Boyadjievs verk representerer det mørke og det estetiske, og Ingrid vil særlig fremheve detaljrikdommen i arbeidet hans, og hvordan han jobber med danserne, siden han selv er dansende utøver. Hele tiden utfordrer han danserne, han vet hva han vil ha, og de ulike koreografiene hans har fått en stadig klarere retning. Det å koreografere setter fysiske avtrykk, slik at Boyadjiev også stadig blir en bedre danser, mener Ingrid.

Svenske Alexander Ekman er et relativt nytt bekjentskap forballettsjefen, men hun beskriver det som akutt kjemi. – Han eksperimenterer i sine verk, skaper fryktelige morsomme og uventede ting,men som samtidig er svært tilgjengelig for publikum, og inneholder kjente referanser for oss, forklarer hun.Årets turnéliste er eksklusiv, Nasjonalballetten skal nemlig for første gang besøke Svalbard. Her presenteres også en nyskapning av året, nemlig et prosjekt kalt Koreografihuset, som Ingrid Lorentzenhar satt i gang. Dette er en videreføring av det tidligere Ballettlaboratoriet,og skal stimulere til ny koreografi. NNB skal være et godt sted forå skape nye verk, og med høye ambisjoner, men lav takhøyde skal Koreografihuset stimulere til vekst og utvikling både for kunstnere som kommer utenfra og for de som allerede jobber i huset. Denne gangen gleder Ingrid seg til å presentere noe spektakulært og eksotisk,nemlig cubansk urfremførelse med George Céspedes på Svalbard!– Nasjonalballetten skal utvikle signaturproduksjoner, verk du bare kan oppleve her, sier ballettsjefen, – utøverne skal være både skapende og medskapende.Så håper vi dere opplever at kjemien stemmer i kveldens forestilling!

Vi byr på tre rykende ferske verk av tre ganske så ulike koreografer: Ingun Bjørnsgaard er en av de klare stemmene innen norsk samtidsdans – og også en av de mest etablerte. Hun har koreografert for Nasjonalballetten tidligere, blant annet Et moderne sted som var åpningsforestillingen på Scene 2 i nytt operahus. Kaloyan Boyadjiev er så å si dyrket frem i kompaniet, og den sterke danseren har flere ganger bevist sitt koreografiske talent, sist med Frozen Silence i 2010. Alexander Ekman er en raskt stigende stjerne på den internasjonale dansehimmelen. Han og verket Cacti tok publikum med storm da Nederlands Dans Theater 2 gjestet Operaen forrige sesong. Ekman er multikunstner og arbeider med film, installasjon, teater og scenografi, men nå skal han inn til kjernen, til koreografien. Det er dét Septemberdans handler om: Ren og skjær dans. 

Og etter urpremiere i Oslo bærer det ut på turné til Harstad, Svolvær, Bodø, Tromsø og Longyearbyen.  

 
Septemberdans 2012 på turné:

  • 5. september / Harstad kulturhus 
  • 7. september / Lofoten kulturhus, Svolvær
  • 9. september / Bodø kulturhus 
  • 15. september / Longyearbyen kulturhus, Svalbard

    Fade in black

    Kaloyan Boyadjiev

    – Det finnes ulike former for avhengighet. Mange former. Det kan være avhengighet av jobb, avhengighet i menneskelige forhold, avhengighet av rus. Uansett hva det er du er avhengig av, vet du at det ikke er bra for deg. Men du oppsøker det likevel. Jeg hadde lyst til å undersøke dette, sier Kaloyan Boyadjiev, som har latt personlige opplevelser inspirere Fade in Black. I koreografien har han ønsket å ta for seg hvordan livet forandrer seg for et mennesk emed avhengighetsproblemer. Til slutt er minnene alt man har igjen. Men også minner forandrer seg; det man husker forandrer seg.

    Diktet "Memories" av Ólafur Arnalds, som også har skrevet musikken, ble med på å gi stemning til koreografien.

    Memories blur into dreams.
    Light brings them to truth.
    Everything unforgiving.

    Polypoly

    Ingun Bjørnsgaard

    Poly betyr mange. Polypoly kan altså oversettes til mangemange. Tittelen tilhører Arne Nordheim, som skrev musikkstykket til den skandinaviske paviljongen i verdensutstillingen i Osaka i 1970. Et kaleidoskop av musikk, har han kalt det. Ingun Bjørnsgaard skaper et kaleidoskop av koreografi inspirert av musikken. Tanken er at publikum skal kunne se, høre og oppleve komposisjonen i dansen.Som tittelen antyder er temaet et mangfold av roller, et mangfold av relasjoner, og menneskene som finner sin plass i dem. Settingen er åpen. Tilskueren må selv vurdere hva slags forhold de ulike rollefigurene har til hverandre.– Ulike mennesker prøver ut hvordan de skal oppføre seg i det samme rommet. De samme menneskene veksler mellom ulike nivåer og ulike konkrete stemninger,sier Ingun Bjørnsgaard.

    Resin

    Alexander Ekman

    – Ofte får jeg ideer underveis i prosessen, og da prøver jeg å finne plass til dem i det planlagte konseptet

    I dette stykket har arbeidet gått i motsatt retning av det opprinnelige. Jeg forsøker å gå vekk fra å prøve å gi koreografien en mening. Isteden vil jeg at stykket skal underholde og holde publikum fanget gjennom rare situasjonerog uventede øyeblikk, uten at de egentlig vet hvorfor, sier Alexander Ekman. Han beskriver Resin som sitt første dadaistiske verk. Koreografien har forandret seg mye underveis i prøveprosessen. Det som i utgangspunktet var ideen, en metaballett eller et forskningsprosjekt med ballett som tema, ligger nå som et grunnlag for koreografien. Men dette grunnlaget framgår ikke nødvendigvis klart for den som ser dansen.

    Video

    Nasjonalballetten starter høsten med nyskapning, og inviterer til en kontrastfylt og inntrykksmettet kveld på Scene 2. Vi byr på tre rykende ferske verk av tre ganske så ulike koreografer: Ingun Bjørnsgaard er en av de klare stemmene innen norsk samtidsdans -- og også en av de mest etablerte.