6.–21. juni

Tornerose

«Tornerose er en gave til alle som vil drømme, se lys og kjærlighet.» Aftenposten

Intro

Tornerose er en av de store klassikerne i ballettrepertoaret. Helt siden premieren i St. Petersburg i 1890 har den dansende prinsessen fortryllet og fengslet publikummere over hele verden. Eventyret om prinsessen som sover i hundre år, Tsjajkovskijs nydelige musikk og klassisk ballett i storslått keiserlig stil ser ut til å være en uslåelig kombinasjon.

Og Nasjonalballettens Tornerose gjøres stort. 3200 kvadratmeter med malte scenetepper og 1768 meter med tyll er noe av det som skal få deg til å miste pusten. For ikke å nevne vakker klassisk ballett med krevende trinn og kombinasjoner. Sistnevnte er noe av det som gjør hovedrollen til en av ballettverdenens mest omtalte og utfordrende. Historiens ballettlegender har alle danset rollen som Aurora, og nå skal Nasjonalballettens stjerner igjen gjøre henne levende.

Forestilling med kurskveld

Har du lyst til å gjøre et dypdykk i opera eller ballett, og oppleve forestillingen på kroppen? Bli med på kurskveld med forestillingen Tornerose. Til kurskveldene har vi fått med vår eminente danser Line Alsaker, mangeårig solist i Nasjonalballetten. Hun spiller rollen som Carabosse i Tornerose denne våren. Line Alsaker har sin Avskjedsforestilling i Torneroseforestillingen 21. juni.

Les mer om Forestilling med kurskveld

  • Koreografi Marius Petipa, enkelte innslag av Cynthia Harvey og Janek Schergen
  • Musikk Peter Tsjajkovskij
  • Scenografi og kostymer Sandra Woodall
  • Lysdesign Kristin Bredal

    Handlingen

    Prolog

    Hoffet til Kong Florestan og hans dronning feirer dåpen til kongeparets eneste datter, prinsesse Aurora. Hennes seks gudmødre er feer som alle skal gi henne hver sin egenskap. Aurora kommer til å bli yndig, vakker, rik, livlig og generøs, med en vakker sangstemme. Men før seremonien er over, ankommer den onde feen Carabosse, helt uventet - og langt fra invitert. Hun har med seg sin egen gave, en spinnetein som spinner tråder av gull. Hun er sint og lyser en forbannelse over Aurora: før hun fyller 16 år, kommer hun til å stikke seg på en spinnetein og dø. Syrinfeen griper inn og lover at prinsessen ikke skal dø, bare sove helt til en ekte prins kysser henne av kjærlighet.

    Mellomspill

    Carabosse gjør i stand en forgiftet spinnetein som gave til Aurora på hennes 16-årsdag.

    1. akt

    Det er Prinsesse Auroras 16-års dag. Fire prinser fra fjerne riker er blitt invitert for å fri til prinsessen. Alle fire gir henne en rose og erklærer henne sin kjærlighet. Carabosse, forkledt som gammel dame, ankommer og gir Aurora en bukett blomster med den forgiftede spinneteinen i. Plutselig stikker Aurora seg på den og faller om. Syrinfeen kommer for å oppfylle spådommen sin. Aurora dør ikke, men faller i dyp søvn. Syrinfeen forhekser hele hoffet, alle faller i søvn og hun dekker hele slottet i med tornekratt.

    2. akt

    Hundre år er gått. Prins Florimund og hans jaktlag har  tatt seg en pause ved en innsjø. Jegerne drar videre og prinsen er alene. Syrinfeeen kommer til ham, og i en visjon får han se prinsesse Aurora. Prinsen blir svært begeistret over visjonen og ber Syrinfeen om å føre ham til Aurora. Da de kommer til slottet, blir de stanset av Carabosse. Prinsen og Carabosse kjemper, men med Syrinfeens hjelp greier prinsen å overmanne Carabosse. Prins Florimund kysser den sovende Aurora, og hans ekte kjærlighet vekker prinsessen opp fra søvnen.

    3. akt

    Hoffet feirer prinsesse Aurora og prins Florimunds bryllup. Eventyrskikkelser fra hele kongeriket er kommet for å ta del i den store begivenheten. Syrinfeen viser seg og gir dem sin velsignelse.

    Pjotr Iljitsj Tsjajkovskij

    Pjotr Il jitsj Tsjajkovskij - musikk er kjent og elsket for sin distinkte russiske karakter, så vel som for sine rike harmonier og rørende melodier.Han ble født 7. mai 1840 i Kamsko-Votkinsk. Hans far var ukrainsk gruveingeniør, moren var av fransk familie og sin manns andre kone. Tsjajkovskij var musikalsk begavet, begynte med pianotimer fem år gammel, og studerte ved St. Petersburg-konservatoriet fra 1861 til 1865. I 1866 ble han utnevnt til professor i musikkteori og harmoni ved det nyopprettede Moskva-konservatoriet, og beholdt stillingen tilrundt 1878.

    Tsjajkovskij giftet seg i all hast den 18. juli 1877 med Antonina Miljukova, en tidligere konservatorie-student. Kort tid etter angret Tsjajkovskij på giftemålet, forsøkte å begå selvmord, men mislyktes,og dro psykisk nedbrutt til St. Petersburg. Etter bare seks ukers ekteskap ble Tsjajkovskij og Miljukova separert. En langt mer innflytelsesrik kvinne i Tsjajkovskijs liv var en rik enke, Nadesjda von Meck(1831–1894). De korresponderte fra 1877 til 1890, men hun insisterte på at de aldri skulle møtes. I tillegg til økonomisk støtte med 6000 rubler hvert år, interesserte hun seg for hans musikalske karriere og beundret hans musikk. Senere brøt hun med ham, trolig da hun fant ut om hans seksuelle preferanse.

    Peter Tsjajkovskij komponerte operaer, balletter, konserter ogen rekke symfoniske verk, kammermusikk og sanger. Tsjajkovskij var selv interessert i dansekunst og la minst like stor energi i sine ballettpartiturer som i sine operaer og symfoniske verk. Da direktøren ved Imperial Mariinsky-teatret i St. Petersburg inviterte ham til å skrive ballettmusikk til Charles Perraults eventyr om Tornerose (eller Prinsessen i den sovende skogen som den heter i boken «Gåsemors eventyr»), kastet han seg inn i prosjektet med stor iver. Komposisjonen ble fullført i 1889, som den andre av hans tre balletter. Han mente selv at Tornerose ble den mest velskrevne av dem, noe mange musikkvitere senere har sagt seg enige i.

    Bare fire dager etter uroppførelsen av hans sjette symfoni, Pathetique, 6. november 1893, døde han. Eksakt dødsårsak og omstendigheteneer ukjente, men det er alment antatt at han begikk selvmord. Tsjajkovskij ble gravlagt i Tikhvin-gravplassen ved Aleksander Nevskij-klosteret i St. Petersburg.

    Tornerose - Eventyret om prinsessen som sover i hundre år, Tsjajkovskijs nydelige musikk og klassisk ballett i storslått keiserlig stil ser ut til å være en uslåelig kombinasjon.

    Fun-facts

    Morsomme fakta om arbeidet bak Tornerose (fra 2006)

    Fra rekvisitten: 

    En person har periodevis jobbet med rekvisittene i mer enn seks måneder. I tillegg har snekker, malersal og tapetserer laget de fleste møblene – som også er definert som rekvisitter. Vanligvis er det mulig å kjøpe endel rekvisitter ferdig produsert, men her er det aller meste laget for hånd, eller gjort om til det ugjenkjennelige.

    Selv om dette ikke er noe eksepsjonelt stort rekvisittstykke hva mengde angår, har det som er, vært tidkrevende å ferdigstille. For eksempel er hver eneste rose (ca. 300 stk) og blad malt for hånd, perledekorasjoner og gulldusker er laget, og så videre ... Mange av rekvisittene har måttet gå gjennom flerfoldige prosesser. 

    Scenograf Sandra Woodall stiller høye krav til utføring, detaljer og materialfølelse. Mye tid er brukt til å finne fram til de riktige grunnmaterialene og teknikkene. I tillegg til det estetiske, som er scenografens område, skal rekvisittene også fungere i bruk for danserne og tjene koreografien forøvrig.

    Fra systuen:

    Kostyme defineres som det danseren har på seg, fra topp til tå, og i dette tilfellet har 40 personer vært involvert i kostymeproduksjonen. Totalt sett ble det brukt ca 18 600 arbeidstimer.

    Til sammen er det 239 kostymer – 121 herrekostymer og 118 damekostymer.

    56 klassiske og 33 romantiske tutuer, og til disse går det med 1768 meter tyll.

    Totalt stofforbruk til produksjonen er beregnet til 6300 meter, hvorav mangfoldige meter er farget og trykket ved eget fargeri.

    Til de 16 blå nymfene er det laget 2686 stoffstjerner for hånd.

    Til herrene er det farget inn 110 ben-trikoter.

    Det er sydd og limt på totalt 37 200 Swarovski-stener på kostymene – for hånd, sten for sten. I tillegg går det med tusenvis av perler og paljetter. Hundrevis av meter med blonder og dekorbånd, broderte blomster, paljettmotiver, blondemotiver, sløyfer og annet er også sydd på for hånd.

    Fra snekkerverkstedet: 

    Vi har arbeidet i flere måneder med møbler, plattinger og andre elementer av varierende art. 

    Til en del av elementene var nødvendig med ekstern hjelp. ”Heksegryta” ble produsert i Fredrikstad, som et ledd i grunnutdanning innen arbeid med plast. Verkstedene deltok med 2 personer fra snekkerverkstedet og 2 personer fra malerverkstedet. En del tredreiingsarbeid har også vært satt bort til en hyggelig pensjonert tredreier.

    Fra metallverkstedet:

    Til denne produksjonen har det ikke vært det helt store arbeidet, men vi har jobbet med med kandelabrene og noe oppheng for lamper. Ellers må dette verkstedet trå til med diverse oppheng og beslag av forskjellig art.

    Fra tapetserverkstedet:

    Vi har bidratt med diverse arbeid som grunnlag for alle teppene som malersalen har arbeidet med. I tillegg har det vært stopping og trekking av møbler og annet til forestillingen. 

    Fra malersalen:

    5 personer  jobbet med Tornerose mer eller mindre sammenhengende i 9 måneder. Scenografien består i hovedsak av malte scenetepper som henges i snorloftet, ca. 3200 m2 malt tekstil. Produksjonen er den største i antall m2 i Operaens historie (2006). 

    I rollene

    Hovedroller

    • Aurora

      Yolanda Correa
      Spiller følgende dager
      • 06.06.2013
      • 14.06.2013
      • 17.06.2013
      • 19.06.2013
      Natasha Jones Dale
      Spiller følgende dager
      • 08.06.2013
      • 16.06.2013
      • 20.06.2013
      Miharu Maki
      Spiller følgende dager
      • 11.06.2013
      • 15.06.2013
      Chihiro Nomura
      Spiller følgende dager
      • 21.06.2013
    • Prins Florimund

      Yoel Carreño
      Spiller følgende dager
      • 06.06.2013
      • 14.06.2013
      • 21.06.2013
      Philip Currell
      Spiller følgende dager
      • 08.06.2013
      • 16.06.2013
      • 20.06.2013
      Gakuro Matsui
      Spiller følgende dager
      • 11.06.2013
      • 15.06.2013
      Dirk Weyershausen
      Spiller følgende dager
      • 17.06.2013
      • 19.06.2013
    • Carabosse

      Ingrid Lorentzen
      Spiller følgende dager
      • 14.06.2013
      • 19.06.2013
    • Syrinfeen

      Clair Constant
      Spiller følgende dager
      • 06.06.2013
      • 11.06.2013
      • 15.06.2013
      • 17.06.2013
      • 20.06.2013
      Hedda Staver Cooke
      Spiller følgende dager
      • 08.06.2013
      • 14.06.2013
      • 16.06.2013
      • 19.06.2013
      • 21.06.2013
    • Prinsesse Florine

      Miharu Maki
      Spiller følgende dager
      • 06.06.2013
      • 17.06.2013
      • 19.06.2013
      • 21.06.2013
      Emma Lloyd
      Spiller følgende dager
      • 08.06.2013
      • 14.06.2013
      • 16.06.2013
      Kathryn Walsh Thomas
      Spiller følgende dager
      • 11.06.2013
      • 15.06.2013
      • 20.06.2013
    • Blåfuglen

      Osiel Gouneo
      Spiller følgende dager
      • 06.06.2013
      • 11.06.2013
      • 15.06.2013
      • 17.06.2013
      • 19.06.2013
      • 20.06.2013
      • 21.06.2013
      Gakuro Matsui
      Spiller følgende dager
      • 08.06.2013
      • 14.06.2013
      • 16.06.2013

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 645 NOK
    • /
      2 pauser

    juni 2013

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt