6. februar

Vilde Frang og kammerorkestret Arcangelo

Den norske fiolinistvirtuosen til Operaen med fiolinkonserter av Mozart

Intro

Den unge norske fiolinisten Vilde Frang har erobret verden med sitt virtuose og følsomme spill. Nå inntar hun Hovedscenen sammen med kammerorkesteret Arcangelo.

Vilde Frang startet sin fiolinkarriere tidlig: 10 år gammel debuterte hun som solist med Kringkastingsorkesteret, og to år etter opptrådde hun med Oslo-Filharmonien, etter invitasjon fra selveste Mariss Jansons. Etter studier i Norge og Tyskland har hun på kort tid markert seg som en av de mest spennende og særpregede blant en ny generasjon solister.

«Musikken sprudler som den edleste champagne. Hennes intonasjon er perfekt, hennes frasering er så naturlig at jeg nesten mangler ord», skrev Dagsavisens anmelder etter Frangs innspilling av Mozarts fiolinkonserter i A- og B-dur med kammerorkestret Arcangelo i februar 2015.

Nå tar fiolinisten med seg begge disse fiolinkonsertene av tenåringen Mozart til Operaen, hvor hun – som på innspillingen – deler scenen med Arcangelo, et ensemble som siden oppstarten i 2010 har markert seg som et av Englands ledende. Det spilles både på historiske og moderne strenger, det hele under ledelse av orkestrets kunstnerisk leder og grunnlegger, Jonathan Cohen.

Hør Vilde Frang spille og snakke om innspillingen med Arcangelo:

https://www.youtube.com/watch?v=zTICZLpAU6M

https://www.youtube.com/watch?v=ZavflpTemPU

  • Introduksjon i Formidlingssenteret kl. 17.30, ved Sigmund Jaang
  • Medvirkende Vilde Frang, fiolin / Jonathan Cohen, dirigent / Arcangelo

    Program

    Franz Joseph Haydn 
    Symfoni nr. 47 i G-dur

    Wolfgang Amadeus Mozart 
    Fiolinkonsert nr. 5 i A-dur, K.219

    Pause

    Wolfgang Amadeus Mozart
    Symfoni nr. 29 i A-dur
    , K.201
    Fiolinkonsert nr. 1 i B-dur,  K.207

     

    Om musikken

    På kveldens konsertprogram er det 2 komponister som skal få gjøre seg gjeldende, W. A. Mozart og Joseph Haydn, som  sammen med Beethoven regnes som de to fremste  komponistene fra wienerklassisismen.

    Og programmets verker er da også som skreddersydd for kveldens utøvere, Vilde Frang i samspill med Arcangelo.

    Joseph Haydns symfoni nr. 47 ble skrevet i 1772, på et tidspunkt da Mozart fremdeles var tenåring, men  likevel på god vei til å gjøre seg sterkt gjeldende i musikklivet.

    Haydn skrev i alt hele 104 symfonier, og nr. 47, med tilnavnet "Palindrome" etter tredjesatsen, som ikke minst Mozart hadde stor sans for, ble sannsynligvis skrevet i 1772.

    Mozart komponerte  sin symfoni nr. 29 i 1774 da han allerede hadde skrevet 28 av sine 41 symfonier, sin unge alder til tross. Den blir sammen med nr. 25 sett på som kanskje den mest interessante av symfoniene fra Mozarts tidlige periode.

    Han  skrev "bare" til sammen  5 fiolinkonserter, i motsetning til hele 28 klaverkonserter, og samtlige 5 ble skrevet i 1775!  Riktignok har senere forskning sådd tvil om riktigheten av dette. Men uansett hadde den fiolinspillende komponist tydeligvis seg selv i tankene med disse konsertene, og sannsynligvis var hans senere prioritering av sin egen pianistkarriere en medvirkende årsak til at det deretter ble stopp med fiolinkonserter videre i komponistkarrieren.

    Mozarts Rondo i B-dur er også forbundet med hans fiolinkonsert nr.1,  men rondoen fremføres vanligvis som et eget konsertstykke for fiolin og orkester, og tredjesatsen i fiolinkonserten er dermed vanligvis som her den originale sistesatsen.

    Fiolinkonsert nr. 5 er vel den mest fremførte og dermed den mest kjente av Mozarts fiolinkonserter. Den blir også ofte kalt "den tyrkiske", og ble urfremført i Salzburg i 1775. Akkurat som i den første konserten er oppbyggingen av de tre satsene rask – langsom – rask. Også denne konserten har tidligere vært spilt med en alternativ sats, her en Adagio for fiolin og orkester, som  sannsynligvis var  tenkt som en alternativ erstatning for den langsomme andresatsen.

    Dersom vi kan stole på de historiske kilder, konstaterer vi at hele aftenens program er komponert innen en periode på bare 3 år!

     

     

     

    Biografier

    Vilde Frang

    Vilde Frang er kjent for sitt utsøkte lydbilde og virtuositet verden over, og er i stadig utvikling til å bli en av de mest ettertraktede unge fiolinistene på konsertplattformen. I 2012 var hun eneste mottaker av Credit Suisse-prisen for unge artister, noe som førte til den bejublede debuten hennes med Wiener Philharmoniker under Bernard Haitink på Lucerne-festivalen.

    Hun opptrer stadig med de ledende orkestrene, og blant de siste høydepunktene hennes kan nevnes opptredener med Philharmonia Orchestra, Leipzig Gewandhaus Orchester, nederlandske Radio Filharmonisch Orkest, Oslo-Filharmonien, Mahler Kammerorkester, Orchestre de Paris, det bayerske kringkastingsorkester og NHK symfoniorkester. 2015-16-sesongen byr på debuter med Orchestre philharmoniqie de Radio France, det belgiske nasjonalorkesteret, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin og NDR Sinfonieorchester Hamburg. Hun vil debutere med Berlinfilharmonien og Sir Simon Rattle som del av den årlige Europa-konserten deres. Hun har også samarbeidet med dirigenter som Vladimir Ashkenazy, Mariss Jansons, Ivan Fischer, Krzysztof Urbanski, James Gaffigan, Vladimir Jurowski, Vasily Petrenko, Jakub Hrusa, Paavo Järvi, Esa-Pekka Salonen og Yuri Temirkanov.

    Vilde er en ivrig kammermusiker, og er stadig å se på festivaler i Salzburg, Verbier, Lucerne, BBC Promenade Concerts i London, Rheingau, Lockenhaus, George Enescu-festivalen og Vårfestivalen i Praha. Fra 2012 til 2015 var Vilde en «Junge Wilde»-artist ved Konzerthais Dortmund, hvor hun opprettet flere kunstprogrammer, og i 2016 vil hun være huskomponist under Mecklenburg-Vorpommern-festivalen. Samarbeidspartnerne hennes var blant andre Gidon Kremer, Yuri Bashmet, Lawrence Power, Nicolas Altstaedt, Steven Isserlis, Truls Mørk, Leif Ove Andsnes, Martha Argerich og Ébène-kvartetten.

    Vilde har turnert internasjonalt med konsertpartneren sin, Michael Lifits. Duoen har opptrådt på konsertsteder som Concertgebouw, Misikverein, Berliner Philharmonie, Royal Albert Hall, Tonhalle Zurich, Bozar i Brussel, samt som del av Vancouver Recital Series, Boston Celebrity Series og San Francisco Performances. Duoen vil spille sin første konsert i Carnegie Hall i New York i mars 2016.
    Vilde Frang er en eksklusiv Warner Classics-artist, og innspillingene hennes har mottatt flere priser. Hun har mottatt Edison Klassiek-prisen, Classic BRIT Award, redaktørens pris fra Gramophon, «Diapason d’Or» fra Diapason, Deutsche Schallplattenpreis og Echo Klassik-prisen.

    Vilde ble født i Norge i 1986, og ble engasjert til å debutere med Oslo-Filharmonien av Mariss Jansons som tolvåring. Hun studerte ved Barratt Due musikkinstitutt i Oslo, med Koja Blacher ved Musikhochschule Hamburg og Ana Chumachenco ved Kronberg-akademiet. Hun har også samarbeidet med Mitsuko Uchida som vinner av Borletti-Buitoni Trust-stipendet i 2001, og var stipendiat 2003-2009 i Anne-Sophie Mutter-stiftelsen.
    Vilde Frang spiller på en Jean-Baptiste Vuillaume fra 1864.

    Jonathan Cohen, dirigent

    Jonathan Cohen har skapt seg et navn blant de fremste av dagens engelske utøvere. Med en karriere både som cellist og cembalist som ballast er det nå dirigering som tar mer og mer plass i hans kalender.

    Han har også en stor kjærlighet til kammermusikk, og foruten sin dirigentgjerning med Arcangelo er han også tilknyttet Les Arts Florissants og Tetbury Festival.

    Hans dirigentkarriere skyter nå for alvor fart, og de siste sesongene har han samarbeidet med flere av de ledende europeiske kammerorkestre og symfoniorkestre.Etter sin debut med Figaros bryllup i Nederland, er han nå klar for Glyndebourne med samme opera.

    Arcangelo, orkester

    Arcangelo er et relativt nystartet engelsk kammerorkester (2010) som allerede har inntatt mange av prestisjesalene både i Europa og Amerika.

    Orkestret er attraktivt både for dyktige kammermusikere og solister, og det behersker både gamle og moderne instrumenter.

    Stifter og kunstnerisk leder er Jonathan Cohen, og sammen har de allerede utgitt en rekke prisbelønte innspillinger, bl.a. en Gramophone Award i 2012.

    Blant flere innspillinger er det vel verdt å nevne fjorårets utgivelse med fiolinkonserter av Mozart med Vilde Frang som solist, en innspilling som raskt inntok en førsteplass i «The Sunday Times classical album of the week».

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 395
    • /
      1 pause

    februar 2016

    Ferdigspilt