24. februar–4. mars

winter guests: Lilly & George

Hvordan påvirker våre foreldres erfaringer og valg oss?

Ferdigspilt

Intro

I teaterstykket Lilly & George konfronterer Alan Lucien Øyen og Andrew Wale sine foreldre med valg og avgjørelser de har tatt på vegne av seg selv og barna. To monologer – en på norsk, en på engelsk – danner en helhet der motsetningsfylte følelser utspiller seg: kjærlighet og bitterhet, død og undring.

Gjennom barndommen blir våre foreldres erfaringer og valg våre referansepunkter, og danner grunnlaget for hvordan vi oppfatter og forholder oss til verden. Vi må anta at våre foreldres foreldre påvirket dem på samme måte, men til tross for deres beste intensjoner - hvorfor ender vi iblant opp med å bli den type mennesker våre foreldre advarte oss mot?

Andrew Wale og Alan Øyen - som har skrevet flere skuespill sammen for winter guests - snakket om å bygge en historie rundt samtaler mellom seg selv og sine egne foreldre, der de konfronterer mødrene og fedrene med de valg og beslutninger de gjorde for sin egen del, og også de som ble gjort på vegne av barna.

For Alan har det alltid vært noe rørende ved såkalte "vanlige" folk: den middelaldrende kvinnen med de tunge bæreposer som sitter alene på en bussholdeplass, som lever et nøysomt liv med få krav. Kanskje dette har noe å gjøre med hvordan han opplevde sin egen mors liv; men hva med hans mors mor, Lilly?

Og Andrews minner fra sin mors far, George: en varm, høy og humoristisk mann, blandet med bildet av en liten, skrøpelig kropp i et begravelseskapell.

Det er ikke godt å si hvor biografisk autentisk Lilly & George er – den fiktive rollen avhenger av hvem som forteller historien, og ingen historie tilhører en person alene. Men som alltid vil kjærlighetens, livets og forståelsens vev ha islett av av bitterhet, død og uforstand.

I forsøket på å avdekke de ulike trådene i våre slektningers historier, regner vi ikke med at vi skal træ om vår egen historie, eller veve trådene sammen til et nytt historieteppe, som skildrer umulig perfekte liv. Vi er ute etter å finne mangler, og prøver å forstå hvorfor vi har dem. Vi leter etter hullene – vel vitende om at vi, i likhet med alle vi noensinne har elsket, vil komme til å falle gjennom dem ...

«Desse motpolane skaper ein heilskap som gjer den enkelte forteljinga sterkare», skrev scenekunst.no etter urpremieren høsten 2012, og oppsummerte: «Lilly & George er godt teater.»

Med Alan Lucien Øyen som huskoreograf tilføres huset vidtspennende sceniske uttrykk. Øyen beveger seg ubesværet fra balletten Petrusjka til Stravinskys musikk, til fem timer ellevilt teater i Coelacanth, som i 2013 ble nominert til Osloprisen av Natt & Dag. Og ikke minst fikk forestillingen 4 Hedda-nominasjoner og pris for beste scenetekst!

Produsert av winter guests i samproduksjon med Bærum Kulturhus, BIT Teatergarasjen og Carte Blanche. Støttet av Kulturrådet og Bergen kommune. 

  • Regi Alan Lucien Øyen
  • Manus Yvonne Øyen, Andrew Wale og Alan Lucien Øyen
  • Scenografi Alan Lucien Øyen og Martin Flack
  • Kostymer Stine Sjøgren
  • Film og projeksjoner Martin Flack
  • Lysdesign Torkel Skjærven
  • Lyddesign Gunnar Innvær
  • Medvirkende Yvonne Øyen og Andrew Wale

    Video

    Fra Lillys monolog
    Fra Georges monolog

    Forestillingsdatoer

    Ferdigspilt

    • Scene
      :
      Scene 2
    • Pris
      :
      100 - 300
    • /
      1 pause

    februar 2015

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt
    Ferdigspilt

    mars 2015

    Ferdigspilt
    Ferdigspilt