8.–17. september

Ballerina

Urpremiere på opera av Synne Skouen og Oda Radoor

Intro

Velg dato og klokkeslett

Ballerina tar oss med inn i den autistiske tenåringsjenta Malins verden. Der finnes den dype dammen og den store fuglen, sirkushesten, tuntreet Herr Carl, knirkegrinda onkel Anton, og møllesteinen fru Ludovica – alle med «blå stemmer».

Synne Skouens nye kammeropera er basert på hennes far Arne Skouens skuespill med samme navn fra 1976, og er skrevet om til opera-libretto av Oda Radoor. I det sterke dramaet om en kriserammet familie får Malins indre verden spille seg ut i musikken.

En mors valg

Malins mor, Edith, en tidligere ballerina, har stått overfor valget om å følge Malin til en institusjon, etterlate henne der og leve med smerten – eller å ta henne med hjem igjen. Edith valgte det siste, noe som ødela en familie.

Malin ble omdreiningspunktet i Ediths liv – Malin og hennes verden er også omdreiningspunktet i Ballerina. Gjennom den klassiske ballettens strenge, men kontrollerte språk og posisjoner finner Malin og Edith en måte å kommunisere på. Men hvem skal lære seg disse kodene, ta over Malin og byrden når Edith ikke finnes mer?

Ny norsk opera

Synne Skouen er en av våre fremtredende norske samtidskomponister. Blant hennes viktigste verker finner vi balletten Volven, urfremført av Nasjonalballetten høsten 1989 i Kjersti Alvebergs koreografi. Skouen har komponert for blant andre Festspillene i Nord-Norge, Festspillene i Bergen, Oslo Kammermusikkfestival, Oslo Grieg Festival, Ny Musikk, Den Norske Opera, NRK Fjernsynet og Radioteatret.

Hun har også laget musikk for teater og film og har en rekke ganger samarbeidet med dramatikeren Cecilie Løveid. I tillegg har hun hatt en rekke andre viktige roller i norsk kulturliv: som musikkskribent, redaktør og kritiker, musikksjef i NRK P2, kultursjef i NRK og leder i Norsk Komponistforening.

Presenteres i samarbeid med Ultimafestivalen

 

  • Musikk Synne Skouen
  • Libretto Oda Radoor, basert på Arne Skouens skuespill
  • Musikalsk innstudering Bjarne Sakshaug
  • Regi Hilde Andersen
  • Scenografi og kostymer Bård Lie Thorbjørnsen
  • Lysdesign Ingrid Tønder
  • Produksjonsdramaturg Jonas Forsell
  • Medvirkende Ensemble fra Operaorkestret

    • Pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Edith

      Hege Høisæter
      Spiller følgende dager
      • 8. sep 2017
      • 10. sep 2017
      • 12. sep 2017
      • 13. sep 2017
      • 16. sep 2017
      • 17. sep 2017
    • Malin

      Silje Marie Aker Johnsen
      Spiller følgende dager
      • 8. sep 2017
      • 10. sep 2017
      • 12. sep 2017
      • 13. sep 2017
      • 16. sep 2017
      • 17. sep 2017

    Synne Skouen om å skrive opera

    Om å lage opera

    Tekst: Synne Skouen

    Min lærer, komponisten Finn Mortensen, fikk studentene til selv å skrive ut alle stemmer i orkesterverket vi måtte levere til eksamen. For, som han sa: Hvis dere oppdager at tubaisten bare har fått én tone å spille, så har dere lært noe.

    Dette fortalte jeg til en annen komponist, Antonio Bibalo, en gang jeg besøkte ham i Larvik, og da lærte jeg én ting til: Hvis den tonen er viktig, sa Bibalo, så er det ok.

    Dette poenget skal jeg komme tilbake til.

    Men først skal jeg si noen ord om sirkus, som jeg elsker, og som kanskje var min barndoms opera. For jeg kom ikke i operaen før jeg var i tenårene, men da ble det også kjærlighet ved første blikk, og den har aldri gått over.

    Men altså sirkus: Noen elsker akrobatenes virtuoseri under kuppelen. Jeg elsket klovnene og musikken. Ok, jeg var veldig redd for at akrobatene faktisk skulle falle ned, men de gjorde jo ikke det. Det perfekte har for det meste kjedet meg. Jeg er mye mer opptatt av det som er i den andre enden. Musikk som intime betroelser, et sted der jeg må tørre å uttrykke sånt som jeg aldri våger å si ellers. Og der angsten for å være banal må overvinnes, hver gang.

    Så da er det kanskje litt risikabelt å lage opera? Riktignok en kammeropera, men kommer jeg til å klare å lage intimkunst av den?

    Fordi virtuose prestasjoner står så sterkt i det klassiske musikklivet, ganske særlig i opera og ikke mindre i samtidsopera – så har jeg lyst til, fra komponistens ståsted, å si noe om isdans.

    Teknikk og tuba

    En komponist kjenner ofte på forventningen om å skulle lage noe som liksom viser fram musikerne/sangernes beste sider; på sett og vis forventes vi å leve opp til utøvernes nivå, eventuelt strekke det enda noen virtuose hakk. Det er her poenget med isdans kommer inn: Vi driver jo ikke med VM i isdans, sier jeg med jevne mellomrom til meg selv, der det gjelder å vise fram den aller beste teknikken.

    Jeg ville lyve om jeg ikke innrømmet at jeg kjenner på flinkhetskravene, men jeg er blitt – vel: «flinkere» – til ikke å være så opphengt i det. Det er ingen floskel at det er nødvendig å finne seg sjæl, sin egen stemme, og etter hvert skjønner man at man ikke kan skrive noen annen musikk enn den man har i seg, og som vil ut.

    Det innebærer at jeg risikerer å henvende meg bare til en del av en sangers potensiale – «det som musikken trenger». Det kan være mye flott og halsbrekkende en sanger kan som hen ikke får vist i min musikk, fordi jeg er ute etter noe helt annet. Derav mitt åpningspoeng med den skarve tubatonen. Det hender man må være tuba.

    Til gjengjeld hører jeg nokså fort om en sanger eller musiker har akkurat det jeg trenger, og det hender nesten alltid at jeg får noe av dem som jeg ikke visste at jeg ville ha. Musikk er alltid medskaping.

    Røvertokt?

    Jeg arbeider best når jeg vet hvem jeg skriver for.

    Det betyr ikke at jeg vil ha utøverne helt inn i arbeidsværelset, jeg er nokså sky sånn. Det som foregår der kan være temmelig fragilt, og det kan også binde musikkskapingen å stå for tett på utøveren. Det trengs faktisk litt avstand, et rom der fantasien kan fly.

    Felles workshops, derimot, har jeg hatt stort utbytte av, men det fordrer for min del at jeg har laget noe konkret i forkant, som kan prøves ut. Hvis du samarbeider med musikere som er drevne til å improvisere, kan det lett skje at du blir presentert for moduler som er utøverens spesiale, og så er du raskt ute på røvertokt. Et skapende samarbeid er et finmasket gi og ta, men jeg har de beste erfaringene fra å lage noe selv i eget arbeidsrom først, og så bygge videre på det som da skjer «på gulvet».

    En sanger kan løfte det du har tenkt og notert til uante høyder. Naturligvis også det motsatte, men med dagens standard på utøvere skjer det ikke ofte!

    Synne Skouen diskuterer med regissør Hilde Andersen

    Synne Skouen og regissør Hilde Andersen samarbeider tett

    Credo

    Hva er det så jeg for min del er ute etter? Det kan synes elementært, og det er det: Musikalitet, framfor alt. Nærvær. Å få en tekst, en dialog, og ikke bare musikken til å synge. Å kunne være, og synge, veldig stille. Å tåle, og fylle pauser. Timing. Enkelhet. Å bære noe helt alene i et stort rom. Uten for mange fakter.

    Sånt bare en god, klassisk skolert sanger kan.

    Som en følge av dette har jeg insistert på, og heldigvis fått lov til, å skrive et verk for Scene 2 i Bjørvika, der ti musikere og seks sangere er på scenen, uten dirigent, uten noen musikalsk ledelse. De må være hverandres med- og motspillere. Jeg vil ha en opera som beveger seg sømløst, organisk, fra første til siste takt, og der all tekst skal være like tydelig som musikken. Der alt egentlig hviler i regi og samspill – som i teatret. Det legger rimeligvis noen begrensninger på samspillets kompleksitet.

    Men det er opera.

    Den som sier at det er kunstig å synge til hverandre i stedet for å snakke, har ikke holdt det første barnet sitt i armene og kjent sangen komme så lett som bare det.
    Alt begynner der.

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Ballerina

    • Scene
      :
      Scene 2
    • Pris
      :
      100 - 395 NOK
    • /
      Ingen pause

    september 2017

    Billettstatus
    Få billetter
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    • Pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort