4. februar–3. mars

Carmen – en ballett av Liam Scarlett

Fortellingen om rebellen Carmen som ballett

Intro

Velg dato og klokkeslett

Nasjonalballettens Carmen er tilbake, til Georges Bizets velkjente musikk. Koreograf Liam Scarlett har laget en dampende og dramatisk, klassisk ballett, som ble møtt med begeistring og fulle hus etter urpremieren våren 2015. 

«Carmen som ballett er sirkus, tragedie og kostymedrama, elegant koreografert og med Carmens hjerteskjærende historie i sentrum», skrev Aftenposten.

For den kompromissløse Carmen som insisterer på å elske hvem hun vil, blir møtet med Don José skjebnesvangert. Likevel ønsker koreograf Scarlett å vise kjærligheten mellom karakterene og hva som driver dem:

«Jeg vil at du som publikum skal ha empati med både Carmen og Don José. Jeg har forsøkt å gjøre dette til en så stor kjærlighetsfortelling som mulig, selv om det ender med et mord.»

Scarlett og designer Jon Bausor har lagt historien til 1930-tallets Spania, like før borgerkrigen bryter ut. Det er en verden der alle slåss for seg selv, der du må gjøre det du må for å overleve. Her er dansescener så heftige at vi tror du vil sitte ytterst på stolkanten, alt tolket og levendegjort av Nasjonalballettens sterke dansere. Georges Bizets fengende og forførende musikk er orkestrert om av Martin Yates.

«Magisk», «fantastisk», «brennheit», var noen av beskrivelsene som ble delt i sosiale medier. Nå skal igjen historien om den frihetssøkende forføreren danses.
Britiske Liam Scarlett er «Artist in Residence» ved Royal Ballet i London, og en av verdens mest ettertraktede koreografer. Tidligere har han skapt Ildfuglen og Vespertine for Nasjonalballetten.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Koreografi Liam Scarlett
  • Musikk Georges Bizet, arr. Martin Yates
  • Scenografi og kostymer Jon Bausor
  • Lysdesign James Farncombe
  • Musikalsk ledelse Martin Yates / Per Kristian Skalstad
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret

    • Introduksjon

      Gratis introduksjon før forestillingen

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Har du allerede billetter?

      Bestill pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Kjøp gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Intervju med Liam Scarlett

    Vondt og vakkert

    – Jeg vil at dere skal føle med dem begge, både Carmen og Don José, sier koreograf Liam Scarlett.

    Han er tilbake, hører vi det jubles blant både ansatte og publikum. Og ja, for tredje gang gjester britiske Liam Scarlett Den Norske Opera & Ballett, denne gangen med Georges Bizets Carmen – i ballettversjon. Høsten 2013 forførte han oss først med ny koreografi til Igor Stravinskijs Ildfuglen som en del av forestillingen I Fokines verden, og deretter med det makeløst vakre barokkverket Vespertine. Nå trår han til med sin første helaften med fullt orkester.

     – Det finnes ikke noe vakrere enn å se to som elsker hverandre. Det finnes heller ikke noe verre enn å se en som ikke blir elsket tilbake. Kjærligheten er kilden til så mye – glede, krig, maktkamp, sier Liam Scarlett. 

    Og ja, kjærligheten driver folk til både gode og vonde ting. Men:

    – Jeg vil at du som publikum skal ha empati med både Carmen og Don José. Jeg har forsøkt å gjøre dette til en så stor kjærlighetsfortelling som mulig, selv om det ender med et mord.

    Dødsdømt

    28 år gamle Liam Scarlett fra Ipswich er den talentfulle danseren som likevel valgte å bli koreograf allerede mens han var tidlig i 20-årene. I 2012 ble stillingen som huskoreograf opprettet spesielt for ham ved The Royal Ballet i London. Siden har ballettsjefer over hele verden drømt om at han skal komme på besøk til akkurat dem for å «oversette musikk til levende liv og bevegelse», som han selv har kalt det.

    Og nå er han altså her i Bjørvika. Igjen.

    – Vi skjønner det fra det første møtet mellom Carmen og Don José, at dette er dødsdømt. Det er nettopp det som ofte er det vidunderlige ved tragedier, det at du vet at historien ender helt galt, men likevel bare må sitte der og se dramaet utspillet seg. Tenk bare på Romeo og Julie. Allerede i åpningsscenen får vi frampek om at dette ender i døden. Du sitter der og ser hvor veldig forelsket de er og har bare lyst til å si nei, stopp dette! Men du kan ikke gjøre noe annet enn å sitte og se at det skjer.

    Det er nettopp slik han snakker det meste av tiden: om oss. Han er usedvanlig opptatt av oss, vi som sitter i salen. Hva ser vi? Hvordan har vi det?– Vi har lykkes om folk glemmer hvor de er den tiden forestillingen varer. Jeg tror folk oppsøker kulturelle opplevelser for å kunne leve ut fantasier. Og jo mer farlig det er, det som skjer på scenen eller lerretet, jo mer kick får du. For selv sitter du jo farefritt på stolen din, i trygge omgivelser. Da er det bare å gi seg hen.

    Intense og rå følelser

    Men kniven som Don José trekker, blodet, den livløse kvinneskikkelsen på gulvet…. Hvordan kan vi gi oss hen til noe så grusomt?

    – Jeg har diskutert dette med danserne, om muligheten for at alle, selv det mykeste mennesket, er i stand til å drepe av kjærlighet. Det handler om hvorvidt man åpner den boksen inni seg eller ikke, og om omstendighetene i livet ditt.

    Scarlett ser Don José som en småbygutt som plutselig møter kjærligheten. De intense, rå følelsene setter ham helt ut og gjør at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg. Og Carmen forstår ikke alvoret. Hun synes bare det er gøy å ildne opp under Don José.

    – Han er bare et menneske som er på feil sted til feil tid, tror jeg.

    Også Carmen er egentlig et helt vanlig, skjørt menneske.

    – Alle tror hun har fullstendig kontroll. Og ja, hun er en femme fatale, med et språk basert på sex, der hun manipulerer menn. Hun lever i en tid der det ikke er så mange andre måter for en kvinne som henne å hevde seg på. Men egentlig ønsker hun bare å bli elsket, sier Scarlett. Møtet med Don José gjør noe med henne.

    – Don José enser på en måte ikke verden rundt, og det er noe av dette hun først dras til. Forholdet til ham mykner noe opp i henne, bringer fram dette barnet i henne som hun kanskje ikke har anerkjent tidligere. Ved at Don José er hennes motsats på så mange måter, naiv og åpen, åpnes noe i henne. Jeg tror det er en lengsel etter å være mer som Don José som trekker henne mot ham.Bare vi ser den sårbare Carmen, vi som sitter i salen.

    – Når hun er alene, kommer hun ut av skallet hun har bygget rundt seg selv.

    Blander fortid og nåtid

    De fleste kjenner Carmen best som opera, skrevet av franske Georges Bizet for mer enn 140 år siden. Men Liam Scarlett er ikke den første som lager ballett av denne historien – det har så ulike koreografer som Alberto Alonso og Didy Veldman gjort før ham. Så hva kjennetegner Scarletts versjon av fortellingen?

    – Jeg har skrelt vekk mye overflødig i et forsøk på å gjøre den mest mulig realistisk, med troverdige karakterer. Scenograf og kostymemaker Jon Bausor og jeg har lagt historien til 1930-tallets Spania, like før borgerkrigen brøt ut i landet. Vi er i et miljø som er på randen av kaoset, preget av mye mistenksomhet og spenning. Det er en verden der alle slåss for seg selv, der du må gjøre det du må for selv å overleve.

    Han har samarbeidet med Jon Bausor ved tre anledninger tidligere, blant annet i en mørk og lummer utgave av Hans og Grete for The Royal Ballet i London, og i Ildfuglen .

    – Jeg beskriver en verden for Jon, og han gir meg den verdenen. Slik som nå i Carmen, der han har skapt et Spania for vel 85 år siden. Men samtidig får han inn injeksjoner av samtiden. Han mikser den historiske perioden og nåtiden slik at vi kjenner oss hjemme.

    «Spillet mellom skikkelsene er noe av det mest interessante å granske i enhver forestilling jeg arbeider med,» sa Jon Bausor i forbindelse med premieren på Ildfuglen.

    «Hvordan rollefigurene forholder seg til hverandre forteller meg når jeg skal gjenta elementer fra ett kostyme til et annet. Kryssreferanser mellom ulike skikkelser er en måte å signalisere at de på ett eller annet plan er knyttet sammen. Hvordan jeg gjør det, varierer. Det kan være i farger, stoffer, snitt og form, eller dekorative detaljer.»

    Spanske stereotypier

    – Bizet var fransk, men forsøkte å lage spansk musikk. Når en kultur gjør bruk av en annen, kryper klisjeene lett fram. Noe av det kan være morsomt å spille på, men samtidig er Carmen så mye mer enn bare en sensuell flamencodanser. Når det er sagt, må jeg jo understreke at Bizets musikk er helt fantastisk, noe av det beste som er skrevet. Noen av kjærlighetsduettene er bare hjerteskjærende. Det er med stor respekt for verkets historie at jeg gjør dette. Jeg har jo ingen ønsker om å trampe på Bizet, sier Scarlett.





    Trailer

    Film av Yaniv Cohen fra 2015

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Carmen – en ballett av Liam Scarlett

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 745
    • /
      2 pauser

    februar 2017

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg

    mars 2017

    Billettstatus
    I salg

    Kjøp et abonnement som inkluderer Carmen – en ballett av Liam Scarlett

    Skredder Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Skredderabonnement!
    Pris avhenger av valgte forestillinger
    • Introduksjon

      Gratis introduksjon før forestillingen

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Har du allerede billetter?

      Bestill pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Kjøp gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort