17. november–13. januar

Così fan tutte

Kjærlighetsspill, bedrag og selvbedrag 

Intro

Velg dato og klokkeslett

Den prisbelønte teaterregissøren Jonas Corell Petersen iscenesetter Wolfgang Amadeus Mozarts komiske verk om begjærets alvor, Così fan tutte.

Det hele starter med et veddemål. To unge og selvsikre menn, Guglielmo og Ferrando, skryter av sine kjærester, Fiordiligi og Dorabella, og hvor trofaste de er. Den eldre og noe kyniske Don Alfonso spør hva disse kvinnene er laget av – er de ikke kjøtt og blod som oss? Gutta går med på å teste de to søstrene, for å bevise at de har rett. Dermed er scenen satt for et spill med forkledninger, rollebytter, erotikk og sjalusi. Hvor lenge kan vi holde på fasaden? Og hvor tro er vi egentlig, mot andre og mot oss selv?

Skolen for elskende

Così fan tutte beskriver forvandlingen fra unge menneskers uskyldige kjærlighet, via et maskespill regissert av Don Alfonso, til ny selvinnsikt – en personutvikling som skildres mesterlig gjennom Mozarts musikk.

Den fulle tittelen er Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti og betyr «Slik gjør alle kvinner, eller skolen for elskende». Når kjærligheten møter falskheten og bedraget konfronteres med selvbedraget, er Mozart og librettisten, Lorenzo da Ponte, aldri belærende. Likevel minner de oss på i denne bittersøte romantiske komedien at naturen er i konstant forandring – hjertet, begjæret og lysten er ikke noe unntak. I tillegg demonstrer Così fan tutte at det å elske handler mer om tro enn om bevis. «Te lo credo, gioia bella» – «Jeg tror deg, min kjære» er Guglielmo og Ferrandos siste ord.

Nye stemmer

Jonas Corell Petersen har allerede etablert seg som en av de fremste regissørene i en ny generasjon, med blant annet Unge Werthers lidingar, Røvarane og Eg/Ik/Ich/I på Det Norske Teatret, Øy, Vi tygger på tidens knokler og Baby på Nationaltheatret, Zoo på Black Box Teater og Teaterhuset Avantgarden, Bank på Rogaland Teater, Tro håp og kjærlighet på Trøndelag Teater og Othello på Staatstheater Braunsschweig.

Han er flere ganger nominert til Hedda-prisen og vant i 2013 i kategorien Årets barne- og ungdomsforestilling for Eg/Ik/Ich/I. I 2011 ble han tildelt prisen The European Fast Forward Award for young directors for Tro håp og kjærlighet på Trøndelag Teater.

Così fan tutte er Jonas Corell Petersens debut som operaregissør. Det er også den første operaforestillingen under vår nye musikksjef Karl-Heinz Steffens' musikalske ledelse.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

Jonas Corell Petersens «Cosi fan tutte» er blitt en underfundig forestilling som treffer en nerve.

  • Originaltittel Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti
  • Musikk Wolfgang Amadeus Mozart
  • Libretto Lorenzo da Ponte
  • Musikalsk ledelse Karl-Heinz Steffens
  • Regi Jonas Corell Petersen
  • Scenografi Christian Friedländer
  • Kostymer Dicki Lakha
  • Lysdesign Ellen Ruge

    • Introduksjon

      Gratis introduksjon før forestillingen

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Har du allerede billetter?

      Bestill pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Kjøp gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Guglielmo

      Davide Luciano
      Spiller følgende dager
      • 17.11.2016
      • 19.11.2016
      • 23.11.2016
      • 26.11.2016
      • 03.12.2016
      • 13.12.2016
      • 28.12.2016
      • 30.12.2016
      • 08.01.2017
      • 13.01.2017
    • Despina

      Eir Inderhaug
      Spiller følgende dager
      • 17.11.2016
      • 19.11.2016
      • 23.11.2016
      • 26.11.2016
      • 03.12.2016
      • 13.12.2016
      • 28.12.2016
      • 30.12.2016
      • 08.01.2017
      • 13.01.2017
    • Dorabella

      Ingeborg Gillebo
      Spiller følgende dager
      • 17.11.2016
      • 19.11.2016
      • 23.11.2016
      • 26.11.2016
      • 03.12.2016
      • 13.12.2016
      • 28.12.2016
      • 30.12.2016
      • 08.01.2017
      • 13.01.2017
    • Don Alfonso

      Luca Tittoto
      Spiller følgende dager
      • 17.11.2016
      • 19.11.2016
      • 23.11.2016
      • 26.11.2016
      • 03.12.2016
      • 13.12.2016
      • 28.12.2016
      • 30.12.2016
      • 08.01.2017
      • 13.01.2017
    • Ferrando

      Magnus Staveland
      Spiller følgende dager
      • 17.11.2016
      • 19.11.2016
      • 23.11.2016
      • 26.11.2016
      • 03.12.2016
      • 13.12.2016
      • 28.12.2016
      • 30.12.2016
      • 08.01.2017
      • 13.01.2017
    • Fiordiligi

      Natalia Tanasii
      Spiller følgende dager
      • 17.11.2016
      • 19.11.2016
      • 23.11.2016
      • 26.11.2016
      • 03.12.2016
      • 13.12.2016
      • 28.12.2016
      • 30.12.2016
      • 08.01.2017
      • 13.01.2017

    Trailer og foredrag

    Forvikling, forkledning og himmelsk musikk i Così fan tutte
    Mye som skal på plass før forestilling! Così fan tutte trailer
    Introduksjonsforedrag Così fan tutte ved Katrine Hansteen (lydfil)
    Premieresamtale Così fan tutte, med bl.a. Jonas Corell Petersen, Karl-Heinz Steffens og Dag O. Hessen

    Handling

    1. akt

    De to offiserene Ferrando og Guglielmo er overbevist om at kjærestene deres, søstrene Fiordiligi og Dorabella, er trofaste. Den eldre Don Alfonso er skeptisk. Han vedder på at disse kvinnene ikke er bedre enn andre og at de kommer til å bedra dem innen dagen er omme, dersom de får muligheten. Ferrando og Guglielmo vedder imot og lover å gjøre nøyaktig som Alfonso sier når kvinnenes trofasthet skal settes på prøve.

    De to unge mennene later som om de må dra i krigen, til sine kjæresters store fortvilelse. Den mer erfarne Despina oppfordrer Fiordiligi og Dorabella til å ha det gøy i stedet og elske med dem de vil. Alfonso betaler sin gamle venninne Despina for å hjelpe ham med å vinne veddemålet.

    Ferrando og Guglielmo kommer tilbake i forkledning. De «fremmede» flørter med kjærestene sine, men blir avvist og later som de tar gift. Utkledd som doktor redder Despina de «forgiftede».

    2. akt

    Despina fortsetter å oppfordre Fiordiligi og Dorabella til å møte andre menn og more seg. Etter å ha tenkt seg nøye om, går de to med på en tur med hver sin utvalgte. Dorabella faller for Guglielmo (i forkledning), mens Fiordiligi står imot Ferrandos flørt.

    Guglielmo blir glad for å høre at Fiordiligi har vært trofast mot ham, mens Ferrando – som først tror de har vunnet veddemålet – blir rasende når han hører hva Dorabella har gjort. Guglielmo legger skylda på kvinnene og ber Alfonso å betale ham hans halvpart av gevinsten, men Alfonso minner ham om at dagen er ennå ikke over.

    Fiordiligi har bestemt seg for å reise ut i krigen og hjelpe sin Guglielmo, idet Ferrando dukker opp. Denne gangen lykkes han i å forføre henne.

    Det er klart for dobbelt-bryllup mellom søstrene og de to fremmede. Despina, nå i ny forkledning, skal sørge for at ekteskapskontraktene undertegnes. Men når militærmusikk høres, gjemmer mennene seg, for så å komme frem uten forkledning. Kvinnene må tilstå sin utroskap og mennene sitt bedrageri. Alfonso triumferer: Così fan tutte – Slik gjør alle kvinner.

    Intervju med regissøren

    Drama på vrangen

    Tekst: Maria Børja

    – Karakterene i Così fan tutte savner lidenskap, det at det skjer noe som gjør at de merker at de lever, sier Jonas Corell Petersen. I sin debut som operaregissør vil han vise både baksiden og forsiden av dramaet.

    Med den nye oppsetningen av Mozarts Così fan tutte, Nasjonaloperaens første i Bjørvika, gjør teaterregissør Jonas Corell Petersen (37) sin debut som operaregissør – på den største scenen han så langt har jobbet på.

    Den oslobaserte dansken hadde sitt gjennombrudd med Unge Werthers lidingar, der kjærlighetssorg førte Werther i døden, og har siden bemerket seg med forestillinger som Eg/Ik/Ich/I, om selvopptatthet, og humoristiske, eksistensielle evolusjonsdramaer som hans egne Vi tygger på tidens knokler og Øy. I oppsetningene er avstanden mellom publikum og utøverne ofte forsøkt gjort mindre, for eksempel ved at skuespillerne deler ut vafler eller akevitt til publikum, eller ved at skuespillerne spiller under eget navn.

    Pause fra dramaet

    Det var dermed naturlig for ham å begynne prosessen i Operaen med å spørre seg hvordan han kunne bevare intimiteten på en så sto scene. Blant annet brukes en overgang mellom sal og scene – et gjenbruk fra Tryllefløyten – der sangerne kommer ut i salen og henvender seg direkte til publikum. Ikke minst har teamet bak Così bygget en bakscene med to pauserom som filmes, hvorpå bildene overføres til fire skjermer over scenen. Her ser vi sangerne lage seg en kopp te på kjøkkenet eller løfte vekter på et treningsrom.

    – Det blir en kontrast til dramaet som utspiller seg på scenen. Bakscenen blir et sted karakterene kan ta pause og samle krefter på, for så å kaste seg inn i dramaet igjen, sier regissøren.

    Han har utfordret sangerne til å bruke sin egen personlighet: Hva i dem selv kan fungere i rollen?

    – Mer enn at utøverne spiller en figur, er jeg interessert i hva i dem selv som kan fungere i rollen. Det handler om å lete etter dramaet eller skape intriger for seg selv. Om man kjeder seg i livet, kan man begynne et nytt forhold eller gjøre det man er i slutt, eller man kan starte flere samtidig, sier han.

    Bort fra meningsløsheten

    Dramaet i Così er – enkelt oppsummert – at to søstre lar seg forføre av sin kjærestes kamerat i forkledning. Slik er egentlig alle med på et intrikat swingersparty.

    – Così viser framfor noe en higen etter å komme vekk. Karakterene savner lidenskap, at det skjer noe som gjør at de merker at de lever, sier regissøren.

    De som trekker i trådene og får det hele til å skje, er det eldre paret Don Alfonso og Despina. Petersen har videreutviklet deres historie i samarbeid med sangerne:

    – Don Alfonso og Despina har mer erfaring enn de unge parene, men de har gått seg fast i et mønster. Hvorfor gjør de som de gjør, hva er deres interesse i å få dem til å finne sammen igjen eller ødelegge kjærligheten?

    Petersens tolkning er at Don Alfonso og Despina trenger drama for å trives og elske. Om det ikke eksisterer mellom de to, må de skape det for andre.

    – Hvorfor lar de to unge parene seg så lett lede?

    – Det handler om å skape spenning. De forbinder dramaet med følelsen av å være forelsket – det blir noe å gjøre hvis forelskelsen går over.

    – Så det er ikke kjærlighet, men kjedsomhet operaen dypest sett handler om?

    – Den handler om begge. Dramaet er en måte å fjerne følelsen av meningsløshet på; i forelskelse eller kjærlighetssorg er ingenting meningsløst, men noe å leve for eller jobbe for.

    Falskt og oppriktig

    Musikken hjelper karakterene å dyrke de følelsene de har, mener Petersen, som har fått større sans for Mozart gjennom regiarbeidet.

    – Musikken varierer mellom drømmende og hverdagslige passasjer. Den viser at nå skjer det noe, den spør hvor langt kan man gå i disse følelsene og sier «Jeg vil dyrke dette». Den er integrert med plotet: Om man velger å la seg forføre eller tenker nå orker jeg ikke mer drama – jeg flytter for meg selv, finner et forhold uten krangling – så speiles det i musikken.

    Opp mot de dramatiske passasjene blir kontrasten til handlingen på bakscenen ekstra tydelig, mener Petersen:

    – Hvis man rett etter å ha sunget ut sin kjærlighet, går inn og tar en kopp kaffe, kommer dyrkelsen av emosjonene sterkere fram.

    – Er det som skjer på bakscenen ekte og det på scenen falskt?

    – Jeg tenker heller at det er ekte og falskt, alt sammen – eller kanskje oppriktig og falskt er riktigere å si.

    Kjærlighet som narsissisme

    Mange har pekt på vår tids kjærlighet som en form for narsissisme. I boka Kjærlighetssymposiet, der en rekke akademikere tar for seg kjærlighet, kan man lese om hvordan det i vår tid er det forelskede jeg-et som settes i sentrum, og ikke den elskede, og en drøfting av Narcissus som et symbol for vår tids kjærlighetsfølelse.

    Narsissisme er noe Jonas Corell Petersen har jobbet med i flere oppsetninger. Mener også han at vår tids kjærlighet er en form for narsissisme?

    – Nei. Det er en usikker verden, og jeg tror de fleste ønsker å møte noen som setter pris på en, som setter pris på at man bare er – noen man ikke trenger for å forstille seg for.

    – Hva da med Così fan tutte?

    – Ja, det blir jo en slags antitese. Når karakterene hele tiden ønsker drama, får man en fornemmelse av at dette ikke er den type kjærligheten man kan leve lykkelig med. Deres måte å dyrke følelser på, kan godt ende opp som narsissistisk kjærlighet.

    Én eller flere kjærligheter

    Operaen taler også imot ideen om den eneste ene, som handler om at «det bare er én vi kan elske her i verden, og vår lykke er avhengig av at vi møter og opplever gjensvar fra denne ene utvalgte», slik litteraturprofessor Per Buvik skriver i Kjærlighetssymposiet.

    – Parene i Così undergraver denne ideen når de åpner opp for utroskap. Når sluttreplikken i tillegg er «Così fan tutte» – «Slik gjør alle kvinner» – blir det en veldig pragmatisk og ikke romantisk kjærlighet vi ser?

    – Ja, om man går dem litt på klingen, vil nok de fleste innse at man skal være veldig påståelig for å mene at man aldri kan være sammen med andre enn den ene. I så fall velger man å tro det fordi det gir mest uttelling for indre drama og emosjoner – man blir sterkere forelsket hvis man ser den andre som den eneste ene.

    Jamfør operaens undertittel, «Skolen for de elskende», går det an å lære noe av den? Kanskje, mener regissøren:

    – Hvis man hele tiden skal være stormforelsket eller gjøre det slutt, giftes eller skilles eller teste kjærligheten, så sliter man ut seg selv, og man sliter ut kjærligheten.

    Anmeldelser

    • I realityserienes tidsalder

      1. januar 0001
      Magiske øyeblikk av finstilt samspill, skriver Aftenposten
      Les mer
    • Estetikk, komikk og himmelsk musikk

      21. november 2016
      Alt funker i Corell Petersens oppsetning
      Les mer
    • Musikken får hovedrollen i det poetiske og komiske

      18. november 2016
      Dagbladet Pluss' anmeldelse NB! Krever abonnement
      Les mer

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Così fan tutte

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 695 NOK
    • /
      1 pause

    desember 2016

    Billettstatus
    Få billetter
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg

    januar 2017

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    Få billetter

    Kjøp et abonnement som inkluderer Così fan tutte

    Skredder Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Skredderabonnement!
    Pris avhenger av valgte forestillinger
    • Introduksjon

      Gratis introduksjon før forestillingen

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Har du allerede billetter?

      Bestill pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Kjøp gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort