21. februar–25. mars

Ghosts – Ibsens Gengangere

Kritikerrost dansedrama er tilbake

Intro

Velg dato og klokkeslett

Hvor mye løgn tåler et menneske? Det er spørsmålet når Henrik Ibsens drama Gengangere settes opp som ballett av teaterregissør Marit Moum Aune og koreograf Cina Espejord.

«En sterk opplevelse», mente VG etter urpremieren i 2014. Også internasjonalt ga forestillingen gjenklang. «Ghosts er et dypt forbløffende danse-kunstverk», skrev Dance Europes anmelder og utpekte den som «beste premiere» den sesongen. Marit Moum Aune ble nominert for beste libretto i anerkjente Benois de la Danse, og her hjemme fikk Cina Espejord kritikerpris for koreografien. Det tok ikke lang tid før Ghosts ble etterspurt der ute, og Nasjonalballetten turnerte med den til Houston og Berlin. Nå er den endelig tilbake i rommet den ble skapt for – Hovedscenen i Operaen!

Osvald Alving kommer hjem fra en fri kunstnertilværelse i Paris til en trang vestlandsfjord. Et nybygd barnehjem skal innvies til minne om faren, ti år etter hans død. Fru Alving tar imot sin etterlengtede sønn, men gradvis oppdages hemmelighetene som tynger familien. I Ghosts danser fortidens og nåtidens skikkelser side om side.

«Gengangere er en indre thriller der personene oppdager mer og mer om sin egen historie. Det handler om hvordan det usagte kan vokse og bli uoverkommelig. Det krever stort mot å ta et oppgjør med livsløgnen, og noen ganger er det for sent», sier regissør Moum Aune. «Løgn og fortielse kveler disse menneskene og gjør huset og hjemmet til et farlig sted. Ikke minst for barna», sier hun. Hun og Cina Espejord har skapt en fortellende forestilling i et moderne dansespråk. I et tett samarbeid med danserne har de skapt koreografien basert på improvisasjon og studie av Ibsens teaterstykke. Her viser Nasjonalballettens dansere sine sterke fortolkningsevner. Camilla Spidsøes portrett av Fru Alving ble omtalt som «en utrolig prestasjon», mens Dance Europes kritiker utpekte henne til «Årets danser» og omtalte Andreas Heises tolkning av Osvald som en «fremragende prestasjon». Musikken er av Nils Petter Molvær, som han selv fremfører på scenen i samspill med Jan Bang.

Du vil ikke gå uberørt fra Operaen etter å ha sett Ghosts. 

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

Det danses Ibsen så hjertene kan sprenges … Vårt land
An extraordinary achievement Dance Europe
…. a tight-knit, intense drama, exceeded all expectations. Critical Dance
Kraftvolle und virtuose Tänzer B.Z. Berlin

 

  • Regi Marit Moum Aune
  • Koreografi Cina Espejord
  • Musikk Nils Petter Molvær
  • Scenografi Even Børsum
  • Kostymer Ingrid Nylander
  • Lysdesign Kristin Bredal
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Ballettskolen, Nils Petter Molvær og Jan Bang

    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Osvald / Hr. Alving

      Andreas Heise
      Spiller følgende dager
      • 21. feb 2017
      • 24. feb 2017
      • 18. mar 2017
      • 22. mar 2017
      • 24. mar 2017
      Silas Henriksen
      Spiller følgende dager
      • 26. feb 2017
      • 20. mar 2017
      • 25. mar 2017
    • Fru Alving

      Camilla Spidsøe
      Spiller følgende dager
      • 21. feb 2017
      • 24. feb 2017
      • 18. mar 2017
      • 22. mar 2017
      • 24. mar 2017
      Yolanda Correa
      Spiller følgende dager
      • 26. feb 2017
      • 20. mar 2017
      • 25. mar 2017
    • Regine

      Grete Sofie Borud Nybakken
      Spiller følgende dager
      • 21. feb 2017
      • 24. feb 2017
      • 26. feb 2017
      • 18. mar 2017
      • 20. mar 2017
      • 22. mar 2017
      • 24. mar 2017
      • 25. mar 2017
    • Engstrand

      Kristian Alm
      Spiller følgende dager
      • 26. feb 2017
      • 18. mar 2017
      • 20. mar 2017
      • 25. mar 2017
      Yoshifumi Inao
      Spiller følgende dager
      • 21. feb 2017
      • 24. feb 2017
      • 22. mar 2017
      • 24. mar 2017
    • Ung Fru Alving

      Lisa Nielsen
      Spiller følgende dager
      • 26. feb 2017
      • 20. mar 2017
      • 25. mar 2017
      Sonia Vinograd
      Spiller følgende dager
      • 21. feb 2017
      • 24. feb 2017
      • 18. mar 2017
      • 22. mar 2017
      • 24. mar 2017
    • Pastor Manders

      Ole Willy Falkhaugen
      Spiller følgende dager
      • 21. feb 2017
      • 24. feb 2017
      • 18. mar 2017
      • 22. mar 2017
      • 24. mar 2017
      Philip Currell
      Spiller følgende dager
      • 26. feb 2017
      • 20. mar 2017
      • 25. mar 2017
    • Ung Pastor Manders

      Per Andreas Bach Hovdal
      Spiller følgende dager
      • 18. mar 2017
      • 20. mar 2017
      • 22. mar 2017
      • 24. mar 2017
      • 25. mar 2017
      Philip Currell
      Spiller følgende dager
      • 21. feb 2017
      • 24. feb 2017
      Yoshifumi Inao
      Spiller følgende dager
      • 26. feb 2017

    Film og foredrag

    Andreas Heise
    Camilla Spidsøe
    Grete Sofie Borud Nybakken
    Ole Willy Falkhaugen
    Yoshifumi Inao
    GHOSTS – IBSENS GENGANGERE
    Introduksjonsforedrag fra 2014: Ghosts – Ibsens Gengangere - Frida Steenhoff Hov

    Handling

    1. akt

    Helene Alvings sønn Osvald har vendt hjem til tiårsdagen for farens død, da et nybygd barnehjem skal innvies til minne om faren, kaptein Alving.

    Snekkeren Engstrand søker samtidig velvilje hos sin datter Regine, som  ikke vet at hun er født etter et forhold mellom kaptein Alving og en ung tjenestepike i huset. Regine er nå i tjeneste hos fru Alving. 

    Pastor Manders kommer. Han er en gammel venn av familien og har en gang forhindret Helene fra å flykte fra mannen. Nå avslører hun sin avdøde manns grenseløshet og utroskap. 

    Kort etterpå hører hun Osvald og Regine flørte med hverandre, de to søsknene innleder et forhold.

    2. akt

    Helene vil sende Regine vekk. Snekker Engstrand forteller pastor Manders at han ikke er Regines kjødelige far og Osvald avslører sin alvorlige sykdom til moren. Ifølge legen må Osvald ha fått overført smitte fra faren, etter at faren har pådratt seg sykdommen gjennom et utsvevende liv. 

    Plutselig begynner barnehjemmet å brenne.

    3. akt

    Helene ser ikke ut til å bry seg så mye om at barnehjemmet brenner ned.

    Osvald forteller Regine om sykdommen og ber henne samtidig om å bli hans livsledsager. Helene avslører at Alving er Regines biologiske far og at de to er halvsøsken. Regine forlater huset for godt.

    Osvald ber sin mor om ta livet av ham når sykdommen forverres. Deretter får han et
    alvorlig anfall.

    Intervju med teamet

    Hjemsøkt av hemmeligheter

    Av Lillian Bikset / 2014

    Fortiden settes i bevegelse og levende døde vekkes til live, når Marit Moum Aune, Cina Espejord, Nils Petter Molvær og Nasjonalballettens dansere tolker Ibsen.

    Osvald Alving kommer hjem fra Paris, og familiehjemmets spøkelser kommer med ham. Alt som var usagt får kropp.

    – Vi har valgt å ta tittelen veldig bokstavelig, og vi har gjort Rosenvold til et hus hvor forhistorien er helt konkret til stede, sier regissør Marit Moum Aune.

    I Ghosts – Ibsens Gengangere danser fortidens og nåtidens skikkelser side om side.

    – Alle har vi med oss minner eller anger eller ubrukte muligheter, og om disse er vonde nok, kan de ete et menneske innenfra, sier Marit Moum Aune.

     

    Unge Osvald og unge Regine danses av barn. Regissør Marit Moum Aune, koreograf Cina Espejord og komponist Nils Petter Molvær har villet legge vekt på sviket mot barnet i forestillingen.

    – Det er farlig å være barn hos Ibsen, veldig farlig. I mange av hans stykker går handlingen hardt utover ungene, og i Gengangere settes dette helt på spissen, sier Marit Moum Aune.

     

    Cina Espejord har som koreograf øvd mye med barnedanserne.

    Det må være en utfordring å bruke barn i såpass sentrale roller?

    – Vi vil at de skal se ut som og danse som barn. De skal mestre å være med i en krevende voksenforestilling, men de skal ikke være små voksne. For oss er det jo et mål i seg selv å vise at barn er barn og må få lov til å være det, sier Cina Espejord.

     

    Hvor mye som skal tydeliggjøres og hva tilskueren skal få finne ut av selv, er en avveining Marit Moum Aune må ta hver gang hun jobber med et nytt teaterstykke. I danseform spisse problemstillingen ytterligere: Når skal historien abstraheres? Hva skal forklares, og hvor tydelig?

    Hvor narrativt har dere gjort dette?

    – Jeg trodde på forhånd at vi skulle lage en mye mer abstrakt tolkning enn vi har gjort. Folk får en del knagger til å henge historien på, sier Marit Moum Aune.

    Cina Espejord kaller det «å legge inn teater» i dansen, og har brukt samme grunntanke i denne forestillingen som i koreografier hun tidligere har skapt.

    – Vi skal fortelle langt nok og dypt nok, men ikke for langt og ikke for lenge. Det er bedre å stoppe mens folk fortsatt vil ha mer og selv dikter videre, enn å gi dem for mye, sier Espejord.

     

    I hvilken grad legger det føringer at grunnlagsmaterialet er så kjent?

    – Det viktigste er at vi er konsekvente i vår tolkning av hva Ibsens tekst betyr. Gengangere har en tolkningsrikdom i seg – de fleste av Ibsens tekster har det – men vi må velge hvilken av alle de mulige tolkningene vi skal tro på, sier Marit Moum Aune.

    Nils Petter Molvær mener Ibsens tekst er både flertydig og presis. Det har han villet at også hans musikalske uttrykk for forestillingen skulle være.

    – For meg har det vært viktig å skape rom for Marits og Cinas tolkninger. Dansen er solisten i denne sammenhengen. Den skal framheves. Musikken skal omfavne den, men ikke stå i veien for den. Dermed har jeg ikke villet pøse på med virkemidler, sier han, som sammenligner det å skape musikk for koreografi med å skape filmmusikk.

     

    Hva går tapt og hva vinnes når den ordrike Ibsen gjøres til dans?

    – Vi prøver ikke å forklare sånt som har med forsikringer og papirarbeid å gjøre. Den slags fungerer ikke som dans. I stedet viser vi hvordan personene har det og hvordan de opplever livene sine, sier Marit Moum Aune.

    Med andre ord: Noen av de ytre intrigene nedprioriteres. Men kanskje får de indre intrigene enda bedre plass.

     

    Marit Moum Aune har ofte latt seg inspirere av dans i sitt arbeid som regissør, og hun har brukt både dans og fysisk teater i forestillinger gjort for teatret.

    – Mennesker har så lett for å tenke at fornuften sitter i hodet og følelsene i kroppen. Jeg mener begge deler sitter i hodet, men at responsen på dem sitter i kroppen, sier Marit Moum Aune.

    Dansen, mener hun, er en inngang til nettopp denne kroppslige responsen. Den direkte innlevelsen som i teatret kan oppleves som banaliserende, kan dansen gå inn i.

    – I dansen kan vi tillate oss den luksus det er å leve seg inn i de store følelsene. Formspråket, med alle de uvanlige bevegelsene, har allerede gitt oss en form for distanse vi kan takle det gjennom, sier hun.

     

     

    Marit Moum Aune, Cina Espejord og Nils Petter Molvær vil at danserne skal være emosjonelt troverdige i sine roller. Derfor startet prøveprosessen med leseprøver, som i teatret, med nærlesning og diskusjon av personer og situasjoner. Marit Moum Aune vil at danserne skulle forstå hva som står på spill, og hva som motiverer skikkelsene. Slik har de kunnet bidra klokere og mer informert i improvisasjon under prøvene. Både Aune og Espejord har sans for de ideer og det fellesskap som vokser fram gjennom improvisasjon.

    Arbeidsfordelingen mellom komponist, koreograf og regissør har falt naturlig, mener de alle, med tydelige ansvarsfelt, men et fellesskap der de gir hverandre forslag og innspill. Alle tre sier at samarbeidet har vært nært nok til at de underveis har glemt hvem som har foreslått hva.

     

    Marit Moum Aune opplever danseforestillingen som et felles forskningsprosjekt, der alle samarbeidspartnerne - dansere, koreograf, visuelle designere, regissør og komponist- har vært med på å dekonstruere Ibsens tekst. Hun roser måten danserne har taklet oppgaven på.

     

     

    Det er første gang Cina Espejord, Marit Moum Aune og Nils Petter Molvær arbeider sammen som trio, men Molvær har laget både teater- og filmmusikk for Aune tidligere. I 2005 satte de opp Gengangere for Riksteatret.

    Har dere endret syn på noe i Ibsens tekst siden da?

    – Tolkningen er nokså lik. Uttrykket er et helt annet, sier Marit Moum Aune.

    I teaterforestillingen ga hun Osvald en fortid som seksuelt misbrukt barn, med faren som den skyldige. I Ghosts er hun mindre opptatt av å klargjøre hva Alving har gjort.

    – Det viktige er at han var grenseløs, sier hun.

     

    Nils Petter Molvær trodde at han ville komme til å gjenbruke noe av musikken og noen av ideene fra sin forrige Gengangere, men det har han ikke gjort. Nasjonalballettens musikk blir helt ny, og teamet bruker operahusets muligheter for surroundlyd. Lyden vil av og til høres fra en kant, av og til fra en annen. Slik aktørene føler at fortiden kommer snikende inn i deres liv, skal publikum i salen kunne føle at kunstopplevelsen sniker seg inn i dem, bakfra eller fra siden. Molvær mener at dette er en spennende side ved å arbeide med Nasjonalballetten. De tekniske mulighetene styrker særegenheten i liveopplevelsen.

    – Å plassere musikken rundt i rommet er et effektivt live-virkemiddel man sjelden får sjansen til å bruke, men i Operaen er det mulig, sier han.

     

    Tidsperioden for Nasjonalballettens Ghosts er udefinert, men både i kostymer og musikk har skaperne lagt inn 1800-tallsreferanser.

    – Stykket viser til en tid der menn og kvinner hadde ulike posisjoner og ulike muligheter, sier Marit Moum Aune, som samtidig mener at problemstillingene er tidløse. Også i vår tid finnes temaer vi ikke snakker om, hvor åpne vi enn tror vi er.

    Marit Moum Aune mener dagens mennesker har lett for å undervurdere styrken i religiøse dogmer.

    - Gengangere spør hvem som blir ofrene når vi ikke tør eller kan snakke om de store følelsene. Mennesker i dag er åpne om mye, men det er fortsatt mye vi tier i hjel, både i samfunnsforhold og sjelelige forhold. De aller største følelsene og de aller største valgene kan det fortsatt være vanskelig å snakke om. Dette er en av grunnene til at Ibsen alltid vil være aktuell, sier Marit Moum Aune.

    – På et vis aksepterte jo Ibsen at mennesker trenger å berolige seg selv med løgn. Man kan ikke leve med løgnen, samtidig som den er helt nødvendig iblant. Det ville blitt fryktelig slitsomt å leve om absolutt alt skulle konfronteres absolutt hele tiden, sier Marit Moum Aune.

    Men hun mener også at familiehemmeligheter kan være skadelige, og at det er en spennende avveining, hvor mye løgn en skal finne seg i å leve med. Hvor skal grensen gå, og hvordan skal en takle at mennesker som står hverandre nær har ulike terskler for hva som skal snakkes om og hvor ærlig en skal leve?

    – Vi moderne mennesker har det med å tro at alt kan repareres. Men noen ganger er det for sent. I Gengangere er det faktisk for sent. Jeg leser det som en advarsel fra Ibsen, sier Marit Moum Aune.

     

     

    RESTAURANT-TILBUD

    GHOSTS + MIDDAG = SANT

    VI SPANDERER DESSERTEN!


    Forleng kvelden med en hyggelig middag i Sanguine Brasserie etter den flotte forestillingen. Kjøper du en av hovedrettene fra sesongens meny, spanderer vi desserten.

    Bestill i lenken. Husk å skrive GHOST i notatfeltet i bookingkalenderen.

    Turné

    Wien

    APRIL

    3. og 4. april 2017 danser Nasjonalballetten Ghost - Ibsens Gengangere i Wien. Les mer på sidene til Theater an der Wien.

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Ghosts – Ibsens Gengangere

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 645 NOK
    • /
      Ingen pause

    februar 2017

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg

    mars 2017

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg

    Kjøp et abonnement som inkluderer Ghosts – Ibsens Gengangere

    Skredder Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Skredderabonnement!
    Pris avhenger av valgte forestillinger
    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort