1.–23. desember

Nøtteknekkeren

Nasjonalballettens nye juleeventyr 

Intro

Velg dato og klokkeslett

Snøfnugg på tåspissene, Tsjajkovkijs trillende toner og eventyret om Claras jul: Nøtteknekkeren er juletradisjon for liten og stor. I år er det en ny og spennende gjenfortelling av E.T.A. Hoffmanns eventyr du får se, til Tsjajkovskijs fantastiske musikk og med splitter nye kostymer og kulisser.

Vi er i Kristiania i 1905. Hos diplomat-familien Stahlbaum inviteres det til juleselskap. Blant gjestene er familier fra andre land og Claras mystiske onkel Drosselmeyer. Det er leker, gaver, godterier og ikke minst: en fascinerende nøtteknekkerdukke. I løpet av festen sovner Clara, og magiske og mystiske ting begynner å skje.

Nøtteknekkeren er førjulseventyret der Clara drømmer seg bort og møter snøfnugg, sukkerstenger, blomster, soldater, mus – og hun blir forelsket, Vi kan nesten ikke vente til du får se vår nye nøtteknekker, skapt av Nasjonalballettens egen danser og koreograf, Kaloyan Boyadjiev, og Jon Bausor, som sto for kostymene og kulissene i suksessballettene Carmen og Ildfuglen. Dansere fra både Nasjonalballetten og Ballettskolen er med, og Operaorkestret spiller Tsjajkovskijs kjente musikk. Velkommen til en storslått eventyrballett for hele familien!

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

Et eventyr du bare vil bli værende i

  • Konsept Kaloyan Boyadjiev and Jon Bausor
  • Koreografi Kaloyan Boyadjiev
  • Musikk Peter Tsjajkovskij
  • Scenografi Jon Bausor
  • Kostymer Jon Bausor og Bregje van Balen
  • Lysdesign James Farncombe
  • Musikalsk ledelse Andrew Grams/Peter Szilvay
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Ballettskolen, Operaorkestret

    • Introduksjon

      Gratis introduksjon før forestillingen

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Har du allerede billetter?

      Bestill pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Kjøp gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Drosselmeyer

      Andreas Heise
      Spiller følgende dager
      • 04.12.2016
      • 04.12.2016
      • 09.12.2016
      • 14.12.2016
      • 19.12.2016
      • 22.12.2016
      • 22.12.2016
      Aarne Kristian Ruutu
      Spiller følgende dager
      • 02.12.2016
      • 07.12.2016
      • 10.12.2016
      • 10.12.2016
      • 16.12.2016
      • 16.12.2016
      • 20.12.2016
      • 20.12.2016
      Ole Willy Falkhaugen
      Spiller følgende dager
      • 01.12.2016
      • 04.12.2016
      • 04.12.2016
      • 06.12.2016
      • 10.12.2016
      • 10.12.2016
      • 11.12.2016
      • 15.12.2016
      • 16.12.2016
      • 16.12.2016
      • 20.12.2016
      • 20.12.2016
      • 22.12.2016
      • 22.12.2016
      • 23.12.2016
    • Nøtteknekkerprinsen

      Douwe Dekkers
      Spiller følgende dager
      • 10.12.2016
      • 10.12.2016
      • 16.12.2016
      • 16.12.2016
      • 20.12.2016
      • 20.12.2016
      Martin Dauchez
      Spiller følgende dager
      • 02.12.2016
      • 04.12.2016
      • 04.12.2016
      • 10.12.2016
      • 10.12.2016
      • 15.12.2016
      • 20.12.2016
      • 20.12.2016
      • 23.12.2016
      Philip Currell
      Spiller følgende dager
      • 04.12.2016
      • 04.12.2016
      • 09.12.2016
      • 14.12.2016
      • 19.12.2016
      • 22.12.2016
      • 22.12.2016
      Yoel Carreño
      Spiller følgende dager
      • 01.12.2016
      • 06.12.2016
      • 07.12.2016
      • 11.12.2016
      • 16.12.2016
      • 16.12.2016
      • 22.12.2016
      • 22.12.2016
    • Klara

      Julie Gardette
      Spiller følgende dager
      • 07.12.2016
      • 10.12.2016
      • 10.12.2016
      • 16.12.2016
      • 16.12.2016
      • 20.12.2016
      • 20.12.2016
      Leyna Magbutay
      Spiller følgende dager
      • 04.12.2016
      • 04.12.2016
      • 09.12.2016
      • 14.12.2016
      • 19.12.2016
      • 22.12.2016
      • 22.12.2016
      Melissa Hough
      Spiller følgende dager
      • 02.12.2016
      • 04.12.2016
      • 04.12.2016
      • 10.12.2016
      • 10.12.2016
      • 15.12.2016
      • 20.12.2016
      • 20.12.2016
      • 23.12.2016
      Yolanda Correa
      Spiller følgende dager
      • 01.12.2016
      • 06.12.2016
      • 11.12.2016
      • 16.12.2016
      • 16.12.2016
      • 22.12.2016
      • 22.12.2016

    Andre roller

    Handling

    FØRSTE AKT

    Vi reiser bakover i tiden til året 1905, da Norge ble et selvstendig land, og byen Oslo het Kristiania. Det er jul, og i verkstedet sitt sitter den underlige Drosselmeyer og arbeider. Han er klokkemaker og oppfinner, og nå lager han julegaver.
    I gaten utenfor er det julemarked og barn som synger, og i vinduet i et av husene står Clara. Foreldrene hennes, herr og fru Stahlbaum, skal ha juleselskap og Clara ser etter gjestene, som kommer fra mange fremmede land. De har seg med seg gaver fra hele verden.

    Ute i gaten er det også noen soldater. Clara ser at en av dem blir plaget av de andre. Besteforeldrene kommer gående, men bestefaren sklir på isen og faller, slik at han mister alle gavene han har med seg. Den unge soldaten som ble plaget, ser hva som skjer og hjelper bestefaren på beina. Clara løper ut for å møte dem, og soldaten gir henne et lommetørkle som hun kan bruke til å børste av bestefarens klær. Den unge soldaten smiler til Clara og går sin vei.

    Den siste som kommer med gaver til festen, er Drosselmeyer. Nå er huset fullt av gjester og gaver, og barn og voksne danser og hygger seg. Drosselmeyer har overraskelser til alle: Først deler han ut julegaver til barna. Deretter begynner han å lese fra en stor bok, mens et skyggeteater blir vist bak ham. De får se en prinsesse og en prins, og prinsessen holder en stor, gyllen nøtt. Plutselig ser de en skummel rottekonge, som forsøker å spise både nøtta og prinsessen. Her slutter Drosselmeyer å lese, og i stedet viser han frem tre store trekk-opp-dokker: De ser ut som prinsessen, prinsen og Rottekongen, og Drosselmeyer får dokkene til å danse.

    Clara, Fritz og Drosselmeyer

    Gjestene går inn i rommet ved siden av, der juletreet er. Men Clara blir igjen, og nå viser Drosselmeyer frem en blåfarget nøtteknekkerdokke for Clara og broren hennes, Fritz. Begge barna blir overrasket da Drosselmeyer gir dokka til Clara. Hun synes dokka er litt underlig og rar, men Fritz vil ha den til samlingen av leketøyssoldater. Han griper dokka, men ødelegger den, og Drosselmeyer blir veldig lei seg. Clara vil trøste ham, og kommer til å tenke på lommetørkleet som hun fikk av soldaten. Plutselig – som i en drøm – går soldaten forbi henne. Hun hjelper Drosselmeyer med å binde sammen dokka med lommetørkleet.

    Drosselmeyer lover at han skal reparere Nøtteknekkeren, og da gjestene kommer tilbake for å fortsette festen, tar han med seg dokka inn i juletrerommet. Snart følger Clara etter for å se etter Drosselmeyer og Nøtteknekkeren.
    Juletrerommet er mørkt, men hun skimter at treet er pyntet med lys og flagg. Hun ser ikke Drosselmeyer noe sted, men finner den store eventyrboka hans sammen med nøtteknekkerdokka. Clara leker med dokka og begynner å lese, men så faller hun i søvn foran den varme peisen.

    Snart dukker det opp stirrende øyne i mørket, og skyggen av en stor rotte vekker Clara; drømmer hun? Rommet begynner å vokse og forandrer seg til en stor bok. En flokk med småmus kommer akende ned langs glitterpynten på juletreet, og selveste Rottekongen og hjelperne hans kommer strømmende gjennom en åpning i peisen. Det er obersten og de voksne gjestene som har blitt forvandlet, og nå er de kommet for å ta nøtteknekkerdokka!

    Rottekongen

    Plutselig ser Clara Nøtteknekkeren. Han er blitt stor som en voksen mann, og nå marsjerer en flokk av leketøyssoldater ut av boksen sin for å hjelpe ham i kampen mot rotter og mus. Likevel får Rottekongen og hjelperne hans overtaket, og musene kaster seg over Nøtteknekkeren for å bite og gnage på ham. Clara kommer løpende til for å hjelpe, og kaster en nøtt på Rottekongen. Rottene og musene forsvinner, men Nøtteknekkeren ligger livløs tilbake.

    Da kommer Drosselmeyer med en stor, gyllen nøtt og drysser nøttemagi over Nøtteknekkeren. Nøtteknekkeren reiser seg sakte opp, og da ser Clara at han er forvandlet: Han er blitt til en ekte prins, og likner den kjekke soldaten hun møtte ute på gata!

    Med ett blåser en flokk med dansende snøfnugg inn gjennom vinduet, og vinden drar Clara og Nøtteknekkeren med seg i dansen. Så kommer en stor, skinnende julekule dalende. Clara og Nøtteknekkeren går inn i den, før julekula stiger og løfter dem høyt opp i juletreet. De ser ikke at Rottekongen og hjelperne hans følger etter …


    ANDRE AKT

    Clara og Nøtteknekkeren lander i et isdekket eventyrland, gjemt dypt inne i juletreet. Der er det en kjempestor peis, som likner en teateråpning, og Drosselmeyer er der for å ta imot dem. Men brått blir de overrasket av Rottekongen og hjelperne hans, som er klare til ny kamp. Da trekker Nøtteknekkeren sabelen sin og angriper Rottekongen. Rottekongen faller død om, og alle musene flykter.

    Nå har Nøtteknekkeren endelig vunnet, og Drosselmeyer steller i stand en feiring. Clara og Nøtteknekkeren får sitte på en stor trone av iskrystall, og i teateråpningen går teppet opp. Da ser de alle gavene fra fremmede land som Claras foreldre fikk i juleselskapet, men gavene har vokst og kommer feam for å danse: en spansk vifte, en kinesisk porselenstallerken med bilde av en drage, figurer fra en arabisk eventyrbok, en russisk konedokke, og en fransk spilledåse blir levende.

    Hundrevis av søtsaker strømmer ut av teateråpningen og danser av glede, og siden vinterisen har smeltet, har alle snøfnuggene blitt forvandlet til vakre, dansende vårblomster. Til sist kommer Clara i en vakker ny kjole, og danser med prinsen sin …

    Clara og prinsen

    Plutselig begynner alle å danse i sirkler rundt Clara. Hun blir løftet opp, det kjennes som om hun flyr, og hun har aldri vært så lykkelig – men samtidig er det som om magien rundt henne trekker seg sammen. Eventyrverdenen blir borte, og Clara våkner opp hjemme i juletrerommet.

    Clara er den samme som før, men hun er lettet da hun ser at nøtteknekkerdokka er sammen med henne. Dørene til rommet åpner seg, og foreldrene og broren hennes titter smilende inn for å se hvor hun er blitt av. Clara kysser Nøtteknekkeren og lover ham å komme tilbake. Deretter stiller hun ham opp midt på gulvet, før hun glad forlater rommet sammen med de andre …

    Trailer/Podcast

    Kaloyan Boyadjiev og Jon Bausor om den nye Nøtteknekkeren
    Jon Bausor og Bregje van Balen har designet de fantastiske kostymene til vår nye Nøtteknekker
    En ny nøtteknekker blir til
    Podcast / Introduksjon til Nøtteknekkeren ved Dag Ulseth

    Kjære publikum!

    Her i Operaen har vi hatt tidenes juleverksted for å kunne gi deg den beste julegaven vi kan tenke oss: en flunkende ny Nøtteknekker! I tre år har vi forberedt oss: systua, fargeriet, snekkerverkstedet, ballettskolen, ja, alle husets avdelinger har jobbet i høygir, og endelig er vi klare til å overraske deg der du sitter i salen.

    Nøtteknekkeren er mer enn en ballett, den er en tradisjon. Men et sted starter det, og kan være det er akkurat i kveld at du ser ballett for første gang? En vakker dag tar kanskje den lille gutten som prøver seg på en piruett i pausen, med seg sine egne barn hit til Operaen. Sikkert er det at Nøtteknekkeren betyr mange første møter – og da skal det skinne!

    Vår egen solist og koreograf Kaloyan Boyadjiev, har skapt Nasjonalballettens nye juleeventyr sammen designer Jon Bausor. Med seg på laget har de kostymedesigner Bregje van Balen, lysdesigner James Farncombe og husets mange sterke fagpersoner. Den utsøkte koreografien gir alle danserne, store som små, noe å strekke seg etter, og Tsjajkovskijs kjente toner spilles av et operaorkester i toppform, under ledelse av Andrew Gram og Peter Szilvay.

    Vår nye Nøtteknekker er laget av og for dette operahuset – og viser hva vi får til når vi løfter sammen.

    Det er drøm, det er magi, og det er Claras historie som fortelles. Hun er verken barn eller voksen. Fanget mellom barnas verden og den skuffende voksne verdenen, føler hun seg utenfor i det store juleselskapet i familiens hus. I drømmen blir hun voksen, gjestene forvandles til rotter og mus, og nøtteknekkerdukken til en ekte prins. I et forvokst og litt skummelt univers kjemper prinsen og Clara sammen mot rottene og musene. I andre akt inviteres vi inn i en ballett i balletten, der gavene fra de utenlandske gjestene byr opp til dans! Alt styrt av den mystiske dukkemakeren, Drosselmeyer.

    Velkommen inn i ballettdrømmen!
    Ingrid Lorentzen, ballettsjef

    Boyadjiev og Bausor

    EN NY NØTTEKNEKKER BLIR SKAPT

    En dokke blir levende. Rotter og mus truer, og snøfnugg og blomster danser. Når historien om Clara, onkel Drosselmeyer og Nøtteknekkeren skal fortelles på nytt, står det to menn bak.

    Da Ingrid Lorentzen ble ballettsjef i 2012, så hun seg om etter noen som kunne lage en ny versjon av juleballetten Nøtteknekkeren. Valget falt på Nasjonalballettens egen solist Kaloyan Boyadjiev, og den britiske designeren Jon Bausor. Mens Kaloyan har koreografert en rekke kortere verk for Nasjonalballetten, har Jon skapt scenografi og kostymer til ballettene Ildfuglen og Carmen. I 2014 begynte de arbeidet med å slå sine ideer sammen til en felles Nøtteknekker-oppsetning.

    Kaloyan kommer fra Sofia i Bulgaria, og fikk tidlig et sterkt forhold til historien om Clara og nøtteknekkerdokka:

    – Som barn så jeg alltid fram til jul, for da framførte den bulgarske nasjonalballetten alltid Nøtteknekkeren. De danset Bolsjoj-ballettens versjon, og for meg var oppsetningen så musikalsk og magisk at den ga meg gåsehud. Siden har jeg savnet opplevelsen fra den gang, og jeg har drømt om å skape Nøtteknekkeren slik jeg ser den for meg. Etter at jeg hadde presentert mine ideer for Ingrid, koblet hun etter hvert Jon og meg sammen og sørget for at vi ble «gift».

    Jon kommer fra Oxford og London, og via musikk- og sangstudier, fant han veien inn i teatrets verden:

    – Jeg har sett flere Nøtteknekker-oppsetninger, og det er ofte veldig pent, men jeg er ingen stor tilhenger av pent! Jeg ønsket å gjøre opprør mot kjønnsrollene i tradisjonell ballett, hvor grunnsynet i fortellingene ofte preges av ubalanse og en patriarkalsk autoritet. Dette ser vi for eksempel i originalversjonen av Nøtteknekkeren fra 1892. Balletten er basert på franske Alexandre Dumas omskriving av E.T.A. Hoffmanns fortelling fra 1816, og gjør ofte onkel Drosselmeyer til den sentrale karakteren, som leder den lille piken Clara gjennom handlingen. Jeg ønsket å endre det, og gi Clara kontroll over sin egen fortelling.

    Fortellingen om Clara

    I stedet for å la Nøtteknekkeren preges av det mannsdominerte 1800-tallet, velger Jon og Kaloyan derfor en mer moderne synsvinkel:

    – Vi gjør noe helt nytt, forteller Kaloyan: – Vi lar hovedpersonen Clara være en jente som egentlig er for gammel til å leke med dokker. Dokka blir likevel viktig for henne fordi hun ser hva den betyr for Drosselmeyer, og fordi hun forbinder dokka med en ung soldat som hun nettopp er blitt forelsket i. Det viktige for Clara blir dermed ikke selve nøtteknekkerdokka, men hva den representerer for henne. Slik ønsker både Jon og jeg å gjøre dette til Claras historie.

    Jon utdyper: – Clara er en tenåringsjente på terskelen til voksenlivet. Hun er fascinert av de voksnes verden, men er ikke en del av den, og hører heller ikke hjemme blant barna. I løpet av juleselskapet observerer hun de voksnes feil og mangler. Slik blir hun en mer interessant karakter, som har noe å si oss. Mens Drosselmeyer presenterer ideer og opplevelser for Clara, er det hun som så å si velger hvilken vei handlingen skal gå. Mens vi fortsatt er i Claras hode, blir balletten en utvidet drømmesekvens. Clara sovner, men fysisk forlater hun aldri rommet der juletreet står. Drømmen er en fantasi, uten realistiske personer eller figurer, men det hun opplever er basert på mennesker, gjenstander og hendelser fra juleselskapet som blir forsterket og forstørret.

    Claras menn

    To menn er viktige for Clara i denne versjonen av balletten. Den ene er Drosselmeyer, og den andre er en ung krigsskoleelev, en kadett, som Clara møter tidlig i handlingen. Jon forteller:

    – Kadetten er bare en ung mann. Han er verken den peneste eller den skarpeste, og han er ikke opptatt av Clara. Han vekker imidlertid Claras interesse, og balletten blir ikke en ekte kjærlighetsfortelling, men en historie om Claras oppvåkning.

    Kaloyan fortsetter:
    – Drosselmeyer er en klokkemaker og oppfinner, som lager mekanisk leketøy, og han har selv laget nøtteknekkerdokka som han gir til Clara. Han er altså ingen magiker, men en sær og litt skremmende type. Slik blir han en mørkere karakter enn man ofte ser i Nøtteknekkeren, og med dette ønsker Jon og jeg å bringe mer spenning og mørke tilbake i handlingen. Dermed legger vi også stemningen tettere opp til Hoffmanns originale fortelling om Nøtteknekkeren og musekongen.

    En norsk Nøtteknekker

    Både Kaloyan og Jon er opptatt av å knytte Nøtteknekkeren til norske forhold, og Jon forteller:

    – Denne oppsetningen er laget spesielt for Oslo, og handlingen er lagt til Norge og Kristiania julen 1905, da det moderne, selvstendige Oslo blir født. Fotografier fra denne tiden viser at det var vanlig å dekorere juletreet med flagg fra flere land i tillegg til det norske, og slik fremhevet man den norske nasjonaliteten som likeverdig blant andre nasjoner.

    – På denne tiden hadde byen også sin egen fornøyelsespark, kalt Tivoli. I Tivoli opptrådte internasjonale artister, slik at nordmenn gjennom dem fikk møte verden utenfor, og en jente som Clara kunne se en større virkelighet åpne seg. I vår versjon av Nøtteknekkeren blir dessuten det eksotiske brakt til Claras hjem gjennom julegjester fra ulike land. Med framveksten av den industrielle revolusjon fulgte også mer utstrakt reisevirksomhet og en større kulturutveksling. Det oppsto en fascinasjon for ideer, kunst og kultur fra hele verden, og alt dette gjenspeiles i ballettens lange drømmesekvens.

    Jons design

    Når Jon arbeider med scenografi, leker han gjerne med ulike synspunkter og perspektiver. Han er også opptatt av hvordan publikum opplever kulisser som foranderlige og bevegelige, og alt dette ser man i den verdenen han har skapt for Nøtteknekkeren. Dessuten har selve operahuset vært en kilde til inspirasjon:

    – I min scenografi til Nøtteknekkeren velger jeg å hylle Operaens arkitektur. Elementer i dekorasjonen er inspirert av bygningens vinkler, og spesielt av gitterverk og geometri i Olafur Eliassons kunstvegg, som publikum kan se i foajeen.

    Det har vært en stor oppgave å lage scenografi og kostymer til den nye Nøtteknekkeren, og etter Jons anvisninger har derfor den nederlandske designeren Bregje van Balen tegnet kostymer til juleselskapet i første akt. Her har både klær og dekorasjoner en dempet, blålig tone, men da Clara begynner å drømme, er det som om det åpner seg en eventyrbok av farger, kontraster og et vell av detaljer. Jon kommenterer:

    – Jeg blir ofte spurt: «Hvorfor så mange detaljer?» Svaret er at produksjonen må kunne vare lenge uten å virke utdatert. Da vil vekt på struktur og detaljer skape en mer interessant opplevelse, og publikum vil alltid kunne oppdage noe nytt når de ser forestillingen om igjen.

    Kaloyans koreografi

    Kaloyan skaper med dette sin første helaftens ballett. Oppgaven er stor, og til tider skremmende, men byr også på spennende utfordringer og muligheter:

    – Tidligere har jeg gjort koreografi i et mer moderne formspråk, men Nøtteknekkeren blir i klassisk stil. Min bakgrunn fra Bulgaria er svært klassisk og tradisjonell, og jeg har alltid ønsket å bruke dette. I Nøtteknekkeren forsøker jeg å kombinere tradisjonelle elementer på en ny og mer dynamisk måte, og et eksempel ser man i slutten av balletten. Der danser Clara og Nøtteknekkerprinsen i noe som likner en bryllupsscene, og koreografien er helt ny, men dansen er gjort veldig klassisk, tradisjonell og strukturert, som et bevisst grep.

    – For meg som koreograf, kommer likevel alltid musikken først. Det begynner som indre bilder til musikken, mens trinn og bevegelser kommer etterpå. Det vanskeligste er likevel ikke å skape selve dansen, men å skape det som ligger i mellom og rundt det hele – følelser, karakterer og forholdet mellom dem. Dersom alt flyter naturlig sammen med musikken, oppleves det som vakkert og godt å se på.

    Ballett for og med barn

    Selv om denne oppsetningen av Nøtteknekkeren kan bli litt skremmende for de minste, har Jon og Kaloyan hatt barna i tankene. Ved urpremieren i 1892 så man barn i hovedrollene, men dette ble ikke videreført i den russiske ballettradisjonen som Kaloyan vokste opp i:

    – I versjonen jeg så som barn, var det ingen barn med. I vår oppsetning deltar derimot barn både fra Operaens barnekor og ballettskolen. Jeg tror dette er en stor opplevelse for dem, og det gir dem dessuten god trening og erfaring. I Nasjonalballettens forrige versjon av Nøtteknekkeren var det mange barn med, og da så man også tydelig hvordan barn reagerer på barn. Dette ønsker jeg å bringe videre, og jeg ønsker å ha barn i salen under prøvene for å se hva som fungerer for dem.

    – Jeg ønsker å leke med følelsene deres, gi dem spennende opplevelser, og stadig gi dem noe å tenke på underveis. Først vil vi skape en hyggelig julestemning. Deretter bringer vi inn skremmende elementer som rotter og mus. Til sist lar vi tilskuerne puste ut med noe magisk og avslappende – men i bunn og grunn ønsker jeg å gi dem gåsehud, slik jeg selv fikk som barn!

    Anmeldelser

    Tommel opp, sukkertopp!

    2. desember 2016
    Les mer

    Et eventyr du bare vil bli værende i

    2. desember 2016
    Les mer

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Nøtteknekkeren

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 695 NOK
    • /
      1 pause

    desember 2016

    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Lukket forestilling
    Ikke i salg
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt
    Billettstatus
    Utsolgt
    Utsolgt

    Kjøp et abonnement som inkluderer Nøtteknekkeren

    Skredder Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Skredderabonnement!
    Pris avhenger av valgte forestillinger
    • Introduksjon

      Gratis introduksjon før forestillingen

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Har du allerede billetter?

      Bestill pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Kjøp gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort