18. juni

Operaorkestret: Mozarts siste symfonier

Operaorkestret spiller hovedrollen

Intro

Velg dato og klokkeslett

Den engelske dirigenten Sir Simon Rattle sa en gang om Mozarts tre siste symfonier at «Her er menneskets følelsesliv strukket ut til det mest ekstreme. Man har en følelse av å dirigere tre konsentrerte operaer på samme kveld.»

Mozart skrev sine tre siste symfonier i løpet av tre måneder i 1788. Vi vet ikke til hvilken anledning de ble skrevet, hvor de for første gang ble fremført, eller omkomponisten noen gang fikk hørt dem selv. Mange hevder at den siste av de tre, «Jupiter», oppsummerer alt som hadde skjedd i utviklingen av symfoni-sjangeren frem til da, og at den er et varsel om den kommende Beethoven. Som en arv fra Mozart til ettertiden er symfoniene både sprudlende, innadvendte, sjarmerende og sammensatte – akkurat som livet selv.

  • Gratis introduksjon i Formidlingssenteret en halvtime før konsertstart

Operaorkestret på Hovedscenen

Operaens orkester er bærebjelken i vår virksomhet. Uten musikk, ingen opera – og ingen dans. Orkestrets egen konsertserie er blitt en stor suksess og et viktig innslag i Oslos musikkliv. Når musikerne løftes opp av graven, opp på scenen og blir kveldens hovedaktør og eneste blikkfang, får de utfolde seg på en annen måte enn i ballett- og operaproduksjonene. Vårt operahus har dessuten vist seg som et fantastisk konsertlokale med en akustikk i verdensklasse.

Denne sesongen gleder vi oss spesielt til samarbeidet med vår nye musikksjef, Karl-Heinz Steffens. I løpet av to konserter dirigerer han orkestret på Hovedscenen – i verker som spenner fra Mozart til Sibelius og Grieg.

  • Dirigent Karl-Heinz Steffens
  • Medvirkende Operaorkestret

    Program

    Wolfgang Amadeus Mozart:
    Symfoni nr. 39 i Ess-dur, K. 543
    Symfoni nr. 40 i g-moll, K.550 
    Symfoni nr. 41 i C-dur, K.551 «Jupiter»

    Biografi

    Karl-Heinz Steffens

    Karl-Heinz Steffens startet som musikksjef i Den Norske Opera & Ballett høsten 2016. Han er Operaorkestrets kunstneriske leder, med ansvar for konsertprogrammet og det overordnede musikalske ansvaret for alle opera- og ballettproduksjoner.

    Karl-Heinz Steffens er født i Tyskland og hadde en spesiell vei til dirigentkarrieren. Det hele startet med undervisning på klarinett som barn, og i 1984 fikk han sin første profesjonelle jobb som alternerende soloklarinettist i Staatstheater Kassel. Året etter ble han soloklarinettist ved Frankfurt Opera og Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, og fra 2001 tiltrådte han i samme stilling i Berlinfilharmonien. I 2007 dreide hans karriere fra å være fremtredende klarinettist til å bli utnevnt til musikksjef og kunstnerisk leder ved Staatskapelle Halle.

    Som orkesterdirigent har Steffens gjestet kjente orkestre som Bamberger Symphoniker, Berlinfilharmonien, Staatskapelle Dresden, Hamburger Symphoniker, Bayerisches Staatsorchester, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, NHK Symphony Orchestra i Tokyo og Bournemouth Symphony, samt de filharmoniske orkestrene i Helsinki, Monte Carlo og Nederland. Likeså har han ledet de ledende tyske radioorkestrene (Berlin, Köln, Frankfurt, Hamburg, Leipzig og Stuttgart).

    Steffens debuterte som operadirigent ved Staatsoper unter den Linden med Beethovens Fidelio i 2008, etter en invitasjon fra Daniel Barenboim som førte til Tosca, La traviata og Den solgte brud samme sted. Han har også besøkt La Scala i Milano og Bolsjoj i Moskva som musikalsk leder for Mozarts Don Giovanni, og ble snart reengasjert på La Scala med Götterdämmerung og Così fan tutte. I 2012 ledet han en kritikerrost Ringen i Halle og Ludwigshafen.

    Siden 2009 har vært sjefsdirigent for Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz i Ludwigshafen.

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Operaorkestret: Mozarts siste symfonier

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 395 NOK
    • /
      Ingen pause

    juni 2017

    Billettstatus
    I salg

    Kjøp et abonnement som inkluderer Operaorkestret: Mozarts siste symfonier

    Skredder Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Skredderabonnement!
    Pris avhenger av valgte forestillinger