7.–30. april

Pelléas og Mélisande

Debussys gåtefulle mesterverk

Intro

Velg dato og klokkeslett

Pelléas og Mélisande tar oss med inn i en hemmelighetsfull verden der skillet mellom drøm og virkelighet utviskes. Hit kommer en kvinne ingen vet hvem er eller hvor kommer fra. Mélisande bringer lys og håp inn i dunkle rom der det lukter rått av sykdom og forfall. Hun kommer med nytt liv til en dysfunksjonell familie med mørke hemmeligheter.

Det er Golaud som finner den bortkomne Mélisande og gifter seg med henne. Men da den unge kvinnen møter sin manns yngre halvbror Pelléas, skjer det noe mellom dem – «noe større enn meg selv», ifølge henne selv. Golaud observerer hva som er i ferd med å utspille seg og reagerer i sterk sjalusi. Trekantdramaets tragedie kan ikke forhindres.

Bakenfor ordene

Claude Debussy skrev sin eneste opera samtidig som Sigmund Freud utarbeidet sine teorier om hvordan det underbevisste viser seg i drømmenes virkelighet. Freuds bok om drømmetydning ble utgitt i 1900, mens Pelléas og Mélisande hadde premiere i 1902. På ulike måter prøvde de å nærme seg det uforståelige, indre livet ved hjelp av abstrakte verdener og alternativer til de rasjonelle ordene : drømmene, mytene, symbolene og musikken.

Operaen bygger på Maurice Maeterlincks drama, Pelléas et Mélisande, som første gang ble fremført i Paris i 1893. Som en ledende skikkelse innen den litterære symbolismen, vektla Maeterlinck språk-bildenes evne til å kommunisere på et annet og dypere plan enn direkte tale og handling. På overflaten kan dramaet virke enkelt, merkelig og inkonsekvent. Men ifølge Debussy selv inneholdt denne teksten mer menneskelighet enn beskrivelser av det virkelige liv, den hadde «et stemningsskapende språk hvis følsomhet lar seg utvide til musikk og orkestral utsmykning».

I sin opera-versjon demonstrerer han musikkens evne til å strekke seg nærmere det vi ikke selv klarer å gripe eller sette ord på: det uforklarlige, det skjulte, det vi bærer med oss av komplekse følelser og menneskelige relasjoner. Debussys romantiske tonespråk, med store klangbilder som gradvis forandrer seg, utdyper og fargelegger det som skjer på scenen: fysisk og mentalt, bevisst og ubevisst.

Det er første gang Pelléas og Mélisande settes opp ved Den Norske Opera & Ballett.

  • Originaltittel Pelléas et Mélisande
  • Musikk Claude Debussy
  • Libretto Claude Debussy, basert på Maurice Maeterlincks drama
  • Musikalsk ledelse Karl-Heinz Steffens
  • Regi Barbora Horáková
  • Scenografi Ralph Myers
  • Kostyme Mel Page
  • Lysdesign James Farncombe

    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Pelléas

      Edward Nelson
      Spiller følgende dager
      • 7. apr 2017
      • 19. apr 2017
      • 22. apr 2017
      • 24. apr 2017
      • 28. apr 2017
      • 30. apr 2017
    • Mélisande

      Ingeborg Gillebo
      Spiller følgende dager
      • 7. apr 2017
      • 19. apr 2017
      • 22. apr 2017
      • 24. apr 2017
      • 28. apr 2017
      • 30. apr 2017
    • Golaud

      Paul Gay
      Spiller følgende dager
      • 7. apr 2017
      • 19. apr 2017
      • 22. apr 2017
      • 24. apr 2017
      • 28. apr 2017
      • 30. apr 2017

    Andre roller

    Handling

    Første akt

    Barnebarnet til kong Arkel av Allemonde, Golaud, har gått seg vill i skogen. Ved vannet finner han en gråtende ung kvinne. Hun forteller at hun heter Mélisande og har flyktet fra noen som har gjort henne vondt, men hun vil ikke si hvem. Da Golaud vil ta henne med seg, nekter hun først, men blir likevel med ham.

    Seks måneder senere, i kong Arkels slott, leser Golauds mor Geneviève opp et brev for den gamle kongen, som hennes sønn har skrevet til halvbroren Pelléas. Der forteller Golaud om en kvinne han har truffet, som han vet lite om, men som han har giftet seg med. Golaud frykter at Arkel ikke vil godta ekteskapet. Men kongen håper det vil gjøre en slutt på Golauds sorg etter tapet av sin forrige kone, og går med på det.

    Pelléas forteller Arkel og Geneviève at han vil forlate Allemonde for å hjelpe en syk venn, men Arkel minner ham på at hans far også er syk og at hans bror snart kommer hjem.

    I hagen utenfor slottet klager Mélisande over mørket i Allemonde. Geneviève forteller at det også var vanskelig for henne å venne seg til det, da hun kom dit for 40 år siden.

    Pelléas kommer ut i hagen og de ser et skip på havet, som Mélisande hevder er det hun kom med, og som hun tror vil synke i nattens storm.

    Geneviève går inn for å ta seg av Golauds sønn fra første ekteskap, Yniold, og Pelléas og Mélisande blir igjen alene. Han spør om å få holde hånden hennes og forteller at han snart vil reise vekk. Mélisande lurer på hvorfor.

    Andre akt

    Pelléas har ført Mélisande til en kilde, kjent for å ha magiske krefter. Han spør henne om forholdet til Golaud. Hun unnviker Pelléas' spørsmål ved å leke med ringen hun har fått av Golaud – som faller i vannet. Mélisande lurer på hva hun nå skal si til Golaud. Pelléas råder henne til å si sannheten.

    Mélisande pleier Golaud, som har vært utsatt for en ulykke. Hun forteller ham at hun ikke er lykkelig i Allemonde, og Golaud prøver å forstå hva det er som gjør henne ulykkelig. Idet han tar hendene hennes, ser han at ringen han ga henne er borte.

    Mélisande hevder hun mistet den da hun lette etter skjell til lille Yniold i en grotte. Golaud befaler henne å gå ut og lete etter ringen straks, på tross av at mørket har falt. Hun skal ta Pelléas med seg. 

    Pelléas og Mélisande går til grotten, slik at Mélisande vil kunne beskrive den for Golaud dersom han spør henne.

    Tredje akt

    Pelléas kommer til Mélisande for å fortelle at han skal reise. Han beundrer håret hennes og vil kysse hånden hennes, da Golaud plutselig ankommer og ber dem slutte å oppføre seg som barn.

    Golaud tar Pelléas med seg til et vann og en avgrunn, der Pelléas får kvelningsfornemmelser og vil vekk. Golaud forteller at han vet det er noe mellom Pelléas og Mélisande, som er gravid, og ber ham holde seg unna henne.

    Golaud forhører Yniold om forholdet mellom Pelléas og Mélisandes. Gutten svarer at de er alltid sammen og at de en gang kysset hverandre. Faren heiser ham opp til Mélisandes vindu og ber ham fortelle hva han ser – hva Pelléas og Mélisande gjør.

    Pause

    Fjerde akt

    Pelléas forteller Mélisande at hans far har blitt frisk og har sagt til Pelléas at nå kan reise. De to blir enige om å treffes en siste gang. 

    Arkel forteller Mélisande at nå vil stemningen i Allemonde bli bedre og at det er hun som skal bringe lyset og livet tilbake. Han ber om å få kysse henne, siden han som aldrende mann trenger hennes ungdommelighet og skjønnhet. 

    Golaud kommer inn med blod i pannen. Han avviser, anklager og latterliggjør Mélisande. Arkel lurer på hva det går av ham. 

    Utenfor prøver Yniold å få fatt i leken sin, som har satt seg fast, da han får øye på en flokk med sauer som er på vei til slakteriet.

    Ved kilden, der de har truffet hverandre før, bekjenner Pelléas og Mélisande sin kjærlighet til hverandre. De hører lyden av noen som iakttar dem. Det er Golaud, som styrter frem og dreper Pelléas.

    Femte akt

    Mélisande er svak etter å ha født en datter, men en doktor forsikrer Arkel og Golaud om at det ikke er alvorlig. Golaud angrer på å ha drept sin halvbror. Mélisande våkner og vil at de skal åpne vinduet slik at hun kan se solnedgangen. Golaud ber Arkel og doktoren om å gå ut. Da de er alene, ber Golaud Mélisande om unnskyldning og spør henne om hun elsket Pelléas.

    Mélisande svarer ja, men insisterer på sin uskyld, selv om Golaud presser henne til å fortelle sannheten. 

    Arkel og doktoren kommer inn igjen og spør om Mélisande vil se sitt nyfødte barn. Hun er for svak til å holde datteren, men påpeker at hun ser ulykkelig ut. Mélisande dør, stille. Arkel trøster Golaud og kommenterer at nå er det den lille jentas tur.

    Film og foredrag

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Pelléas og Mélisande

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 645 NOK
    • /
      1 pause

    april 2017

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg

    Kjøp et abonnement som inkluderer Pelléas og Mélisande

    Skredder Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Skredderabonnement!
    Pris avhenger av valgte forestillinger
    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort