Camilla Spidsøe

Solist

Intro

Kort bio

Rolle:

Solist

Da Camilla Spidsøe kom tilbake til Nasjonalballetten i 2013, var det etter ti år som en av Norges fremste samtidsdansere. Her gikk hun rett inn i bærende roller i Johannessens Scheherazade, Proiettos Cygne og Ekmans A Swan Lake – som alle ble skapt for henne – i tillegg til fremtredende partier i balletter som Strømgrens Suite og Kyliáns Gods and Dogs og Soldiers' Mass. Høsten 2013 mottok hun Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris, høsten 2014 danset hun rollen som fru Alving i Moum Aune og Espejords Ghosts – Ibsens Gengangere – og ble utnevnt til solistHun har også danset fremtredende partier i Forsythes Steptext, Øyens Timelapse, og Strømgrens Lamentate, samt roller som Lady Capulet i Romeo og Julie, Madame i Manon og Grevinne Lydia Ivanovna i Anna Karenina.

Spidsøe var fra 2003 til 2013 ansatt ved Carte Blanche, Norges kompani for samtidsdans, hvor hun hadde framtredende roller i samtlige produksjoner av Ina Christel Johannessen. Også koreografer som Sharon Eyal, Ingun Bjørnsgaard og Alan Lucien Øyen skapte roller for henne, og hun utmerket seg i verk av Ohad Naharin – i 2006 ble Spidsøe tildelt Kritikerprisen for sin medvirkning i forestillingen Carte Blanche à la Naharin.


Sammen med Daniel Proietto fikk hun i 2007 førsteprisen ved koreografikonkurransen i Hannover for hans verk My mood made her betray her secret, og i 2008 fikk de to førsteprisen for Øyens ... and Carolyn ved både Certamen Burgos i Spania og Kedja Dansolution i København.

Spidsøe begynte sin utdannelse ved Statens balletthøgskole i Oslo før hun fortsatte ved Centro Internacional de Danza de Madrid. Hun var aspirant i Nasjonalballetten før hun ble ansatt i 2000, hvorpå hun blant annet danset Smaragdfeen i Eks moderne versjon av Tornerose, og ballerinaen Ida i Flaggermusen.

Fremtidige opptredner