Yolanda Correa

Solist

Intro

Kort bio

Rolle:

Solist

 «Praktfull», lød beskrivelsen av Yolanda Correa i tittelrollen i Liam Scarletts nye Ildfuglen, som høsten 2013 ble skapt for henne. Etter at hun kom til Nasjonalballetten høsten 2010, har hun bergtatt det norske publikummet med sterke rolleprestasjoner innenfor det klassiske repertoaret: Snedronningen og Sukkerfeen i Bjørns Nøtteknekkeren, Kitri i Nurejevs Don Quixote, Julie i Romeo og Julie, Tatjana i Crankos Onegin, tittelrollen i Stevensons Askepott, Aurora i Tornerose og den krevende dobbeltrollen som Odette og Odile i Svanesjøen. Hun har også danset tittelrollen, samt Lescauts elskerinne i MacMillans Manon.

Correa har også danset ledende partier i moderne verk som Duatos Multiplicity – Forms of Silence and Emptiness og Without Words, samt Forsythes Steptext og Kyliáns Wings of Wax, Gods and Dogs, Symphony of Psalms og Stepping Stones. Hun har gjort de ledende partiene i Tetleys Voluntaries og Balanchines Tsjajkovskijs pianokonsert nr. 2, og danset høsten 2013 også hovedrollen i Scarletts Vespertine. Våren 2015 danset hun tittelrollen og Micaëla i Scarletts Carmen - en ballett i tre akter

Cubanske Yolanda Correa er utdannet ved Art Vocacional School of Holguín og ved den nasjonale ballettskolen i Havana. Før hun kom til Oslo, danset hun i den cubanske Nasjonalballetten, der hun var ansatt som primera bailarina (øverste nivå). Hun vant Contest Meetings of Ballet Academies i 1999, og ble i 2012 tildelt den prestisjefylte Positano-prisen som beste kvinnelige nykommer på den internasjonale dansescenen. Correa gjester en rekke kompanier og danser på en rekke fremtredende internasjonale scener.

Artikler og Pressemeldinger

  • Omtale i Financial Times: In the World of Fokine, Operaen, Oslo – review.

    1. oktober 2013
    Yolanda Correa’s Firebird exults in her power.
    Les mer