Amelie Aldenheim-Nerheim

Mezzosopran

Intro

Amelie Aldenheim-Nerheim er en mezzosopran fra Norrköping, Sverige. Som del av solistensemblet ved Den Norske Opera & Ballett har hun gjort 11 roller de siste 4 årene og har blitt lagt merke til for sin unike energi, eksepsjonelle skuespill og lekne musikalitet. Hun har blitt kalt «a stage creature», som henviser til hennes bemerkelsesverdige tilstedeværelse på scenen og hennes evne til å gjøre enhver rolle, uavhengig av størrelse, fengslende for publikum. Hun ble hyllet av internasjonal presse for sin fremstilling av Der junge hirte i Wagners Tannhäuser i Stefan Herheims regi. Hun blendet publikum med sitt sjenerøse portrett av det uskyldige naturbarnet Sylvia i Den øde øya av Haydn og ble beskrevet av norsk presse som «et lite mirakel av scenesjarm». 

Amelie, som startet karrieren sin som soubrette, har i tillegg sunget blant annet disse rollene ved Den Norske Opera & Ballett; Amore/Damigella i Poppeas kroning av Monteverdi; Barbarina i Figaros bryllup av Mozart; Dama di Lady Macbeth i Macbeth av Verdi; Amore/Giunone i Ulysses vender hjem av Monteverdi; Lady Mary-Ann i Robin Hood av Frank Schwemmer; Lucia i The Rape of Lucretia av Britten; Amore i Orfeus og Evrydike av Gluck; Papagena i Tryllefløyten av Mozart; og Amanda i Le grand macabre av Ligeti. Hun har jobbet med dirigenter som John Helmer Fiore, Peter Szilvay, Christian Badea, Stefan Klingele, Magnus Loddgard, Robert Howarth, Rudolph Piehlmayer, Alessandro DeMarchi og Rinaldo Alessandrini. Og regissører som Ole-Anders Tandberg, Paul Curran, Stefan Herheim, Stein Winge, Hilde Andersen, Thaddeus Strassberger, Jo Strømgren og Valentina Carrasco fra regissørteamet La fura dels Baus. 

Amelie har studert ved Operahøgskolen i Oslo og ved Norges Musikkhøgskole. Hun har også deltatt i diplomkurs ved Svenska Universitet och Högskolor instruert av Dorothy Irving og Matti Hirvonen. Hun mottok også et sjenerøst stipend fra Kungliga Musikaliska Akademien i Stockholm allerede da hun var 22.

Under studietiden var hun en aktiv konsert- og kirkemusikksanger og opptrådte i Sverige, Norge og Latvia. Ved siden av det tradisjonelle lied-repertoaret presenterte hun noen av de mindre fremførte skandinaviske sangene i tillegg til samtidsmusikk. I Riga 2006 imponerte hun publikum med sitt intense musikalske portrett av Nora fra Ibsens Et dukkehjem  i den amerikanske komponisten Anna Larsons tonesettelse. I tillegg til tyske, franske amerikanske, britiske og spanske kunstsanger sang hun også sakrale verk av Mozart, Händel, Pergolesi, Haydn og Bach. Som 19-åring hadde hun sin første opptreden med et profesjonelt orkester da huns sang fra Händels Messias med Norrköping Symfoniorkster under ledelse av B. Tommy Andresson. 

I 2013 begynte Amelie å ta timer med den internasjonalt anerkjente sangpedagogen Patricia McCaffrey. I juli 2014 kommer hun til å gjøre sin første rolle som mezzosopran; Le Prince Charmant i Massenets Cendrillon i en Lidal North-produksjon ved Den Norske Opera & Ballett. 

Våren 2015 skal Amelie turnere Skandinavia og England med et konsertprogram som består av sanger av Purcell, Rossini, De Falla, Schumann, Bo Linde, Ture Rangström og sanger fra musikalscenen.