Hege Høisæter

Mezzosopran

Intro

En mezzosopran spiller ofte de onde, farlige eller forførende kvinnene. Siden Hege Høisæter ble engasjert som solist i Nasjonaloperaen i 2002 har hun gitt liv til flere av dem, som tittelrollen i Carmen,Herodias i Salome og Mescalina i Le grand macabre. «En ond og samtidig sprelsk vampyr med null fysiske hemninger», slik beskrev Dagsavisen hennes versjon av den sistnevnte.

Samtidig er Høisæters repertoar bredt og inkluderer blant annet Ottavia i Poppeas kroning, Miss D i Miss D, Jocaste i Oedipus Rex, Aksinja i Lady Macbeth fra Mtsensk, Giulietta i Hoffmanns eventyr, Waltraute i Götterdämmerung, Cornelia i Julius Cæsar og grevinne Geschwitz i Lulu. Hun har også bemerket seg i "bukseroller" som Prins Orlofsky i Flaggermusen og Sextus i Titus.

I tillegg til å fortolke klassiske verker er Høisæter opptatt av å eksperimentere med musikkteatersjangeren og søke etter nye uttrykksformer. Samarbeidet med Oslo Sinfonietta på Scene 2 i februar 2014 var et viktig steg i den retningen. Vårt Lands anmelder beskrev da hvordan Høisæter fremførte den italienske samtidskomponisten Salvatore Sciarrinos Infinito nero med «imponerende innlevelse og bærekraft».

Tidligere denne sesongen imponerte hun publikum og kritikere med sin tolkning av Kabanicha i Katja Kabanova: «rollen som infam svigermor kunne vært skrevet til Hege Høisæter», skrev Dagsavisens anmelder.

Til sammen røper Høisæters bidrag til Nasjonaloperaens historie en tolker av krevende roller innenfor et bredt spekter av stilarter – fra barokk via kjernerepertoar til urfremføringer.

 

Du kan lese mer om Hege Høisæter her.