Alcina for første gang

Händels opera Alcina var glemt i 200 år – nå spilles den for første gang i Operaen.

Alcina for første gang

Alcina inviterer oss med på en eksotisk reise til en magisk øy der en real man-eater hersker. Trollkvinnen Alcina tiltrekker seg kåte menn, som hun forhekser til steiner, dyr og planter når hun er ferdig med dem. Men i møtet med ekte kjærlighet mister magien sin makt.

Trass i at den var glemt i lang tid, er Alcina i dag en av Händels aller mest spilte operaer. Likevel har verket aldri tidligere blitt spilt ved Nasjonaloperaen. Det er også første gang at vi viser en barokkopera på Hovedscenen med et orkester som spiller utelukkende på tidsriktige instrumenter.

I Alcina bidrar Barokksolistene til et organisk musikkdramatisk uttrykk gjennom improvisasjon, lekenhet og dans.

Alcina viser hvilken hit-maker Händel var, sier musikalsk leder i Barokksolistene, Bjarte Eike, og beskriver musikken som "høybarokk, rocka, utadvendt".

Sammen med Chistopher Bucknall er Eike spillende leder for Barokksolistene. I løpet av de siste årene har markert seg sterkt både i Norge og internasjonalt for sin tilnærming til barokkmusikken under slagordet: "It's just old pop music!"

Regissør Francisco Negrin har en liknende metode for sitt arbeid med materialet:
– Følelsen for puls, rytme og framdrift i Alcina er noe av det som gikk tapt i klassisk musikk etter Mozart, men som vi finner igjen i dagens popmusikk, forteller Negrin, som gjester Nasjonaloperaen for første gang. Ved å trekke inn elementer fra gateakrobatikk og parkour skaper han et rikt visuelt uttrykk, preget av fantasi og eleganse.

I den store og krevende rollen som Alcina hører vi amerikanske Nicole Heaston. Som henholdsvis Ruggiero og Bradamate finner vi barokkspesialistene Tuva Semmingsen og Kristina Hammarström, og i andre roller møter vi Silvia Moi, Marius Roth Christensen, Jakob Zethner, Maren Myrvold og Johannes Weisser.

Premiere torsdag 16. januar kl. 19.