Ellevill operakomedie

Hvor PR-kåte er egentlig scenekunstnere? Viva la mamma gir ett mulig svar. Fredag 20. mars er det premiere på Scene 2. 

– Dette er en opera om noen som setter opp en opera. Det er samtidig en komedie med arier, like mye som det er en opera med vitser, sier Knut Nærum. Sammen med Agnes Randers-Pehrson og regissør Ivar Tindberg har han bearbeidet Gaetano Donizettis 1800-tallsopera til Norge anno 2015.


Vi møter en gruppe mennesker under prøvene på en seriøs opera. Prøvene er i gang, men en vanvittig temperamentsfull primadonna (Eli Kristin Hanssveen) og hennes masete sangerektemann (Aleksander Nohr) gjør livet surt for kollegaene deres. Også primadonnaens rival (Caroline Christensen) og en aggressiv mamma (Espen Langvik) engasjerer seg sterkt i prøveprosessen. De forsøker å erstatte en udugelig tenor (Hallvar Djupvik), noe som fører til full forvirring blant alle de involverte.

Til syvende og sist er alle er først og fremst opptatt av å fremme selg selv: Hvem skal stå øverst på teaterplakaten? Hvem skal gå sist inn i applausen? Og er det dirigenten (Per Andreas Tønder), regissøren (Jørgen Backer) eller inspisienten (Sigve Bøe) som bestemmer under prøvene? 

Komedien omgis av Donizettis vakre melodilinjer og halsbrekkende koloratur-arier. Disse er supplert med kjente toner fra andre komponister og arrangert for et orkester med fem instrumenter.

Viva la mamma er en samproduksjon med Riksteatret, og etter åtte forestillinger på Operaen skal forestillingen på turné fra Tromsø i nord til Mandal i sør i august og september. 

Premiere: Scene 2, fredag 20. mars kl. 19.30. 

For anmelderbilletter, intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt:
Hedda Høgåsen-Hallesby
E-post: hhh@operaen.no