En skole for elskende

Når teppet går opp Mozarts Così fan tutte 17. november, debuterer Jonas Corell Petersen som operaregissør og Karl-Heinz Steffens dirigerer sin første forestilling som musikksjef ved Den Norske Opera & Ballett. 

Così fan tutte er som et laboratorium for menneskelig oppførsel, sier dirigent Karl-Heinz Steffens. Operaens nye musikksjef tiltrådte 1. august i år. Nå har han for første gang den musikalske ledelsen for en operaforestilling i Bjørvika.

Wolfgang Amadeus Mozarts siste samarbeid med librettisten Lorenzo da Ponte hadde sin urpremiere i 1790. Così fan tutte, med undertittelen «en skole for elskende», lærer oss å stille spørsmål ved myten om den eneste ene, og ble i lang tid ansett for å være amoralsk. Det er en komisk opera om begjærets alvor, der to søstre lar seg forføre av sin kjærestes kamerat i forkledning. Spillet med erotikk, rollebytter og sjalusi settes i gang som et veddemål av den eldre og mer kyniske Don Alfonso, med støtte av den erfarne Despina.

– Karakterene i Così fan tutte savner lidenskap, at det skjer noe som gjør at de merker de lever. Det sier regissør Jonas Corell Petersen, som med dette iscenesetter sin første operaforestilling.

Jonas Corell Petersen har allerede etablert seg som en av de fremste regissørene i en ny generasjon, med blant annet Unge Werthers lidingar på Det Norske Teatret, Vi tygger på tidens knokler og Øy på Nationaltheatret. I tillegg til å være husregissør ved Nationaltheatret er han også husdramatiker ved Dramatikkens hus og flere ganger nominert til Hedda-prisen. I 2013 vant han i kategorien Årets barne- og ungdomsforestilling for Eg/Ik/Ich/I. I 2011 ble han tildelt prisen The European Fast Forward Award for young directors.

Medvirkende: Ingeborg Gillebo som Dorabella, Natalia Tanasii som Fiordiligi, Davide Luciano som Guglielmo, Magnus Staveland som Ferrando, Eir Inderhaug som Despina, Luca Tittoto som Don Alfonso, Operakoret og Operaorkestret.

Premiere på Hovedscenen torsdag 17. november kl. 19.00


For mer informasjon, anmelderbilletter og intervjuer:
Hedda Høgåsen-Hallesby: hhh@operaen.no