Er en kopi alltid falsk?

Flamenco og kabuki møtes i Alan Lucien Øyens nye forestilling, der han blant annet vil undersøke om det finnes autentisk kunst. 13. oktober er det urpremiere på Simulacrum.

I 1966 drar japanske Shōji Kojima til Spania for å danse flamenco. 46 år senere reiser argentinske Daniel Proietto til Japan for å studere kabuki. I Simulacrum møtes den 75 år gamle flamencolegenden Kojima og den prisvinnende samtidsdanseren Proietto, og deres livshistorier flettes sammen med kabuki, flamenco og teater. Både Kojima og Proietto la ut på reise for å finne den sanne eller autentiske kunsten, men finnes den? Og hvor stor rolle spiller identitet og kultur når kunst og kunstnere skapes? Det er noen av spørsmålene koreograf Alan Lucien Øyen og hans kompani winter guests vil undersøke i denne forestillingen.

Gjennom å studere flamenco i en mannsalder, har Shōji Kōjima utviklet sitt særegne uttrykk av den tradisjonsrike dansen. Hans dans møter her den gamle teaterformen kabuki, som er sterkt knyttet til japansk identitet og klassiske rollemodeller. Den læres nesten aldri bort utenfor såkalte kabuki-familier, men Daniel Proietto fikk muligheten. Dansen han fremfører er kreert av den anerkjente kabuki-koreografen, Soke Kanjuro Fujima.

Nasjonalballettens huskoreograf Alan Lucien Øyen er i vinden. Bare dager etter urpremieren på Simulacrum i Oslo, har hans nye verk Kodak premiere på Göteborgsoperan, og i november feirer han tiårsjubileum med kompaniet winter guest med Amerika 2 på Dansens hus. Øyen er regissør, koreograf, filmskaper og dramatiker. Så langt har han skapt flere enn 20 sceneverk.

Publisert 07.10.2016 14:46:37