Judas som den beste?

Regissør Tore Vagn Lid bruker det kontroversielle Judasevangeliet som utgangspunkt for sitt tredje og siste sørgespill, med urpremiere på Scene 2 onsdag 11. september.

I 2006 gikk nyheten ut om at fragmenter av et nytt evangelium var funnet ved bredden av Nilen. På siste linje i det eldgamle manuskriptet sto det: Ευαγγέλιον του Ιούδα – Judasevangeliet.

Med det som utgangspunkt har Tore Vagn Lid skrevet forestillingen Judasevangeliet.

- Judas gjør det ultimate offer for at noe større skal kunne skje. "Alle" vil bli kvitt en diktator, men få vil stå for likvideringene som til slutt gjør at regimet faller, sier Tore Vagn Lid, som mener det finnes mange såkalte "Judas-situasjoner" i våre hverdagslige liv:
- Når vi roper på en som kan gjennomføre de mørkeste handlingene – om det er å slå av en respirator eller skyte ned et kapret fly før det styrtes i en by – roper vi ikke da etter en Judas Iskariot? 

Judasevangeliet er tredje og siste sats i Vagn Lids sørgespill-trilogi der del to, Kill Them All!, ble nominert i klassen "Årets forestilling" under Heddaprisen 2013. Sørgespillene er inspirert av de gamle brettspillene og har ikke skuespillere, musikere eller sangere – kun spillere. Her legges det samfunnsmessige overblikket oppå det eksistensielle innblikket, slik at enkeltmennesket og systemet føres sammen i ett og samme spill.

Judasevangeliet er produsert av Transiteatret-Bergen i samarbeid med BIT20, Ultimafestivalen og Nasjonaloperaen. Musikken er komponert av Tore Vagn Lid og Glenn Erik Haugland, og scenografi og video av Kyrre Bjørkås.

Urpremiere, Scene 2 onsdag 11. september kl. 19.30

For intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt Tina Engedal, telefon: 97746504  
For pressebilletter, vennligst kontakt Maria Børja