Med russisk aksent i Operaen

Sjostakovitsjs politisk brennbare Symfoni nr. 11 er blant verkene på programmet under lørdagens konsert på Hovedscenen, Russisk aksent.

Med russisk aksent i Operaen

I Operaorkestrets konsertserie på Hovedscenen presenterer ulike dirigenter musikk fra sine hjemland. Lørdag 22. februar har turen kommet til den tredje og siste konserten denne sesongen, og den ledes av den russiske dirigenten Michail Jurowski.

Dmitrij Sjostakovitsjs Symfoni nr. 11, op. 103 er blant verkene Jurowski har valgt seg. Sjostakovitsj ga symfonien undertittelen Året 1905, som peker tilbake på den blodige søndagen 9. januar 1905 og de påfølgende grusomhetene under den russiske revolusjonen. Komponisten hadde gjort seg til Stalins uvenn allerede i 1936, og skrev derfor sin ellevte symfoni først etter Stalins død. Den fikk sin urfremføring av USSR Symphony Orchestra i 1957, og året etter ble Sjostakovitsj hedret med en Lenin-pris for verket.

Som del av Russisk aksent byr Operaorkestret også på Modest Mussorgskijs En natt på Bloksberg i et arrangement av Rimskij-Korsakov, og Mussorgskij og Sjostakovitsjs felles verk Dødens sanger og danser, der Maxim Mikhailov er bassolist.

Hovedscenen, lørdag 22. februar kl. 18