Mot undergangen i Operaen

Den nyskrevne operaen Ad undas – Solaris korrigert skildrer et oljesamfunn etter forfallet. 10. oktober står urpremieren på Scene 2.

Mot undergangen i Operaen

Øyvind Rimbereids langdikt Solaris korrigert fra 2004 ble i 2007 innlemmet i Norges litterære kanon over de viktigste norske bøkene gjennom historien. På en blanding av stavangerdialekt, engelsk, skotsk, tysk, med innslag av norrønt fortelles historien om et samfunn som er i ferd med å bryte sammen.

- Det blir en skarreopera på et hypotetisk sci-fi-nordsjøpråk, forteller komponist Øystein Mæland, som har samarbeidet om librettoen med poet Rimbereid og regissør Lisa Baudouin Lie.

Handlingen utspiller seg i byen Stavgersand i 2480. Operatøren og hans kjæreste Shiri lever i organic 14.6, et trygt system i en verden styrt av kunnskapsmennesker uten rom for sterke følelser. Shiri er barnløs, som andre i 14.6 – tilsynelatende et ledd i kunnskapsmenneskenes plan for å overleve. Men hva går planen ut på? Og hva er egentlig denne nye verdenen MIRRORWORLD på havbunnen som Mrs. Chan reklamerer for?

Operaen er komponert for seks roller sunget av Operahøgskolens solister Patrick Egersborg, Andreas Hoff, Mari Askvik og Vigdis Unsgård, Ida Gudim Sletner og Mathilde Salmi Marjavara. I tillegg kommer et kommenterende kor med sangere fra Norges musikkhøgskole. Fra orkestergraven ledsages de av Norges musikkhøgskoles symfoniorkester under ledelse av Sigmund Thorp.

Øystein Mæland har skrevet Ad undas – Solaris korrigert som sitt diplomarbeid ved komponistlinjen ved Norges Musikkhøgskole. Operaen er regissør Lisa Baudouin Lies avslutningsarbeid fra regilinjen ved Stockholms dramatiska høgskola, og scenograf Simona Bieksaites ved Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold.

Urpremiere, Scene 2 10. oktober kl. 19.30 

For intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt:
Informasjonsrådgiver Bjørg Valvik, Kunsthøgskolen i Oslo: +47 94 52 32 59 

Kommunikasjonssjef Ingrid Holst Sollie, Norges musikkhøgskole: +47 95 21 41 21  

For anmelderbilletter, vennligst kontakt:
Informasjonskonsulent Maria Børja, Den Norske Opera & Ballett