Pina Bausch tilbake i Operaen

Det danses på stylter, med stoler og solbades på scenen. For første gang settes Pina Bausch' Masurca Fogo opp i Skandinavia.

Pina Bausch tilbake i Operaen

Det ble Pina- feber og fullsatt sal da de besøkte oss sist, med forestillingen Vollmond. Nå er det Masurca Fogo som Tanztheater Wuppertal Pina Bausch bringer til Oslo, under kunstnerisk ledelse av Lutz Föster. Det pustes tungt i mikrofoner, og over to klipper og bilder av havet høres lyden av bølger som bryter. I Masurca Fogo smelter det humoristiske sammen med det absurde og viser lysere sider ved Bausch' koreografikunst. 


Pina Bausch ble kjent for sin unike stil der hun blandet bevegelser, lyder og kulisser sammen med danserne.  Hennes særegne danseteater revolusjonerte dansen, og da hun døde i 2009, hadde den legendariske tyske koreografen i lang tid inspirert filmskapere som Wim Wenders, Federico Fellini og Pedro Almodòvar. Wender's 3D- film Pina fra 2011 trakk folk til kinosalene, og i Snakk til henne fra 2002 viste Almodòvar utdrag fra hennes Cafè Müller og nettopp Masurca Fogo.


Bausch rekrutterte dansere med et personlig uttrykk til kompaniet sitt. Danserne er svært uttrykksfulle og teknisk briljante – En berømt replikk fra Pina Bausch forteller om hva hun så etter hos dem: Det handlet ikke om hvordan de beveget seg, men hva som beveget dem. Når Masurca Fogo nå settes opp i Oslo, er det med flere av Bausch' håndplukkede dansere på scenen.


Masurca Fogo er produsert av Wuppertal Tanztheater Pina Bausch i samarbeid med EXPO 98 Lisbia og Goethe-Institut Lisboa, og har premiere 12. februar på Operaens Hovedscene.