Roadtrip til dødsriket

Alan Lucien Øyens lekne teaterforestilling Coelacanth ble en snakkis under Festspillene i Bergen i mai. 23. oktober har den premiere i Operaen.

Coelacanth er en forestilling om å lage en forestilling. Men den er også en fortelling om den virkelige personen Lisa Reynolds' døde far, og inneholder blant annet en amerikansk roadtrip, vakker kabuki-dans, en gigantfisk og gjentatte nedstigninger til dødsriket.
 
- Dette er sjangerlek med mye bevegelse og masse humor, sier Øyen.

Etter å ha fått bestilling av ballettsjef Ingrid Lorentzen på et moderne skuespill basert på myten om Orfeus og Evrydike, går Alan Lucien Øyen og hans faste medforfatter Andrew Wale på jakt etter karakterer i New York. Her kommer de over Lisa Reynolds' Orfeus-historie fra virkeligheten, som etter hvert fører både forfatterne, deres ensemble og Lisa selv til underverdenen. 

Alt mens persongalleriet vokser: Foruten Orfeus selv teller Coelacanth 57 fiktive, virkelige, mytiske og ikke-levende karakterer – blant andre Psychopomp, Ingrid Lorentzen, Alan Lucien Øyen, heisen til dødsriket og Ludwig Wittgenstein.

Den tidligere danseren Øyen har skapt 20 danse- og teaterverk og mottatt en rekke priser. I januar 2013 ble han tilknyttet Nasjonalballetten som huskoreograf. Det er Øyens eget kompani winter guests som fremfører Coelacanth. De har siden oppstarten i 2006 turnert i 15 land på tre kontinenter, og mottatt flerårig basisstøtte fra Norsk kulturråd.

- Dette kompaniet føles både livsfarlig og livsbejaende, hver gang. Og med Coelacanth mer enn noen gang, sier Tom Remlov, administrerende direktør i Den Norske Opera & Ballett.

Coelacanth byr på nyskreven musikk av Jørgen Knudsen, som under ledelse av Bjørnar Habbestad framføres av et tolvmannsorkester over scenen. Forestillingen spilles på Scene 2 samtidig som Orfeus og Evrydike med regi av Jo Strømgren spilles på Hovedscenen.

Premiere tirsdag 23. september kl. 18 

Forestillingen varer i 5,5 timer og spilles på engelsk.