Velger du luksus eller kjærlighet?

Nasjonalballetten åpner sesongen med Norgespremiere på balletten om Manon – kvinnen som møter den store kjærligheten, men vender ham ryggen for å bli betalt elskerinne.

19. september danses for første gang et verk av den anerkjente koreografen Sir Kenneth MacMillan i Norge. Da Ingrid Lorentzen fikk jobben som ballettsjef i 2011, var MacMillans Manon høyt oppe på lista over hva hun ville ha inn i Nasjonalballettens repertoar.

— Manon gjør ikke det vi forventer av en klassisk heltinne. Hennes virkelige forvandling skjer ikke i møtet med den store kjærligheten, men med en juvelbesatt pelskåpe, sier Lorentzen.
— Det handler om hva som er spesielt med vår kunstart når den virkelig appellerer. For mange, og også for meg, handler det om når ballett evner å fortelle historier.

Balletten, som er basert på Abbé Prévosts roman fra 1731, ble etter premieren ved Royal Ballet i London i 1974 møtt av et kritisk anmelderkorps: For hadde ikke heltinnen en umoralsk natur, og hva var det egentlig som drev henne? MacMillan mente fattigdommen var forklaringen: —Manon er ikke like redd for å være fattig som hun skammer seg over å være fattig, sa han, som selv kom fra fattige kår og ble sin tids kanskje mest toneangivende koreograf. Men publikum — og etter hvert også kritikerne — elsket Manon, og den har i dag fast plass på repertoaret til ballettkompanier verden over.

Opp gjennom årene har noen av ballettverdenens største ballerinaer tolket Manon og fortalt hennes historie på sin måte. Nå er det Nasjonalballettens dansere sin tur, og i tittelrollen alternerer Yolanda Correa, Melissa Hough, Eugenie Skilnand og Maiko Nishino. Som Manons elskede Des Grieux danser Yoel Carreño, Osiel Gouneo, Douwe Dekkers og Philip Currell. Manon blir første forestilling der det nye kompaniet for unge dansere, Nasjonalballetten UNG, er med og danser side om side med Nasjonalballetten. 

Når balletten for første gang settes opp i Norge, er det i helt ny drakt med scenografi av John-Kristian Alsaker og kostymer av Ingrid Nylander — og med det har Nasjonalballetten fått sin egen Manon

Musikken av Jules Massenet er arrangert av Martin Yates, som også leder Operaorkestret.