Handlekurv Min side

Her finner du ofte stilte spørsmål

Åpningstider
Adkomst
Billettkjøp
Nedsatt funksjonsevne
Når du er i Operaen

Hvis du ikke finner det du leter etter, kan du sende mail til post@operaen.no eller ringe 21 42 21 21.

Åpningstider 1. juli–1. september


Billettluken
man-lør kl. 10–16
søn kl. 11.30–16

Operabutikken
man-lør kl. 10–17
søn kl. 12–16

Sanguine Brasserie
man–lør: 12–21 (baren fra 10) 
søn 12–20 (baren fra 11.30)

Åpningstider

Billettluken

  • mandag–fredag: 10–19
  • lørdag: 11–18
  • søndag: 12–18
    Utover disse tidene er billettluken åpen til kveldens siste forestilling har startet

Billett-telefon: 21 42 21 21

  • mandag–fredag: 10–16
  • lørdag: 11–17
    Stengt søndag og helligdager

Sentralbord: 21 42 21 21

  • mandag–fredag: 8–20
  • lørdag: 11–18
    Stengt søndag og helligdager

Operabutikken

  • mandag–fredag: 11–14.30 og under forestillinger
  • lørdag fra 11–16 (eller fram til forestillingsslutt)
  • søndag fra 12–16 (eller fram til forestillingsslutt)

Sanguine Brasserie

  • mandag–fredag: 11–19 (Sanguine bar åpner 10)
  • lørdag: 11–18
  • søndag: 12–18
    Utvidet åpningstid ved kveldsforestillinger på Hovedscenen

Argent Restaurant

  • tirsdag–lørdag: 16–20

Adkomst

Hvor kan vi parkere?

Nærmeste parkeringshus er på Sørenga, Prinsens gate og ved Oslo S (ved flytogterminalen/taxiholdeplassen)

Er det handikap-parkering i nærheten?

Det er tre handikap-parkeringsplasser i Operagaten, ca. 150 meter fra marmorbrua inn til Operaen.

Er det sykkelparkering ved Operaen?

Sykkelparkering finner du både langs Operagaten og på sjøsiden av Operaen.

Billettkjøp

Må jeg skrive ut billetten min?

Du kan skrive ut billetten eller vise den fram på mobilen. Ønsker du billetten eller gavekortet tilsendt i posten, koster det kr 49,-.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner igjen billetten min?

Hvis vi har registrert hvem som har kjøpt billetten (navn og/eller telefonnummer), kan du få ny billett. Du kan også logge deg på Min side, hvis du har opprettet egen profil.

Kan jeg bytte billetten hvis jeg ikke kan gå på forestilling?

Billetter kan byttes senest dagen før forestilling. Bytte koster kr 50,- pr. billett, og må gjøres over telefon eller i billettluken. 

Les mer om billettkjøp og rabatter her.

Nedsatt funksjonsevne

Finnes det rullestolplasser?

Vi har et begrenset antall rullestolplasser. Plassene selges bare over telefon eller i billettluken. Har du behov for tilpasning grunnet nedsatt funksjonsevne, ber vi deg kontakte Kundesenteret.

Kan jeg ta med ledsager?

Hvis du har et offisielt ledsagerbevis, får ledsageren din gratisbillett. Dette gjelder nesten alle forestillinger, unntatt enkelte gjestespill.

Når du er i Operaen

Må jeg pynte meg når jeg skal i Operaen? 

Kle deg som du vil! På premierer er det endel som pynter seg litt ekstra, men dette er ikke noe krav.

Kan jeg kjøpe mat eller drikke i Operaen?

Det er to restauranter i Operaen: Argent restaurant (plassert ved Scene 2) og Sanguine Brasserie, hvor du kan få både lunsj og middag. På sommeren er det uteservering ut mot fjorden. I tillegg er det barer utenfor Argent, og på 1. og 2. balkong. 

Det kan være lurt å bestille pausebevertning på forhånd.

Er det betjent garderobe?

Nei, garderoben er ubetjent og alt henger på eget ansvar, men det trekkes ned et forheng under forestillingen. 

Kan jeg sette fra meg bagasje i garderoben?

Det finnes noen små låsbare skap/bokser for verdisaker. Vi har ingen koffertoppbevaring, så for stor bagasje henviser vi til bagasjeoppbevaringen på Oslo S.

Hva gjør jeg hvis jeg har mistet eller glemt noe i Operaen?

Har du glemt eller mistet noe mens du har vært på Operaen, må du ringe 21 42 21 21 eller skrive til post@operaen.no. 

Hva skjer hvis jeg kommer for sent?

Forestillingene begynner presis, og dørene stenges både av hensyn til publikum og til kunstnerne på scenen. Du kan imidlertid følge forestillingen på monitor på 1. balkong til pausen.

Kan jeg ta bilder eller filme under forestillingen?

Det er ikke tillatt å fotografere, filme eller gjøre lydopptak under forestilling, fordi dette forstyrrer både andre gjester og de som opptrer. 

Hvordan kan jeg forberede meg til forestillingen?

Du kan kjøpe forestillingsprogram til de fleste forestillinger på Hovedscenen,  i foajeen, i billettluken, Operabutikken og i barene.

Før forestillingene på Hovedscenen er det gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret, til høyre for trappen i foajeen. Disse starter 1 time før forestillingene på Hovedscenen (med unntak av enkelte gjesteforestillinger), og varer i ca. 30 minutter. Det er også introduksjoner en halvtime før alle konserter på Hovedscenen. 

En uke før operapremierer er det også premieresamtaler med regissør og medvirkende. Lørdagen før ballettpremierer kan man se utdrag på Lørdans i foajeen.