20. februar–16. mars

Anna Karenina

Klassisk ballett etter Lev Tolstojs store roman

Intro

Anna Karenina av Lev Tolstoj har om og om igjen blitt kalt den beste romanen som noen gang er skrevet. Nå skal Nasjonalballetten danse Christian Spucks versjon av historien.

Storslagen musikk, sterke karakterer og kraftfull og vakker dans må til for å beskrive St. Petersburg på slutten av 1800-tallet. I sentrum står Anna Karenina. Hun lever i et kjærlighetsløst ekteskap med den høyt respekterte byråkraten Karenin, som hun har en sønn med, da hun treffer den lidenskapelige grev Vronskij – og forelsker seg. De blir elskere, men overklassens mange øyne følger med, og snart må hun ta det skjebnesvangre valget mellom sønnen og plikten – og den fortærende kjærligheten.

Greta Garbo har gjort det. Keira Knightley også. Nå er det Nasjonalballettens Eugenie Skilnand og Maiko Nishino som skal tolke Anna Karenina.

Den ettertraktede koreografen og sterke historiefortelleren Christian Spuck vil vise oss Anna Kareninas sterke skjebne, men også de andre komplekse karakterene. Han transformerer romanen til dans gjennom musikk av blant andre Sergej Rakhmaninov og Witold Lutoslawski, spilt av Operaorkestret og pianist Håvard Gimse.

«En fest for øynene», mente Bachtrack.com etter urpremieren i Zürich høsten 2014.

18. februar intervjuet Dagsrevyen Eugenie Skilnand om det å danse denne hovedrollen, og du kan se klippet her.

Anna Karenina er en co-produksjon mellom Ballett Zürich og Nasjonalballetten.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

Eugenie Skilnand har danset mange store roller opp gjennom årene, men som Anna Karenina overgår hun alt hva hun tidligere har gjort.

 

  • Koreografi Christian Spuck
  • Musikalsk ledelse Paul Connelly
  • Musikk Sergej Rakhmaninov, Witold Lutoslawski, Sulkhan Tsintsadze, Josef Bardanashvili
  • Scenografi Christian Spuck, Jörg Zielinski
  • Kostymer Emma Ryott
  • Lysdesign Martin Gebhardt
  • Dramaturgi Michael Küster and Claus Spahn
  • Videodesign Tieni Burkhalter
  • Lydkollasj Martin Donner
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret, Håvard Gimse (klaver) , Ingebjørg Kosmo (mezzosopran)

Roller

Hovedroller

  • Alexej Karenin

    Dirk Weyershausen
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Ole Willy Falkhaugen
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
    Yoel Carreño
    Spiller følgende dager
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
  • Anna Karenina

    Eugenie Skilnand
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
    Maiko Nishino
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
  • Dolly

    Melissa Hough
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
    Leyna Magbutay
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
  • Fyrstinne Betsy Tsjerbatskaja

    Sonia Vinograd
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Emma Lloyd
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
    Leyna Magbutay
    Spiller følgende dager
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
  • følge til fyrstinne Betsy

    Osiel Gouneo
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Marco Pagetti
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
    Riccardo Ambrogi
    Spiller følgende dager
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
  • Grev Alexej Vronskij

    Douwe Dekkers
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Silas Henriksen
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
    Lucas Lima
    Spiller følgende dager
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
  • Grevinne Lydia Ivanovna

    Camilla Spidsøe
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Alexandra Santana
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
    Thea Gudim Breder
    Spiller følgende dager
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
  • Grevinne Vronskaja

    Stine Østvold
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 24. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 4. mar 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
    • 16. mar 2016
  • Kitty

    Emma Lloyd
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Grete Sofie Borud Nybakken
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
    • 16. mar 2016
  • Konstantin Ljevin

    Lucas Lima
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Andreas Heise
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 16. mar 2016
    Silas Henriksen
    Spiller følgende dager
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
  • Prinsesse Sorokina

    Grete Sofie Borud Nybakken
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Sonia Vinograd
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
    • 16. mar 2016
  • Stiva

    Yoel Carreño
    Spiller følgende dager
    • 20. feb 2016
    • 23. feb 2016
    • 26. feb 2016
    • 4. mar 2016
    Aarne Kristian Ruutu
    Spiller følgende dager
    • 24. feb 2016
    • 27. feb 2016
    • 5. mar 2016
    • 8. mar 2016
    • 11. mar 2016
    • 15. mar 2016
    • 16. mar 2016

Andre roller

Trailere og podcast

Anna Karenina
Anna Karenina. Nasjonalballetten. Christian Spuck
Podcast: Her kan du høre Marianne Oulie Wiiks fargerike introduksjonsforedrag

PERSONGALLERI

OBLONSKIJ

Stiva (Fyrst Stepan Oblonskij)
høytstående tjenestemann i Moskva med kontakter i St. Petersburg regjeringskretser
Dolly (Fyrstinne Darja Oblonskaja, født Sjtsjerbatskaja)
hans kone

KARENIN

Aleksej Karenin  
Statstjenestemann i St. Petersburg
Anna Karenina (født Oblonskaja)
hans kone, Stivas søster og elskerinnen til Grev Vronskij
Serjosja
deres sønn

LEVIN

Konstantin Levin
Godseier og barndomsvenn av Stiva.
Kitty (Jekaterina Levina, født Sjtsjerbatskaja),
Levins kone og Dollys søster

VRONSKIJ

Grev Aleksej Vronskij
Offiser og grunneier, Annas elsker
Grevinne Vronskaja
Vronskijs mor


Fyrstinne Betsy Tverskaja
Annas venninne og leder av de fasjonable Petersburgsalonger
Følge til fyrstinne Betsy
Grevinne Lidija Ivanovna
Religiøs og fortrolig med Karenin og senere morsfigur for Serjosja
Prinsesse Sorokina
Grevinne Vronskajas foretrukne kandidat som svigerdatter

Fra prøvesalen

HANDLING & MUSIKK

PROLOG

Martin Donner: Utdrag I
Sergej Rakhmaninov: Moment musical op. 16 nr. 3 h-moll

SALON I

Stiva Oblonskij bedrar sin kone Dolly med de kvinnelige ansatte i huset. Jekaterina (Kitty) Sjtsjerbatskaja blir kurtisert av godseier Konstantin Levin som har kommet til byen i ens ærend.

Sergej Rakhmaninov: Symfoniske danser op. 45,
2. Andante con moto (Tempo di Valse)

ANKOMST I MOSKVA

Anna Karenina har kommet til Moskva fra St. Petersburg der hun vil megle mellom Stiva og Dolly. Stiva møter Anna på jernbaneperrongen, mens reisefølget hennes, grevinne Vronskaja, møtes av sønnen sin. Anna Karenina og Aleksej Vronskij blir presentert for hverandre, og det første blikket blir et minne for livet for dem begge.

Witold Lutosławski: Novelette for orkester, Nr. 1 Announcement

BALLET

Levin ber om Kittys hånd, men hun avviser ham. Hun svermer for Vronskij og håper at han skal fri til henne. Men Vronskij har kun ett ønske for ballet, og det er å møte Anna Karenina igjen. Når Anna kommer, har Vronskij kun øyne for henne, og Kittys verden bryter sammen. Anna forstår at hun er grunnen til at Kitty har mistet håpet, og hun reiser sin vei.

Sergej Rakhmaninov: Symfoniske danser op. 45, 2. Andante con moto (Tempo di Valse)

TIL ST. PETERSBURG

Vronskij følger etter Anna til St. Petersburg. På reisen blir de bedre kjent. I St. Petersburg hentes Anna Karenina av mannen Aleksej og sønnen Serjosja.

Sergej Rakhmaninov: Rapsodi over et tema av Paganini op. 43 for klaver og orkester, variasjon 12
Martin Donner: Utdrag II

PÅ LANDET I

Etter at Levins frieri ble avslått, trekker han seg tilbake på godset sitt og unngår å møte andre mennesker.

Sergej Rakhmaninov (arr.: Christophe Barwinek):
Noch' pechal'na, op. 26 nr. 12 (Natten er trist)

BETSYS SALONG

Salongen til Betsy Tverskaja, en venninne av Anna, er møtested for den dekadente eliten i St. Petersburg. Mens stridighetene mellom Dolly og Stiva fortsetter, møtes Anna og Vronskij igjen. Når Karenin kommer for å hente sin kone, avslår hun å følge med ham hjem. Ekteparet Karenin blir det store samtaleemnet i salongen: Anna har en skygge som heter Vronskij.
Når selskapet forsvinner, klarer ikke Anna og Vronskij å stoppe lidenskapen de føler for hverandre. Vronskijs kjærlighet er så enorm at Anna glemmer skyldfølelse, skam og ekteskapsbrudd.

Sergej Rakhmaninov: Klaverkonsert nr. 2 c-moll op. 18, 3. sats
Witold Lutosławski: Chain 3 for orkester, III. 38

VEDDELØP

I anledning et hesteveddeløp treffes samfunnets elite, inkludert ekteparene Karenin og Oblonskij, Betsy og grevinne Vronskaja. Anna skriker opp når Vronskij styrter med hesten sin, og for Karenin og de andre som er til stede er dette et bevis på hennes utroskap. Karenin krever at Anna skal utføre sine ekteskapelige plikter.

Sergej Rakhmaninov: Rapsodi over et tema av Paganini op. 43, variasjoner nr. 8 og nr. 9
Witold Lutosławski: Klaverkonsert, 2. sats

PÅ LANDET II

Levin deltar i slåtten. I det felles arbeidet med bøndene sine glemmer han kjærlighetssorgen og finner på ny mening med livet. Det er en ny Kitty som kommer ut på landet. Hun og Levin nærmer seg hverandre.

Martin Donner: Ljåer
Sergej Rakhmaninov (arr.: Christophe Barwinek):
Ne poy, krasavitsa! op. 4 nr. 4 (Singe nicht, Schönheit)

HJEMME HOS KARENINS

Etter fødselen til Vronskijs datter, truer Anna med å dø. I denne situasjonen tilgir Karenin både henne og rivalen. Vronskij, frykter at Anna vil gå tilbake til ektemannen og forsøker å ta livet av seg.

Sergej Rakhmaninov (arr.: Christophe Barwinek):
Rapsodi over et tema av Paganini op. 43, variasjon 17
Witold Lutosławski: Klaverkonsert, 1. sats

PAUSE

Forspill:
Witold Lutosławski: Novelette for orkester, Nr. 1 Announcement

ITALIA/RUSSLAND

Vronskij har reist til Italia med Anna. Hun har lagt sitt gamle liv bak seg – også Serjosja. Vronskij har gitt opp sin militære karriere på grunn av Anna. De nyter lykken i tosomhet, men snart begynner Anna å lengte etter sønnen, og Vronskij savner det sosiale livet han hadde før.
De reiser tilbake til Russland. Dolly ser ut til å ha funnet seg til rette med den notorisk utro Stiva.

Sergej Rakhmaninov: Klaverkonsert nr. 2 c-moll op. 18, 2. sats

BRYLLUP

Kitty og Levin har funnet hverandre og gifter seg.

Sulkhan Tsintsadze (Arr.: Christophe Barwinek):
Miniatyrer for strykekvartett, 5. sang

SERJOSJAS BURSDAG

Anna besøker sønnen Serjosja i hemmelighet. Han oppdras nå av Karenins fortrolige, Lidija Ivanovna. Begge sørger for at det blir en rask avslutning på gjensynet mellom mor og sønn. Anna og Karenin har en stor krangel, og i etterkant sitter Anna alene og fortvilet tilbake.

Sergej Rakhmaninov: Preludium i ciss-moll op. 3 nr. 2

ENSOMHET I

Anna er helt ødelagt. Hun tviler på Vronskijs trofasthet og forsøker å dempe smerte og sjalusi med opium.

Sergej Rakhmaninov (arr.: Christophe Barwinek):
Uvyal tsvetok o. op. (Verwelkt ist die Blume; Tekst side 74)

ISOLASJON

Mens Vronskij fortsatt kan delta i det offentlige livet, blir Anna utstengt og foraktet som ekteskapsbryter. Selv hennes beste venninne, Betsy, snur ryggen til henne. Sjalusi og vrangforestillinger tar helt overhånd. Hun ser en rival i prinsesse Sorokina som grevinne Vronskaja har sett ut som ektefelle til sønnen.

Witold Lutosławski: Novelette for orkester, nr. 2 First Event
Witold Lutosławski: Novelette for orkester, nr. 1 Announcement
Sergej Rakhmaninov: Prelude fiss-moll op.23 nr.1

ENSOMHET II/ANNAS DØD

I stor ensomhet føler Anna at hele livet går i oppløsning. Selv ikke Vronskij kan lenger gi henne den tryggheten hun trenger. Hun velger døden.

Josef Bardanashvili: Concerto quasi una fantasia, 2. Sostenuto
Sergej Rakhmaninov: Ne poy, krasavitsa! op. 4 nr. 4 (forspill)

Ballettsjefen har ordet

Kjære publikum!

Hun kalles det første moderne mennesket i litteraturen. Anna Karenina, så inngående og følsomt beskrevet av Tolstoj at hennes skjebne fremstår mer virkelig enn noe levd liv.

En kvinne som møter sin store kjærlighet, vil skilles fra mannen sin og ha foreldrerett til sønnen. Det mest dagligdagse av drama i vår tid og vår del av verden, er bakgrunn for et udødelig drama med dødelig utgang. I et samfunn der «lovene er skapt av fedre og ektemenn», er Anna Karenina sjanseløs: Hun frarøves sitt nettverk, livsgrunnlag og sitt barn når hun velger kjærligheten.

Nå danses Anna Karenina. Vronskij sveiper henne over gulvet i deres første vals. Tolstoj beskriver dansen så du kan kjenne pulsen banke og høre bruset av kjolestoffet gjennom ballsalen. Slik litteraturen beskriver dans, kan dansen beskrive litteratur. 

Koreograf Christian Spuck griper fatt i historien og personene: Anna, Vronskij og Karenin, men også Levin og Kitty, Stiva og Dolly – scenen befolkes av Tolstojs mange karakterer.

Spuck gir også liv til en skikkelse som lever der romanen slutter. Vår Anna møter blikket til sangerinnen Ingebjørg Kosmo, og får et glimt av seg selv og sin egen skjebne, hadde hun ikke tatt sitt eget liv. Annas historie danses, men det er Håvard Gimses pianospill som er stemmen hennes. Sammen med Operaorkestret gir han dybde til fortellingen gjennom musikk av Rakhmaninov og Lutosławski.

Langt fra St Petersburg, Moskva og den russiske landsbygda, går jeg tur med Christian Spuck, koreograf og kunstnerisk leder for Ballett Zürich. Stedet er Suffolk og vi møtes på ballettsjefenes samling «Rural Retreat».

Spuck skapte balletten Woyzeck for oss i 2011, og det var gjensidig kjærlighet mellom Nasjonalballetten og den tyske koreografen. «Kan vi ikke gjøre noe igjen», spør jeg, og han sier han holder på med en idé så fersk at selv ikke teamet hans vet det: Anna Karenina, med en renskåren dekorasjon og periodekostymer av Emma Ryott. «Ja», sa jeg, og slik ble en ny Anna Karenina og et samarbeid mellom våre to hus født. Nå, fire år senere, aner jeg en vind av Tolstoj og 1870-tallets Russland her hjemme, med Krig og fred over skjermen og Anna Karenina på scenen hos oss.

Tolstoj tar ikke noens parti, dømmer ikke. Derfor blir menneskene og deres skjebner så gripende for oss, og det er disse komplekse og virkelige livene jeg er så glad for å kunne vise på scenen. For de blir virkelige. Innenfor to permer, på en scene, på tåspiss, kan kunsten forstørre livet selv og snakke direkte til oss.

Ingrid Lorentzen, ballettsjef

Forestillingsdatoer

Ferdigspilt

  • Scene
    :
    Hovedscenen
  • Pris
    :
    100 - 595 NOK
  • /
    1 pause

februar 2016

Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt

mars 2016

Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt